    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Filtry antyrefleksyjne?
    Date: Sat, 28 Mar 2009 00:47:43 +0100

    On Fri, 27 Mar 2009, JR wrote:

    > Użytkownik "Gotfryd Smolik news" :
    >>

    > jak to się handlowo nazywa -- "folia polaryzacyjna"???

    Tak. Niekiedy również jest określana jako "filtr polaryzacyjny", właśnie
    odszukałem - kupowałem u nich:
    http://www.teatrum.com.pl/teatrum2/cennik.php

    730014 FILTR POLARYZACYJNY 1mb 860,00 1049,20

    Pozycje na końcu to oczywiscie cena w złotych :D
    O ile się nie mylę, jest to folia z rolki ok. 50 cm.
    Czyli ponad 2000 zł/m^2, dobrze mi się wydawało.

    Jakby kogo naszła chęć na eksperymenty, to mogę jakąś drobną część
    paska (muszę sprawdzić, bodaj 10 cm szerokości) odsprzedać, bo
    z powodu jak wyżej (nie sprzedają dowolnie małych kawałków) mam
    drobny nadmiar; z góry mówię że nie mam zamiaru dopłacać :] więc
    z niewielkim zapasem na szkody, straty, zakup (wysyłają tylko kurierem,
    więc "średnio tanio") plus przesyłka poleconym wchodzi w rachubę.
    Dla sprawiedliwości odszukam po ile kiedyś kawałek już grupowiczowi
    zaaplikowałem :) Przezornie dodam że będę kilka dni niedostępny, jakby
    kto miał pytania.

    Jakby ktoś sobie u nich zamawiał takie ficzery, to polecam przy
    okazji wziąć również folię korekcyjną - pomarańczową, z tych tańszych,
    koszt niewielki (w szczególności jak się obok polara postawi) a też
    może się przydać (do korekcji barwy światła lampy błyskowej właśnie,
    IMO nie ma sensu zniebieszczać - no chyba że ktoś chce do halogenów,
    ale to IMO wypada brać supergel).

    > ma tłumienie na poziomie 50%?

    Światła spolaryzowanego krzyżowo, światła spolaryzowanego zgodnie
    czy niespolaryzowanego? ;)
    Polaryzuje dobrze, układ złożony z podwójnej folii na lampie
    (wcale nie z powodu słabej polaryzacji, lecz możliwości lekkiego
    skręcenia obu warstw aby poszerzyć kąt "wycinania") i filtru
    polaryzacyjnego na obiektywie pozwala znośnie wyciąć odblaski
    od lustra znajdującego się w kadrze (i obejmującego lampę).

    Skrzyżowanie dwu folii daje "na oko czarny".

    Wrażenie oglądaczy, którym najpierw daje się dwa paski filtra szarego
    (też taka folia) i każe pobracać na sobie, a potem daje polara
    - warte sprawdzenia :D

    pzdr, Gotfryd