  • 1. Data: 2009-02-24 19:10:38
    Temat: Fotografia IR w lustrzankach
    Od: "Adam Szewczak" <horses@usuń.poczta.onet.pl>

    Hej.

    Jak to jest z fotografia z uzyciem filtrow IR.

    Bo ponoc niektore lustrzanki nie maja filtra na matrycy a niektore maja.

    Czym to sie je ze tak powiem ;P

    PZDr
    Adam

  • 2. Data: 2009-02-24 19:15:24
    Temat: Re: Fotografia IR w lustrzankach
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Adam Szewczak pisze:
    > Hej.
    >
    > Jak to jest z fotografia z uzyciem filtrow IR.
    >
    > Bo ponoc niektore lustrzanki nie maja filtra na matrycy a niektore maja.
    >
    > Czym to sie je ze tak powiem ;P

    Wszystkie mają, z tym, że jedne mają silniejszy, a drugie słabszy sygnał
    ir. Moja ma np. słaby (Pentax K110D/K100D).

    --
    Gates i Stirlitz patrzą, jak faszyści palą książki:
    - Cenzura - pomyślał Stirlitz.

  • 3. Data: 2009-02-24 19:22:26
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Paweł W. pisze:
    > słabszy sygnał

    Co ja wygaduję - filtr, nie sygnał.
    Niektóre mają też taki filtr nie na matrycy, dzięki czemu łatwiej samemu
    usunąć (Sigma SD9, SD10, SD14), a niektóre w ogóle nie mają (specjalna
    bardzo droga wersja Fuji S5Pro i wersja Fuji S9500, które już lustrzanką
    nie jest).

  • 4. Data: 2009-02-24 19:44:50
    Od: "Konrad L" <p...@o...pl>

    Dla przykladu moja 20d ma baaaardzo mocny filtr IR, strasznie dlugie
    czasy/wysokie iso musialem stosowac, z kolei kolega z d70 znaczaco krocej
    musial naswietlac.

    Pozdr

  • 5. Data: 2009-02-24 20:21:27
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    Adam Szewczak pisze:
    > Hej.
    >
    > Jak to jest z fotografia z uzyciem filtrow IR.
    >
    > Bo ponoc niektore lustrzanki nie maja filtra na matrycy a niektore maja.
    >
    > Czym to sie je ze tak powiem ;P

    http://ghonis2.ho8.com/rebelmod450d1.html

    Zapewne da sie to zrobic w wiekszosci aparatow.

  • 6. Data: 2009-02-24 20:49:11
    Od: Jakub Roguski <_adres_@_stopka_._postu_.pl>

    Adam Szewczak pisze:
    > Hej.
    >
    > Jak to jest z fotografia z uzyciem filtrow IR.
    >
    > Bo ponoc niektore lustrzanki nie maja filtra na matrycy a niektore maja.
    >
    > Czym to sie je ze tak powiem ;P

    Większość lustrzanek (i nie-lustrzanek) ma przed matrycą filtr
    odcinający podczerwień. Filtry te są różnej jakości, ale niemal
    wszystkie umożliwiają przedostawanie się pewnej ilości promieniowania
    podczerwonego do matrycy, a co za tym idzie robienie zdjęć w
    podczerwieni. Trzeba tylko założyć na obiektyw filtr, który działa
    odwrotnie do tego przed matrycą, czyli przepuszcza podczerwień, ale nie
    przepuszcza światła widzialnego. I tu zaczyna się problem: złożenie tych
    dwóch filtrów powoduje, że do matrycy dociera bardzo mało
    promieniowania. Jak mało, to zależy od konkretnego aparatu oraz od
    filtru, jaki założysz na obiektyw. W zasadzie jeżeli w korpusie jest
    fabryczny filtr, to na obiektyw można założyć filtr Hoya R72 czy B+W
    092, dla których środek zbocza charakterystyki (transmisja równa 50%)
    przypada dla 720nm, ale już w tym przypadku czas naświetlania będzie
    liczony w pojedynczych sekundach. Założenie filtru o charakterystyce
    przesuniętej w kierunku głębszej podczerwieni, jak Hoya RM90 mija się z
    celem - czasy naświetlania będą nieakceptowalnie długie. Ponadto
    niezależnie od zastosowanego filtru, jeżeli mamy do czynienia z
    celowaniem poprzez obiektyw, jak w lustrzankach czy kompaktach bez
    celownika optycznego, to w wizjerze nic nie widać po założeniu filtru -
    trzeba najpierw skadrowac i ustawić ostrość, a później założyć filtr
    (chociaż lustrzanki Nikona radzą sobie z ustawianiem ostrości z
    założonym filtrem).

    Znacznie lepszym rozwiązaniem jest zastosowanie aparatu, w którym nie ma
    filtru blokującego podczerwień. Opcje są dwie: albo konstrukcja
    fabryczna (najczęściej przeznaczona do astrofotografii) - wadą jest cena
    znacznie wyższa niż normalnego aparatu. Druga opcja to wymiana
    wbudowanego filtru. Wymienić filtr można na filtr IR, przepuszczający
    podczerwień i blokujący resztę, albo na płytkę przepuszczającą wszystko
    - w tym wypadku definiujemy zakres widma, w którym pracujemy, zakładając
    filtr na obiektyw - znów nic nie widać jeśli założymy filtr IR, ale
    możemy wybierać: teraz podczerwień, teraz zakres widzialny, a teraz
    ultrafiolet.

    Wymiana filtru w większości przypadków powinna być wykonana przez
    doświadczonego serwisanta - bardzo łatwo uszkodzić aparat, a jeszcze
    łatwiej zostawić kurz pomiędzy filtrem a matrycą. Nowy filtr musi mieć
    odpowiednią grubość - wtedy poprawnie działa AF.

