    From: Marek <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Fotka krajobrazowa - co byście zmienili w niej?
    Date: Fri, 25 Jul 2014 11:01:51 +0200

    W dniu 2014-07-24 23:19, Piotr Kosewski pisze:

    Hej,

    Dziękuję za uwagi.

    > Jakoś trudno mi uwierzyć, że to zdjęcie jest zrobione pełnym fisheye'em
    > (dającym 180*). Upewnij się, że nie to nie był Samyang 8mm...

    Właśnie nim. Faktem jest, że nie mierzyłem co do stopnia zasięgu
    obiektywu ale na oko widzę ok 180 stopni w kadrze. On ma mniejszy zasięg?

    > Kadr jest za szeroki, za ciemny i z nieładną asymetrią. Załapały Ci się
    > jakieś kupki trawy.
    > Nie masz na zdjęciu żadnego obiektu: tylko plażę, morze i niebo.

    Zgadza się - nie było tam żadnego obiektu bo to falochron. Jednakże mimo
    to idąc wzdłuż niego stwierdziłem, że to urocze miejsce, które warto
    uwiecznić. Czy obecność czegoś w kadrze determinuje zachwyt nad chwilą?
    Czyli nie może mi się podobać to miejsce bo nie ma kotwicy czy liny na
    brzegu?

    Pytam się gdyż to też pewien taki kanon, którego należy się trzymać (w
    domyśle).

    > Co ja bym zrobił:
    > - założył węższy, "normalny" obiektyw,
    > - zrobiłbym to zdjęcie sporo wcześniej (tu już jest ciemno),

    Tyle tylko, że wcześniej to wszystko wyglądałoby "normalnie". Obawiałbym
    się, że powstałaby wtedy fotografia sprawozdawcza, tudzież dokumentująca
    ilość kamieni jakie przywiózł zleceniobiorca :-) Wiele osób robi dzień z
    nocy na fotografiach - takiego efektu starałem się uniknąć.

    > - poszukał czegoś ciekawego (wyraźnego kamienia, kwiatka na skale,
    > modelki, muszli - pewnie łatwiej samemu położyć niż szukać),

    Chodzi Ci o to aby utworzyć pierwszy plan z tego przedmiotu? Czy masz
    też na myśli rozmycie tła aby nie przeszkadzało?

    > - "zszedłbym" niżej (ciekawsza perspektywa: duże kamienie i ukryty pas
    > piachu, który tylko Ci rozwarstwia kompozycję),

    Czyli same kamienie dałbyś w kadrze i dalej wodę?

    > - zdecydowanie doświetliłbym kamienie,
    > - zdecydowanie naświetlałbym dłużej (przynajmniej kilka sekund, raczej
    > pół minuty).

    Oki

    > Rzuć okiem na to zdjęcie i zobacz, ile się na nim dzieje. A niby
    > zawartość ta sama: kawałek morza i kamienie.
    > http://www.flickr.com/photos/31320252@N06/1418307732
    2/

    Rozumiem. To zdjęcie nazwałbym "wszędzie dobrze ale u nas najgorzej" :-)
    Mam na myśli to, że zachwycamy się odległymi krajami dającymi inne
    widoki niż nasze. Sfotografowanie zwykłej codzienności może się nam
    atrakcyjne wydawać. Mi zależało na skupieniu się na tym co my mamy nad
    morzem. Wydaje mi się to trudniejszym zadaniem bo tylko nudne piękne
    plaże :-) Trochę przekontrastowuję ale wiesz zapewne co mam na myśli.

    Sęk w tym, że najmniejszy kamień waży na mojej fotce kilkaset kg :-) Nie
    ruszę ich. Po drugie - kamienie zawsze są odizolowane od wody betonem -
    taka konstrukcja falochronu. Po trzecie opadają one ku brzegowi, czasem
    pod niemałym kątem. Na tym krótkim odcinku różnica wysokości może sięgać
    1m. Roślinność też się pojawia tu i ówdzie. Mimo to właśnie chciałem
    zawalczyć o ujęcie właśnie tu :-)

    Marek