  • 1. Data: 2009-02-24 14:10:14
    Temat: Jaka powinna być gwarancja na nowy aparat?
    Od: Jan <k...@p...com>

    Czy gwarancja roczna, jaką oferuje np. sklep cyfrowe.pl
    na lustrzankę S5 Pro, jest zgodna z prawem? Słyszałem,
    że u nas na nowe wyroby musi być przynajmniej 24 miesiące.
    A może to nie jest nowy sprzęt, tylko słynny refurbished?
    Może to okres gwarancji służy do rozpoznania, co to jest.
    Czy aparat nowy, czy regenerowany.

    Czy mógłbym prosić o wypowiedź kogoś, kto się z tym
    zetknął?
    W Anglii dają w każdym razie 24 miesiące gwarancji.

    Z szacunkiem dla znawców,

    Jan

  • 2. Data: 2009-02-24 14:21:03
    Temat: Re: Jaka powinna by? gwarancja na nowy aparat?
    Od: Bartosz Mierzwiak <b...@w...pl>

    On Tue, 24 Feb 2009 15:10:14 +0100, Jan <k...@p...com> wrote(a):
    > Czy gwarancja roczna, jak? oferuje np. sklep cyfrowe.pl
    > na lustrzank? S5 Pro, jest zgodna z prawem?

    Jest.

    > S?ysza?em,?e u nas na nowe wyroby musi by? przynajmniej 24 miesi?ce.

    Nie musi. Gwarancja jest dobrowolnym zobowiązaniem. Może jej w ogóle nie
    być. 2-letnia ochrona, niezależna od gwarancji wynika z ustawy o
    szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. O tym jak działa możesz
    poczytać tu: http://www.federacja-konsumentow.org.pl

    > A mo?e to nie jest nowy sprz?t, tylko s?ynny refurbished?
    > Mo?e to okres gwarancji s?u?y do rozpoznania, co to jest.
    > Czy aparat nowy, czy regenerowany.

    Nie, nie służy.

    NTG, FUT: pl.rec.prawo

    B.

  • 3. Data: 2009-02-24 14:21:42
    Temat: Re: Jaka powinna być gwarancja na nowy aparat?
    Od: Robert Kois <k...@h...pl>

    Dnia Tue, 24 Feb 2009 15:10:14 +0100, Jan napisał(a):

    > Czy gwarancja roczna, jaką oferuje np. sklep cyfrowe.pl
    > na lustrzankę S5 Pro, jest zgodna z prawem? Słyszałem,
    > że u nas na nowe wyroby musi być przynajmniej 24 miesiące.

    Gwarancji nie musi być wcale. Te 24 miesiące to odpowiedzialność sprzedawcy
    za "zgodność towaru z umową". Reszte sobie wygooglaj bo wielokrotnie była o
    tym mowa.

    --
    Kojer

  • 4. Data: 2009-02-24 20:54:10
    Od: f1969 <"[odspamiacz]fotograf1969"@gazeta.pl>

    Jan pisze:
    > Czy gwarancja roczna, jaką oferuje np. sklep cyfrowe.pl
    > na lustrzankę S5 Pro, jest zgodna z prawem?

    Chciało się do wspólnoty europejskiej? To teraz masz - gwarancja to
    oferta producenta. Nie ma prawa, które by nakazywało "ileś-tam-lat"
    gwarancji. To było przed WE.

    --
    f1969

  • 5. Data: 2009-02-24 23:35:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 24 Feb 2009, f1969 wrote:

    > Chciało się do wspólnoty europejskiej? To teraz masz - gwarancja to oferta
    > producenta. Nie ma prawa, które by nakazywało "ileś-tam-lat" gwarancji. To
    > było przed WE.

    Przed UE to było, że jeśli w umowie nie zapisano inaczej to gwarancja
    wynosiła *rok*.
    Mogę podkreślić: "o ile w umowie nie zapisano inaczej".
    Żeby było śmieszniej, ten przepis nadal obowiązuje - tyle, że w przypadku
    konsumenta część zapisów jest uchylona przez ustawę "konsumencką"
    właśnie (więc pozostają zakupy niekonsumenckie).

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2009-02-25 23:42:49
    Od: "Rabbit McCroolick" <b...@w...pl>

    Użytkownik "f1969" <"[odspamiacz]fotograf1969"@gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:go1ivp$lum$1@inews.gazeta.pl...

    > Nie ma prawa, które by nakazywało "ileś-tam-lat" gwarancji. To było przed
    > WE.

    A jak to jest, że np. Kingston daje Lifetime Warranty, ale już tylko"10-year
    warranty in France, Germany and Austria"?

  • 7. Data: 2009-02-26 00:33:42
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik "Rabbit McCroolick" napisał

    > A jak to jest, że np. Kingston daje Lifetime Warranty, ale już
    > tylko"10-year warranty in France, Germany and Austria"?

    Widać owe państwa mają precyzyjniejszą definicję słowa lifetime ; )

    adam

  • 8. Data: 2009-02-26 12:10:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 26 Feb 2009, adam wrote:

    > Użytkownik "Rabbit McCroolick" napisał

    > Widać owe państwa mają precyzyjniejszą definicję słowa lifetime ; )

    ...albo raczej rozumienie "prawo jest prawem a zobowiązanie
    zobowiązaniem". Dosłownie.
    W Niemczech kiedyś był głośny proces producenta materiałów budowlanych,
    który w reklamie kleju do farb umieścił rysunek faceta który wisi trzymając
    się pędzla przyłożonego do tegoż sufitu.
    Po nałożeniu przez sąd zobowiązania do przeprowadzenia testu na materiale
    kupionym w sklepie (pewnie mareketoidom zrobiło się gorąco :)) następny
    *dobrze* sobie przymyśli, co umieści w reklamie.
    Pewnie Kingston zwyczajnie się na poważnie liczy z taką możliwością, że
    za 30 lat zgłosi się klient i powie że "chce kartę na wymianę" :>

    A że gdzie indziej zobowiązania można traktować niepoważnie...

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2009-02-27 00:09:23
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał

    I bardzo mi się takie podejście podoba.

    adam

  • 10. Data: 2009-02-28 20:33:50
    Od: Jan <j...@w...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:
    (...)
> [...]
    > Po nałożeniu przez sąd zobowiązania do przeprowadzenia testu na materiale
    > kupionym w sklepie (pewnie mareketoidom zrobiło się gorąco :)) (...)

    W Niemczech, to nawet nie wolno dać kawy lekarzowi,
    że już nie wspomnę o koniaku. Wiem, że się tego pilnują.
    A u nas - kupiłem pralkę Siemensa, która ma w numerze
    seryjnym dopisek PL. W korespondencji mejlowej oferowali
    szybką interwencję, tylko prosili o ww. numer. Kiedy go
    wysłałem, zamilkli na zawsze. Prawdopodobnie dlatego nie
    chcieli mi usunąć usterki, nawet na gwarancji, że sprzęt
    był z góry przeznaczony na nasz rynek. Nasze biedne
    państwo nie pilnuje przestrzegania wzajemnych zobowiązań.
    Nie wykluczam wyjątków, ale reguła jest niestety taka.

    Jan