  • Data: 2009-11-04 00:23:56
    Temat: Re: Foto retro...
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Jester pisze:

    > Znaczy oceniasz na oko? No to są tajemnicze.

    Widzę na niebie Słońce i oceniam na oko, że jest dzień
    - jak dla mnie wystarczająco precyzyjnie. Podobnie, jeśli
    zobaczę na skanie ziarno to znaczy, że gęściej nie ma sensu
    skanować. Na pojedynczym ziarnie nie zobaczę żadnych
    szczegółów fotografowanej sceny. Prawdę mówiąc, trochę dziwne
    jest dla mnie zachwycanie się ziarnem, które przecież jest
    oznaką technicznych ograniczeń fotografii chemicznej.
    To tak, jakby ktoś zachwycał się piękną "pikselozą" na zdjęciach
    cyfrowych albo ślicznymi artefaktami wynikającymi z kompresji JPG.

    > czemu widok ziarna na skanie ma działać jak czerwone światło
    > na skrzyżowaniu.

    Hmmm... Bo nie interesuje mnie struktura kliszy, tylko
    treść zdjęcia?

    > Podobają Ci się wyprane kompletnie z ziarna plastikowe zdjęcia
    > z cyfrówek? ;)

    Tak, bardzo mi się podobają! Mają w sobie coś z ideału :)
    Albo HiFi - high fidelity - wysoka wierność.

    > Skanowałem furę dwudziestoletnich slajdów ORWO robionych Zenitem do
    > A3/300 dpi - czyli 3500 dpi. Ziarno widać na monitorze 1:1. Na odbitkach
    > nie widać (wiem, bo robiłem, więc nie będę nawet na ten temat dyskutować).

    To dosyć oczywiste, że jeśli slajd skanowany 2400 dpi naświetlimy
    na pocztówce, to wyjdzie nie lepiej niż 580 dpi. A naświetlarki mają
    np. 254 dpi, więc ziarno się "rozmyje".

    Nie wiem, czy dobrze zrozumiałem - to były skany odbitek A3 ze slajdów?
    I na odbitce nie było widać ziarna, a na skanie było widać?
    Ok, nie będę dyskutować...

    > Za mało czego?

    Za mało dpi żeby odczytać całą użyteczną informację na mikrofilmie.

    > ...później je naświetlisz na kliszę, wsadzisz w rzutnik i na pewno będą
    > lepsze, niż oryginał... :)
    > A jak TE klisze sfotografujesz... Uaaaauuu...

    Sądzę, że jednak przenoszenie zdjęć do postaci cyfrowej ma sens...
    Chociażby taki, że w czasach slajdów ORWO odbitki papierowe były
    tak drogie, że większość zdjęć mam tylko w postaci slajdów (i nigdy
    wersji papierowej nie miałem). A wysyłać jedynego egzemplarza
    slajdu pocztą do skanowania na drugi koniec Polski nie zamierzam.

    Właśnie, przy okazji - gdzie można wykonać slajdy z .jpg? W rozsądnych
    cenach oczywiście. Chciałem kiedyś naświetlić różne wzorki - siatki
    dyfrakcyjne itp. W końcu zrobiłem "analogowe" zdjęcie wydruku
    na mikrofilmie.

    P.