  • 11. Data: 2013-12-16 18:45:37
    Temat: Re: Filozofowanie o kartach pamięci
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 16 Dec 2013 18:26:33 +0100, John Doe napisał(a):

    > Miałem na myśli ceny procesu technologicznego. Wiadomo że większy wafel
    > krzemu jest droższy. Ale same maszyny do produkcji w nowym niższym procesie
    > litograficznym są droższe. Historyczny wykres cen budowy FABu wskazuje że
    > im FAB mniejsze tranzystory wyrabia, tym większy koszt budowy FABu.
    > Tymczasem koszty budowy starszego FABu stopniowo się zwracają i można
    > spuścić z ceny.

    W tym przypadku jak najbardziej tak - material jest tani, technologia
    zas droga.

    Tyle ze dodatkowo rynek traci zainteresowanie np kartami 1G, i co -
    wezmiesz 16 takich chipow i wsadzisz w CF ?
    Bo w uSD sie nie zmieszcza :-)

    Mozna, i jeszcze z dobrym kontrolerem napisac "class 11" :-)
    Tylko ze rynek juz malo chce CF.

    J.

  • 12. Data: 2013-12-23 01:14:33
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2013-12-15 00:46, John Doe pisze:
    > Zastanawiam się dlaczego różne typy kart pamięci mają nieintuicyjne
    > właściwości. Głównie chodzi mi o różnicę pomiędzy rodziną SD/SHC/SDXC i
    > Compact Flash. Zauważyłem że CF jest uważany przez fotografów za bardziej

    Złącze CF jest bardziej złożone i wymaga większej precyzji wykonania niż
    SD. Poza tym ja bym jeszcze zbadał trop licencyjny/patenty na złącze CF.

    --
    Michał

  • 13. Data: 2013-12-23 12:21:58
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2013-12-23 01:14, Michał Lankosz pisze:
    > Złącze CF jest bardziej złożone i wymaga większej precyzji wykonania niż
    Mam tu na myśli styki elektryczne.

    --
    Michał

  • 14. Data: 2013-12-24 21:41:40
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2013-12-15 00:46, John Doe wrote:
    > Zastanawiam się dlaczego różne typy kart pamięci mają nieintuicyjne
    > właściwości. Głównie chodzi mi o różnicę pomiędzy rodziną SD/SHC/SDXC i
    > Compact Flash. Zauważyłem że CF jest uważany przez fotografów za bardziej
    > profesjonalny co by tłumaczyło większą cenę i pojemność. Jednakowoż gdy
    > sprawdzę specyfikacje współczesnych kart SD i CF, okazuje się że SDki są
    > tańsze, mniejsze i mimo wszystko zachowują pojemność i szybkość
    > porównywalną z CF.
    Bo tak chyba kiedyś było, tzn. CF były istotnie szybsze od SD.

    > Zastanawiam się dlaczego tak jest. Czy CF nie powinny
    > mieć tak z 4 razy większej pojemnośći za sprawą większego rozmiaru karty
    > albo być tańsze od SD które mają większą popularność i wygodniejszy
    > rozmiar? A może CF ma jakieś ukryte zalety w stosunku do SD?
    W kształtowaniu cen kart pamięci IMO największą rolę odgrywa marketing
    producentów tych kart. Oraz producenci sprzętu foto. Np. taki EOD 5D
    MkIII (~11kzł za samą puszkę) obsługuje karty CF i SD. Przeznaczony dla
    plebsu ;-D 6D (~6kzł za puszkę) obsługuje tylko SD. Z kolei sprzęt z
    najwyższej półki Canona, 1D C, obsługuje tylko CF. W każdym razie z
    kolesi którzy kupują sprzęt tej klasy można wyssać trochę więcej kasy
    nawet za "duperele" typu karty pamięci. :-D

  • 15. Data: 2013-12-28 00:13:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 16 Dec 2013, Maciek wrote:

    > Być może miał tu coś do gadania spec od marketingu ale nie tylko. Sprawa
    > odblokowywania zewnętrznego wejścia wideo w kamkorderach jest dość stara. W
    > Europie, nie wiem, czy tylko w krajach unijnych, czy to jest jakoś ogólniej
    > zapisane, obowiązuje wyższy podatek na urządzenia nagrywające z zewnętrznego
    > źródła.

    Ściślej: cło AFAIR.
    Plus VAT od cła, ale to się rozumie samo przez się.

    > Być może nawet popełniłem przestępstwo skarbowe

    Ototo, przemytniku :D

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2013-12-28 00:29:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 15 Dec 2013, John Doe wrote:

    > A może CF ma jakieś ukryte zalety w stosunku do SD?

    Poza tym, że "standardowo"[1] obsługuje również ATA (ten sam,
    co harddyski), te dające się pogiąć piny :) są... trwalsze.
    Dopóki ktoś się nie zaprze i ich nie pognie, ale to tylko
    "indywidualnie" (w odsłoniętym złączu czytnika) lub przy
    naprawdę dużej sile wkładania karty obróconej o 180 stopni :>

    [1] AFAIR przyroda zna pojedyncze przypadki, kiedy producenci
    celowo i złośliwie wycinali obsługę jednego z protokołów.
    Były jakieś sprzęty, w których założona karta CF była
    droższa od promocyjnej ceny sprzętu :>, więc jak sprawa
    stała się znana, wstawiali kontroler obcięty tylko do
    jednego trybu, nie pamiętam już czy "memory mode" czy ATA.

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2014-01-04 18:41:45
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Sun, 15 Dec 2013 20:31:46 +0100, Grzegorz Kurczyk napisał(a):

> [...]
    > dwa modele różniące się ceną o prawie 40%. Różnica funkcjonalności
    > polegała na tym, że ten tańszy miał "jednokierunkowe" złącze FireWire.
    > Można było z jego kasety zgrać materiał na komputer, ale nie pozwalał na
    > nagranie na kasetę materiału z komputera. Droższy model działał w obie
    > strony. Z zewnątrz kamery identyczne. Myślałem, że chociaż w środku na
    > czymś zaoszczędzili i ta tańsza np. nie ma wlutowanego jakiegoś scalaka
    > itp. Okazuje się, że w środku obie kamery też były identyczne i różniły
    > się tylko czterema bajtami w EEPROM-ie :-)

    Nagrywanie to bajer nazwijmy niekoniecznie każdemu potrzebny. W
    oscyloskopach Rigola było ciekawiej - DS1052E (2x50MHz) posiada
    dokładnie te same podzespoły, co model z pasmem 2x100MHz. Zmiana
    sprowadzała się do połączenia się poprzez port RS232 z poziomu
    Hyperterminala w komputerze i zmiany jednego bajtu w ciągu
    identyfikacyjnym. Poinformowano mnie nawet o tym w NDN, gdy kupowałem
    swój egzemplarz DS1052E :D Niestety później ta możliwość została
    zablokowana w firmware.
    GG#2400455 ICQ#320399066