    From: Jester <j...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Foto retro...
    Date: Tue, 03 Nov 2009 20:30:54 +0100

    Piotrne pisze:

    > Nie są takie tajemnicze... Jeśli widzę ziarna zamiast użytecznej
    > informacji,

    Znaczy oceniasz na oko? No to są tajemnicze.

    > to znaczy że skanowałem za gęsto.

    No to w przypadku negatywu 3200 ASA ziarno na skanie zobaczysz bardzo
    szybko. I to według Ciebie znaczy, że bardziej powiększać nie wolno? Bo
    nie bardzo rozumiem, czemu widok ziarna na skanie ma działać jak
    czerwone światło na skrzyżowaniu. Według mnie to właśnie w tym miejscu
    zaczyna się zabawa. Podobają Ci się wyprane kompletnie z ziarna
    plastikowe zdjęcia z cyfrówek? ;)

    > A w przypadku
    > kolorowych slajdów (film ORWO o czułości 21 DIN (ISO 100))
    > ziarno widać już przy 2400 dpi.

    Skanowałem furę dwudziestoletnich slajdów ORWO robionych Zenitem do
    A3/300 dpi - czyli 3500 dpi. Ziarno widać na monitorze 1:1. Na odbitkach
    nie widać (wiem, bo robiłem, więc nie będę nawet na ten temat dyskutować).
    Małoobrazkowego Neopana 1600 ASA można ciągnąć spokojnie powyżej A2/300
    dpi - ziarno będzie widoczne i ładne (większych powiększeń chyba nie
    robiłem). Czarno-białe 3200 ASA ma ziarno wyraźnie większe, ale nie
    wypowiadam się, bo widziałem tylko na ekranie, nie robiłem odbitek. Ale
    myślę, że też da radę (o ile ktoś nie wpadnie na pomysł, żeby je
    przejechać jakąś nojsnindżą... :)

    > Mam też trochę zabytkowych
    > negatywów o niskiej czułości ("mikrofilmów") i tam 2400 dpi
    > nie wystarcza. Skanowałem 5400 dpi (skanerem Minolta Dimage
    > Scan Elite 5400) i wygląda na to, że to jeszcze za mało.

    Za mało czego?

    > Skanowanie slajdów jest bardzo czasochłonne. Używałem wspomnianego
    > skanera Minolty i skanera CanoScan 8000F. Obydwa mają tryb usuwania
    > rys i śmieci (bez tego skany są praktycznie bezużyteczne).

    Pozwolę sobie się nie zgodzić. 15 lat skanuję na bębnie bez żadnych
    trybów i zapewniam Cię, że nie zamienię się na żadną płaską minoltę. I
    nikt normalny by się nie zamienił.

    > Niestety
    > w tym trybie skanowanie jednego zdjęcia trwa kilkanaście minut.
    > W ciągu godziny daje to 4-5 zdjęć (co ok. godzinę trzeba ręcznie
    > wymieniać ramkę ze slajdami). Skanowanie jednego filmu to ok. 9 godzin,
    > co jest dosyć zniechęcające.

    Retuszuj ręcznie - przy odrobinie wprawy będzie szybciej... :)

    Może wypróbuję robienie zdjęć slajdom...

    ...później je naświetlisz na kliszę, wsadzisz w rzutnik i na pewno będą
    lepsze, niż oryginał... :)
    A jak TE klisze sfotografujesz... Uaaaauuu...