  • Data: 2009-09-30 15:05:39
    Temat: Re: Fotograf do ślubu - jakie ceny?
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2009-09-30 16:08:18 +0200, "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl> said:

    > jade 12 przez 6 dni w tygodniu ;/

    I po tych 3 latach zmieniasz z jakiego powodu?

    > ale wolniej

    Proszę Cię, przestań opowiadać banialuki. Przy plikach pokroju 21 MPx
    przyrost prędkości z RAIDa 0 (czy tam 1+0 jak się upierasz) na
    przyzwoitym komputerze będziesz miał na poziomie może 10-15%. Różnice
    zaczynają się przy plikach 300 MB+, dla mniejszych to zawracanie dupy.
    I piszę to z praktyki, nie śledzenia benczmarków.

    > a jeszcze lepiej wygląda raid 10 z 8 dysków

    Noooo, najlepiej SAS, spiętych w macierz i po FibreChanel. Taki
    drobiazg za jakieś 80k zł. A jaki argument dla klientów co podniesienia
    ceny! :-/

    > tak - to się robi z jakiegoś powodu
    > i znam fotografa który tak ma...
    > i on wie dlaczego i ja wiem dlaczego

    Bo można zaimponować kolegom po fachu? ;-) Nigdy nie byłem zwolennikiem
    oszczędzania na sprzęcie, gdy się wykonuje porządną robotę za porządną
    kasę, ale to o czym piszesz, to czysty "overkill".

    > na bezpieczeństwo zawsze wydaje się za mało...

    Proszę, nie powtarzaj sloganów rodem z ulotki firmy sprzedającej
    macierze. Obecnie za 600 zł możesz mieć mega bezpieczny bakap na 2
    osobnych, zewnętrznych dyskach. Na to samo możesz wydać też 20k zł albo
    i więcej. A praktyka jest taka, że przy sensownych procedurach (czyli
    jak pisał Jakub - tym co jest w głowie), oba sprawdzą się równie dobrze
    (czyli - wystarczająco).

    > mozna jeszcze po drodze 5 innych programów używać...
    > ale ja robie to taśmowo - 2500 plików tygodniowo do przejrzenia, 500 do
    > obrobienia
    > nie mam czasu na zabawe...

    Policzmy - z tego co zrozumiałem większość obrabiasz w LR, a szczególne
    przypadki w Szopie. Czyli Twoja droga jest taka, że "proste lecą w LR i
    eksport do czegośtam celem wydrukowania, a przy trudniejszych otwierasz
    RAWa w PS, tam w nim rzeźbisz i dalej eksport bla bla bla.
    Moja sugesta (aby oszczędzić parę kilo zł na najnowszym Szopie) -
    lecisz w LR, te szczególne przypadki wołasz również w LR (niech nawet
    będzie, że inaczej niż resztę) i zamiast do czegośtam wypluwasz do Tifa
    16b czy psd czy czegokolwiek, otwierasz w Szopie i tam dłubiesz dalej.
    Powiedz mi, ile byś na tym stracił? 30 sekund?

    > tak

    Pozwolę sobie dalej w to powątpiewać.

    > nie no - prosze - 18-35 to szkło które było fajne, ale do analoga
    > do cyfry sie nie nadaje
    > poza tym - wszystko co ciemniejsze niż 2.8 odpada...

    Z tą kategoryczną opinią też nie do końca się zgodzę.

    > niestety - jest to wąska specyfikacja i wymaga dostosowania sprzętu do
    > niej.. (jasne szkła)

    I nie dasz rady wykorzystać tego sprzętu w reportażu, imprezach,
    fotorelacjach, sztokach... No weź.

    > będę się upierał, że dopiero od 2k człowiek pracuje full-legal
    > poniżej - gdzieś, coś kombinuje... (na sprzęcie raczej nie - ale na
    > oprogramowniu i podatkach - tak)
    > taka nasza mentalność - i sam też kiedyś taką mentalnośc miałem ...
    > po prostu trochę wody w wiśle musi upłynąć by to się zmieniło..

    A ja mam taką roboczą teorię, że raczej doszedłeś do poziomu, gdzie nie
    chce Ci się pracować za marne grosze. I bardzo możliwe, że Twój poziom
    to usprawiedliwa. Spoko, ja to doskonale rozumiem - lepiej wziąć mniej
    zleceń za większą kasę, niż nabiegać się za drobiazgami. Ale z drugiej
    strony - nie wszyscy chcą płacić za robotę z najwyższej półki. Jak
    dostaną ze średniej, to pewnie większość nawet nie zauwaźy różnicy. Ja
    tam w sumie nawet czuję sympatię do tych tańszych, bo robią rzeczy,
    których mi by się wogóle nie chciało ruszać ;-)

    de Fresz