eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowaFotografia makro z pieścieniami pośrednimi a nieporuszone zdjęcie › Re: Fotografia makro z pieścieniami pośrednimi a nieporuszone zdjęcie
  • Data: 2009-09-08 13:08:01
    Temat: Re: Fotografia makro z pieścieniami pośrednimi a nieporuszone zdjęcie
    Od: XX YY <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    > Czy podobnie jest w obiektywach makro : w trybie "portret" światło jest dużo
    > większe od trybu "makro" dla tej samej przesłony ?
    >
    > Pzdr,
    > Sławek

    odpowiedz jest prosta i natychmiastowa:

    podane na obudowie obiektywu wartosci liczbowe przyslony dotyczy
    nastawy obiektyu na nieskonczonosc,
    wraz z malejaca odlegloscia a wiec rosnaca ( albo malejaca zalezy z
    ktorej strony sie patrzy - nigdy nie wiem ) skala odwzorowania
    jasnosc spada.
    tzn mimio ze obiektyw ma napisane np 3,5 dla odleglosci np 50 cm
    bedzie to jasnosc nieco mniejsza.

    w praktyce pomiedzy odlegloscia niesk a ok 30 cm spadek jasnosci jest
    na tyle maly ( ok 1/4 st przyslony) iz miescil sie w tolerancji bledow
    naswietlenia albo filmu / matrycy i poprawek sie nie uwzglednia jesli
    dokonalbys pomiaru swiatlomierzem zewnetrznym.

    Jesli przechodzisz na wieksze skale odwzorowania juz nalezy
    wprowadzic poprawki t tym ze w pomiarze TTL automatyka uwzglednia te
    rzeczywista jasnosc miejsza od nominalnej i dobierze dluzszy czas.
    Ten przyrost spadku jasosci zalezy od przyrostu skali odwzorowania
    tak wiec dotyczy tez obiektywow macro .

    Jesli zalozylbys soczewke / konwertor nasadkowe to dodatkowo zachodzi
    jeszcze spadek jasnosci o ok 1 stopien spowodowany dodatkowym "oporem
    swietlnym" tej nasadki .