  • Data: 2009-09-30 10:20:47
    Temat: Re: Fotograf do ślubu - jakie ceny?
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2009-09-30 11:37:11 +0200, "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl> said:

    > zostaje 15k na inwestycje
    > komputer co 2-3 lata jest złomem i muzeum

    Głównie złomem moralnym, ale niech Ci będzie.

    > monitor także

    A tu żeś pojechał. Realnie 5 lat.

    > monitor dla grafika to minimum 3k

    Albo nawet i więcej.

    > komputer z 4k

    Przepłaciłeś o 1k.

    > oprogramowanie (które starzeje się z kompem) - PS - 3k

    Mówisz że w PS7 nie da się zrobić prawie wszystkiego, co w CS4?

    > daje to 10k co 2 lata - czyli 5k rocznie
    >
    > zostaje 10k na sprzęt fotograficzny
    > 5dmkII kosztuje 10k
    > a przecież z jednym aparatem trochę strach ...
    > taka puszka starczy na 3 lata pracy - więc rocznie 3k x 2 = 6k
    >
    > no i zostaje 4k
    >
    > inwestycja w szkła, lampy, szkolenia ... wow 4k rocznie
    >
    > a jeszcze nie zapłaciliśmy podatku....

    A ja sobie policzyłem od drugiej strony.
    Komp - 3k
    monitor 3,5k
    LR - 1.2k (IMHO pełny Szop nie jest niezbędny do obróbki fot ślubnych)
    sprzęt foto: (D700+24-70+70-200+18-35+SB900 - taki "starter kit") - 26.1k
    Dodatki (statyw, torba, filtry itp) - 2k

    Co nam daje jakieś 36k zł do zamortyzowania w 3 lata (choć osobiście
    nie wierzę, żeby optyka się zużyła w tym czasie, no i pomijam zupełnie
    kwestie odpisów od podatku) - czyli 1k zł miesięcznie. 30 ślubów w
    roku, czyli 2.5 miesięcznie po 1500 daje nam 3800, minus zus i podatki
    daje 2300, minus sprzęt - 1300 zł do łapki. Mało niby. Za
    (średnio-niecałe) 3 dni pracy w plenerze i powiedzmy po 3 dni na
    obróbkę materiału z każdego ślubu, czyli jakiś 12 roboczo-dni w
    miesiącu. Czyli ciut ponad połowę czasu, jaki szara reszta spędza w
    pracy.
    Z tych wyliczeń wychodzi, że gdzieś jest popełniony błąd biznesowy -
    albo za drogi sprzęt, albo za mało zleceń (niekoniecznie tylko
    ślubnych), albo za niska cena. Ty twierdzisz, że tylko ostatnia opcja
    jest prawdziwa, ja - że jednak niekoniecznie.

    de Fresz