eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowaFotografia IR w lustrzankachRe: Fotografia IR w lustrzankach
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!feed.news.interia.pl!news.nask.pl!ne
    ws.nask.org.pl!plix.pl!newsfeed1.plix.pl!wsisiz.edu.pl!newsfeed.atman.pl!not-fo
    r-mail
    From: Jakub Roguski <_adres_@_stopka_._postu_.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Fotografia IR w lustrzankach
    Date: Tue, 24 Feb 2009 21:49:11 +0100
    Organization: ATMAN
    Lines: 91
    Message-ID: <go1mbm$3ek$1@node2.news.atman.pl>
    References: <go1goi$sfg$1@news.onet.pl>
    NNTP-Posting-Host: 177.121.225.195.static.bait.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: node2.news.atman.pl 1235508406 3540 195.225.121.177 (24 Feb 2009 20:46:46
    GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Tue, 24 Feb 2009 20:46:46 +0000 (UTC)
    User-Agent: Thunderbird 2.0.0.19 (Windows/20081209)
    In-Reply-To: <go1goi$sfg$1@news.onet.pl>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.rec.foto.cyfrowa:793477
    [ ukryj nagłówki ]

    Adam Szewczak pisze:
    > Hej.
    >
    > Jak to jest z fotografia z uzyciem filtrow IR.
    >
    > Bo ponoc niektore lustrzanki nie maja filtra na matrycy a niektore maja.
    >
    > Czym to sie je ze tak powiem ;P

    Większość lustrzanek (i nie-lustrzanek) ma przed matrycą filtr
    odcinający podczerwień. Filtry te są różnej jakości, ale niemal
    wszystkie umożliwiają przedostawanie się pewnej ilości promieniowania
    podczerwonego do matrycy, a co za tym idzie robienie zdjęć w
    podczerwieni. Trzeba tylko założyć na obiektyw filtr, który działa
    odwrotnie do tego przed matrycą, czyli przepuszcza podczerwień, ale nie
    przepuszcza światła widzialnego. I tu zaczyna się problem: złożenie tych
    dwóch filtrów powoduje, że do matrycy dociera bardzo mało
    promieniowania. Jak mało, to zależy od konkretnego aparatu oraz od
    filtru, jaki założysz na obiektyw. W zasadzie jeżeli w korpusie jest
    fabryczny filtr, to na obiektyw można założyć filtr Hoya R72 czy B+W
    092, dla których środek zbocza charakterystyki (transmisja równa 50%)
    przypada dla 720nm, ale już w tym przypadku czas naświetlania będzie
    liczony w pojedynczych sekundach. Założenie filtru o charakterystyce
    przesuniętej w kierunku głębszej podczerwieni, jak Hoya RM90 mija się z
    celem - czasy naświetlania będą nieakceptowalnie długie. Ponadto
    niezależnie od zastosowanego filtru, jeżeli mamy do czynienia z
    celowaniem poprzez obiektyw, jak w lustrzankach czy kompaktach bez
    celownika optycznego, to w wizjerze nic nie widać po założeniu filtru -
    trzeba najpierw skadrowac i ustawić ostrość, a później założyć filtr
    (chociaż lustrzanki Nikona radzą sobie z ustawianiem ostrości z
    założonym filtrem).

    Znacznie lepszym rozwiązaniem jest zastosowanie aparatu, w którym nie ma
    filtru blokującego podczerwień. Opcje są dwie: albo konstrukcja
    fabryczna (najczęściej przeznaczona do astrofotografii) - wadą jest cena
    znacznie wyższa niż normalnego aparatu. Druga opcja to wymiana
    wbudowanego filtru. Wymienić filtr można na filtr IR, przepuszczający
    podczerwień i blokujący resztę, albo na płytkę przepuszczającą wszystko
    - w tym wypadku definiujemy zakres widma, w którym pracujemy, zakładając
    filtr na obiektyw - znów nic nie widać jeśli założymy filtr IR, ale
    możemy wybierać: teraz podczerwień, teraz zakres widzialny, a teraz
    ultrafiolet.

    Wymiana filtru w większości przypadków powinna być wykonana przez
    doświadczonego serwisanta - bardzo łatwo uszkodzić aparat, a jeszcze
    łatwiej zostawić kurz pomiędzy filtrem a matrycą. Nowy filtr musi mieć
    odpowiednią grubość - wtedy poprawnie działa AF.

    Nikon D70 całkiem nieźle pracuje z filtrem fabrycznym na matrycy oraz
    Hoya R72 na obiektywie, ale i tak bez statywu ani rusz. D200 i D700 są
    gorsze - czasy naświetlania wychodzą dłuższe, często trzeba się
    posiłkować wyższą czułością, co psuje efekt. Natomiast Coolpix 5400 z
    wymienionym filtrem na filtr przepuszczający bliską podczerwień (mniej
    więcej odpowiednik R72) pozwala robić zdjęcia z ręki w dowolnych
    warunkach oświetlenia dziennego. Przy przeciętnej pogodzie nie ma
    problemu z uzyskaniem czasów na poziomie 1/100 - 1/250 s przy
    przymkniętym obiektywie.

    Osobna sprawa to obróbka po zrobieniu zdjęcia. Zdjęcia bez korekcji
    wychodzą czerwone i trzeba coś z tym zrobić. Można je przekonwertować do
    postaci czarno-białej - genialne efekty chmur na niebie. Ale najbardziej
    efektowne są zdjęcia kolorowe z fałszywymi kolorami. Pomocą jest
    Photoshop, a w zasadzie jego dwie funkcje: autopoziomy oraz mikser kanałów.

    Co warto poczytać w Internecie:

    Przede wszystkim rewelacyjna strona Andrzeja Wrotniaka. Wiele
    informacji, od których koniecznie trzeba zacząć:
    http://www.wrotniak.com/photo/infrared/index.html

    Jim Chen - wiele pięknych zdjęć i bardzo pomocny FAQ:
    http://www.jimchenphoto.com/index.html

    Kompletny workflow wywoływania zdjęć napisany i okraszony zdjęciami -
    Dave Larson na PBase:
    http://www.pbase.com/dlarson2/ir_work_flow

    Infrared basics - kolejna strona, którą warto poczytać zanim się zacznie
    zabawę:
    http://dpfwiw.com/ir.htm

    Life Pixel - tutoriale dla majsterkowiczów, którzy chcą sami przerobić
    kamerę oraz sklep z filtrami, a także usługi przeróbki rozmaitych kamer:
    http://www.lifepixel.com/


    --
    Pozdrawiam
    Jakub

    http://www.roguski.eu

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: