  • 1. Data: 2013-12-15 00:46:20
    Temat: Filozofowanie o kartach pamięci
    Od: John Doe <p...@m...com>

    Zastanawiam się dlaczego różne typy kart pamięci mają nieintuicyjne
    właściwości. Głównie chodzi mi o różnicę pomiędzy rodziną SD/SHC/SDXC i
    Compact Flash. Zauważyłem że CF jest uważany przez fotografów za bardziej
    profesjonalny co by tłumaczyło większą cenę i pojemność. Jednakowoż gdy
    sprawdzę specyfikacje współczesnych kart SD i CF, okazuje się że SDki są
    tańsze, mniejsze i mimo wszystko zachowują pojemność i szybkość
    porównywalną z CF. Zastanawiam się dlaczego tak jest. Czy CF nie powinny
    mieć tak z 4 razy większej pojemnośći za sprawą większego rozmiaru karty
    albo być tańsze od SD które mają większą popularność i wygodniejszy
    rozmiar? A może CF ma jakieś ukryte zalety w stosunku do SD?

    Jeszcze druga rzecz. Dlaczego micro SD zyskuje taką popularność kosztem
    zwykłego SD? Zwykłe SD są szybsze, mają większą pojemność, nie pozostając
    jednocześnie zbyt dużymi. Widzę zastosowanie rozmiaru mikro tam gdzie
    rozmiar naprawdę ma znaczenie tj. smartfony, smartwache i inne takie
    malutkie urządzonka. Nie rozumiem dlaczego urządzenia o rozmiarach
    umożliwiających zastosowanie SD w rozmiarze standardowym, takie jak
    tablety, samochodowe rejestratory, kamery ip, dostają sloty w rozmiarze
    mikro. Dlaczego w takich wypadkach ograniczać zastosowanie szybszych,
    pojemniejszych standardowych SD? Przecież zwykły slot jest bardziej
    uniwersalny choćby dlatego że przez adapter może przyjąć też mniejsze
    karty.

  • 2. Data: 2013-12-15 01:35:06
    Temat: Re: Filozofowanie o kartach pamięci
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 15 Dec 2013 00:46:20 +0100, John Doe <p...@m...com>
    wrote:
> [...]
    SD/SHC/SDXC i
    > Compact Flash. Zauważyłem że CF jest uważany przez fotografów za

    Dlaczego uważasz, że typy kart, które wymieniłeś się tak na prawdę
    różnią?
    Wszystko to flash, z szybszym lub wolniejszym interfejsem, w większej
    lub mniejszej obudowie.
    Różnice to fanaberie producentów, każdy chciał swoim formatem
    zmonopolizować rynek.

    --
    Marek

  • 3. Data: 2013-12-15 10:42:58
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 15 Dec 2013 01:35:06 +0100, Marek <f...@f...com> wrote:
    > Różnice to fanaberie producentów, każdy chciał swoim formatem
    > zmonopolizować rynek.

    Można dodać (tematycznie do grupy), że najbardziej popularna wśród
    elektroników jest karta SD z powodu możliwej prostej komunikacji
    (SPI). Tak btw, czy ktoś się orientuje z jakich powodów standard SD
    przewiduje oprócz komunikacji sdio także spi? Bo raczej to nie był
    ukłon w stronę hobbystów i ich mcu z spi?

    --
    Marek

  • 4. Data: 2013-12-15 14:53:19
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-12-15 10:42, Marek pisze:

> [...]
    > Tak btw, czy ktoś się orientuje z jakich powodów standard SD przewiduje
    > oprócz komunikacji sdio także spi? Bo raczej to nie był ukłon w stronę

    W ramach wstecznej kompatybilności z kartami MMC, ponieważ te posiadały
    tylko spio.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 5. Data: 2013-12-15 14:56:26
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-12-15 00:46, John Doe pisze:
    > Zastanawiam się dlaczego różne typy kart pamięci mają nieintuicyjne
    > właściwości. Głównie chodzi mi o różnicę pomiędzy rodziną SD/SHC/SDXC
    Karta to tylko pamięć flash + kontroler do danego interfejsu. W obecnych
    czasach nie ma większych problemów wkładać flash razem z kontrolerem w
    małą obudowę wielkości micro-sd, ale jak klient chce - to się wkłada w
    większą SD (najwyżej jest większa obudowa), albo z innym kontrolerem do
    CF. Jedno i drugie jest przeważnie wykonane w formie "gluta na pcb" a
    nie dyskretnych układów z nóżkami, więc problem obudowy jest
    drugorzędny. Bardziej problematyczne są opłaty licencyjno-patentowe za
    używanie danego interfejsu i protokołów komunikacji

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 6. Data: 2013-12-15 19:22:14
    Od: John Doe <p...@m...com>

    Dnia Sun, 15 Dec 2013 14:56:26 +0100, BartekK napisał(a):

> [...]
    > CF. Jedno i drugie jest przeważnie wykonane w formie "gluta na pcb" a
    > nie dyskretnych układów z nóżkami, więc problem obudowy jest

    Miałem na myśli to że skoro i CF i SD to ~ taka sama pamięć + kontroler, to
    dlaczego cena SD < CF skoro wydawać by się mogło, że wpakowanie X GiB do CF
    powinno być łatwiejsze/tańsze. Co za tym idzie mniej zminiaturyzowane CF
    powinny być tańsze, a nie droższe od SD.

    > Bardziej problematyczne są opłaty licencyjno-patentowe za
    > używanie danego interfejsu i protokołów komunikacji

    Czy to znaczy że konsorcjum CF nakłada większe opłaty od SD?

  • 7. Data: 2013-12-15 20:31:46
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 15.12.2013 19:22, John Doe pisze:

> [...]
    > powinno być łatwiejsze/tańsze. Co za tym idzie mniej zminiaturyzowane CF
    > powinny być tańsze, a nie droższe od SD.

    Ceny sprzętu elektronicznego powszechnego użytku często mają niewiele
    wspólnego z kosztami produkcji, a zależą od tego ile klient jest skłonny
    zapłacić. Kiedyś "upgrejdowałem" teściowi kamkorder Panasonica DV. Były
    dwa modele różniące się ceną o prawie 40%. Różnica funkcjonalności
    polegała na tym, że ten tańszy miał "jednokierunkowe" złącze FireWire.
    Można było z jego kasety zgrać materiał na komputer, ale nie pozwalał na
    nagranie na kasetę materiału z komputera. Droższy model działał w obie
    strony. Z zewnątrz kamery identyczne. Myślałem, że chociaż w środku na
    czymś zaoszczędzili i ta tańsza np. nie ma wlutowanego jakiegoś scalaka
    itp. Okazuje się, że w środku obie kamery też były identyczne i różniły
    się tylko czterema bajtami w EEPROM-ie :-)

    Marketingowcy wyszli z założenia, że dwukierunkowego łącza potrzebuje
    profesjonalista, a taki jest skłonny zapłacić za kamerę więcej.

    Pozdrawiam
    Grzegorz.

  • 8. Data: 2013-12-16 10:43:58
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Grzegorz Kurczyk napisał:
    > Marketingowcy wyszli z założenia, że dwukierunkowego łącza potrzebuje
    > profesjonalista, a taki jest skłonny zapłacić za kamerę więcej.

    Być może miał tu coś do gadania spec od marketingu ale nie tylko. Sprawa
    odblokowywania zewnętrznego wejścia wideo w kamkorderach jest dość
    stara. W Europie, nie wiem, czy tylko w krajach unijnych, czy to jest
    jakoś ogólniej zapisane, obowiązuje wyższy podatek na urządzenia
    nagrywające z zewnętrznego źródła. W mojej kamerze Sony (bardzo stara
    Hi8) wystarczy przy pomocy pilota serwisowego zmienić zawartość komórki
    pamięci i wstawić dwa przyciski pod klapką. Ewentualnie zawsze
    uruchamiać nagranie przy pomocy tego pilota. W instrukcji serwisowej
    (łatwej do kupienia) jest opisna metoda odblokowania, przydatna w
    lokalizacji uszkodzenia. Po naprawie należy koniecznie przywrócić
    pierwotne ustawienia :-).
    Być może nawet popełniłem przestępstwo skarbowe, przeciw prawom
    autorskim, czy jeszcze innym hienom :-) Mam to w d...
    Te same kamery (system PAL) były sprzedawane w Nowej Zelandii i
    Australii bez blokady, przyciski są wstawione gdzie trzeba. Piszę
    "przyciski", ponieważ potrzebne są dwa, do jednoczesnego naduszenia.
    Problem był dość powszechny ale ostatnio nie miałem potrzeby
    odblokowywania, więc nie znam dzisiejszych możliwości. Pewnie producenci
    sami nie są zainteresowani zbyt dokładnym zabezpieczeniem tej opcji.
    Klient znajdzie opis i kupi kamerę, w której to jest łatwe do zrobienia.
    Ominie wyroby producenta, który zbyt solidnie zabezpieczy te funkcje.
    Przynajmniej ten, który potrzebuje video in. Gdyby naprawdę chcieli
    zablokować, to myślę że tak łatwo by nie poszło. Wystarczy, że w
    powszechnie dostępnych serwisówkach nie znajdziesz informacji którą
    komórkę przeprogramować lub ścieżkę przeciąć. Są informacje, które nie
    wyciekają do internetu.
    Maciek

  • 9. Data: 2013-12-16 11:11:30
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "John Doe" <p...@m...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > powinno być łatwiejsze/tańsze. Co za tym idzie mniej zminiaturyzowane CF
    > powinny być tańsze, a nie droższe od SD.

    Zaraz, zaraz. Uważasz, że wyrób na który potrzeba więcej materiału jest
    taniej wyprodukować ?

    Na koszt wyprodukowania (samego wyprodukowania, nie jakichś licencji) tego
    typu rzeczy wpływa przede wszystkim wielkość produkcji.
    Oceniając bardzo subiektywnie (mam kilka SD, nie mam żadnej CF) sądzę, że SD
    produkuje się więcej.
    P.G.

  • 10. Data: 2013-12-16 18:26:33
    Od: John Doe <p...@m...com>

    > Zaraz, zaraz. Uważasz, że wyrób na który potrzeba więcej materiału jest
    > taniej wyprodukować ?

    Miałem na myśli ceny procesu technologicznego. Wiadomo że większy wafel
    krzemu jest droższy. Ale same maszyny do produkcji w nowym niższym procesie
    litograficznym są droższe. Historyczny wykres cen budowy FABu wskazuje że
    im FAB mniejsze tranzystory wyrabia, tym większy koszt budowy FABu.
    Tymczasem koszty budowy starszego FABu stopniowo się zwracają i można
    spuścić z ceny.
    Innymi słowy wydzje mi się, że oszczędność na mniejszym rozmiarze wafla
    powinna być(przynajmniej chwilowo) w całośći pochłonięta przez chęć
    producenta na odbicie kosztów FABu.