eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowaFotografia makro z pieścieniami pośrednimi a nieporuszone zdjęcie › Re: Fotografia makro z pieścieniami pośrednimi a nieporuszone zdjęcie
  • Data: 2009-09-08 12:47:47
    Temat: Re: Fotografia makro z pieścieniami pośrednimi a nieporuszone zdjęcie
    Od: "Sławek Drogosz" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Podsumowując jeszcze raz :
    Obiektyw makro to "wyrafinowana" konstrukcja optyczna zoptymalizowana do jak
    najlepszej jakości oprazu dla dużej skali odwzorowania - zazwyczaj 1:1.
    Cytując za Markiem Wyszomirskim:
    "taki obiektyw może uzyskiwać dużą skalę odwzorowania na dwa sposoby - albo
    poprzez odsuwanie optyki od płaszczyzny matrycy albo
    poprzez skracanie ogniskowej . Możliwa jest też kombinacja obu tych metod -
    czyli odsuwanie połączone ze skracaniem ogniskowej."

    Mając np. obiektyw makro Nikkor 60mm F2.8 Macro 1:1 - i korzystając z pełnej
    1:1 skali odwzorowania musimy liczyć się z tym, że teoretyczny czas
    nieporuszonego zdjęcia - 1/ekw. F (35mm) - ulegnie skróceniu i nie będzie
    1/90 sek a np. 1/150 sek. Również należy liczyć się z utratą światła -
    będzie ciemniej niż w klasycznym trybie portretowym (odwzorowanie np. 1:3)
    dla tego samego obiektywu.
    I tutaj mam wątpliwość : używając pierścieni makro 50mm + Nikkor 50mm - na
    przesłonie np. 3.5 mam znacznie mniej światła niż w wersji bez pierścieni
    (wydaje mi się z moich obserwacji, że nawet 2 razy mniej). Oznacza to więc,
    że z pierścieniami przesłona F3.5 odpowiada np. przesłonie F5.6 bez
    pierścieni (aby mnieć ten sam poziom naświetlenia).
    Czy podobnie jest w obiektywach makro : w trybie "portret" światło jest dużo
    większe od trybu "makro" dla tej samej przesłony ?

    Pzdr,
    Sławek