    Nikon D70 całkiem nieźle pracuje z filtrem fabrycznym na matrycy oraz
    Hoya R72 na obiektywie, ale i tak bez statywu ani rusz. D200 i D700 są
    gorsze - czasy naświetlania wychodzą dłuższe, często trzeba się
    posiłkować wyższą czułością, co psuje efekt. Natomiast Coolpix 5400 z
    wymienionym filtrem na filtr przepuszczający bliską podczerwień (mniej
    więcej odpowiednik R72) pozwala robić zdjęcia z ręki w dowolnych
    warunkach oświetlenia dziennego. Przy przeciętnej pogodzie nie ma
    problemu z uzyskaniem czasów na poziomie 1/100 - 1/250 s przy
    przymkniętym obiektywie.

    Osobna sprawa to obróbka po zrobieniu zdjęcia. Zdjęcia bez korekcji
    wychodzą czerwone i trzeba coś z tym zrobić. Można je przekonwertować do
    postaci czarno-białej - genialne efekty chmur na niebie. Ale najbardziej
    efektowne są zdjęcia kolorowe z fałszywymi kolorami. Pomocą jest
    Photoshop, a w zasadzie jego dwie funkcje: autopoziomy oraz mikser kanałów.

    Co warto poczytać w Internecie:

    Przede wszystkim rewelacyjna strona Andrzeja Wrotniaka. Wiele
    informacji, od których koniecznie trzeba zacząć:
    http://www.wrotniak.com/photo/infrared/index.html

    Jim Chen - wiele pięknych zdjęć i bardzo pomocny FAQ:
    http://www.jimchenphoto.com/index.html

    Kompletny workflow wywoływania zdjęć napisany i okraszony zdjęciami -
    Dave Larson na PBase:
    http://www.pbase.com/dlarson2/ir_work_flow

    Infrared basics - kolejna strona, którą warto poczytać zanim się zacznie
    zabawę:
    http://dpfwiw.com/ir.htm

    Life Pixel - tutoriale dla majsterkowiczów, którzy chcą sami przerobić
    kamerę oraz sklep z filtrami, a także usługi przeróbki rozmaitych kamer:
    http://www.lifepixel.com/

    Jakub

    http://www.roguski.eu

  • 7. Data: 2009-02-24 21:55:41
    Od: "Adam Szewczak" <horses@usuń.poczta.onet.pl>

    Użytkownik ""Paweł W."" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > usunąć (Sigma SD9, SD10, SD14), a niektóre w ogóle nie mają (specjalna
    > bardzo droga wersja Fuji S5Pro i wersja Fuji S9500, które już lustrzanką

    Dzieki wszystkim za odpowiedz. Wlasnie o SD slyszalem z jest na nich
    "latwiej" takie zdjecie zrobic.
    Do S5Pro sie jakos powoli przymierzam. Mam nadzieje ze za jakis czas dalej
    bedzie mozna nowe kupic ;P

    PZDr
    Adam

  • 8. Data: 2009-02-24 22:16:48
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Adam Szewczak pisze:

    > Użytkownik ""Paweł W."" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Nie wiem, czy na Sigmach jest łatwiej zrobić, na pewno łatwiej samemu
    wyjąć filtr IR. Co do Fuji to nie jest to S5Pro, a na bazie tego
    aparatu. Oznaczenie jest inne. To nie będzie to samo. A jak ci zależy,
    to najlepiej kup Canona 350D i poszukaj tutoriala jak wyjąć filtr IR i
    wstawić w miejsce filtr Baadera. Tutoriale chyba na wszystkich portalach
    i forach astronomicznych. Może identycznie da się zrobić z Canonem
    1000D. Byłoby o tyle łatwiej, że po założeniu filtra IR na obiektyw
    miałbyś podgląd i ostrzenie w trybie LV.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 9. Data: 2009-02-25 02:09:53
    Od: astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl>

    On Tue, 24 Feb 2009 19:22:26 +0000, "Paweł W." wrote:
    > Niektóre mają też taki filtr nie na matrycy, dzięki czemu łatwiej samemu
    > usunąć (Sigma SD9, SD10, SD14), a niektóre w ogóle nie mają (specjalna
    > bardzo droga wersja Fuji S5Pro

    Canon EOS 20Da ma zmodyfikowany filtr:
    www.astropix.com/HTML/I_ASTROP/EQ_TESTS/INFRARED.HTM
    www.dpreview.com/news/0506/05060101canon20da.asp
    www.smashingmagazine.com/2009/01/11/40-incredible-ne
    ar-infrared-photos
    www.astro.4up.pl/modernizacja.htm
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info

  • 10. Data: 2009-02-25 05:20:44
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 24.02.2009 Jakub Roguski <_adres_@_stopka_._postu_.pl> napisał/a:
    [..]

    Wyczerpująco żeś to ujał. Ja tylko może dodam...

    > Osobna sprawa to obróbka po zrobieniu zdjęcia. Zdjęcia bez korekcji
    > wychodzą czerwone i trzeba coś z tym zrobić. Można je przekonwertować do

    ...trzeba koniecznie ustawić balans bieli przed zrobieniem zdjęcia bo...

    > postaci czarno-białej - genialne efekty chmur na niebie. Ale najbardziej
    > efektowne są zdjęcia kolorowe z fałszywymi kolorami. Pomocą jest
    > Photoshop, a w zasadzie jego dwie funkcje: autopoziomy oraz mikser kanałów.

    ...bez wcześniejszego balansu może się zdarzyć, że te z fałszywymi
    kolorami nie wyjdą choćbysmy nie wiem jak szopowali i zamieniali kanały.

    --
    Marcin