eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyFelgi aluminiowe - porady praktyczne
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 96

  • 71. Data: 2012-11-15 11:23:31
    Temat: Re: Felgi aluminiowe - porady praktyczne
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Pyra" napisał w wiadomości grup
    >> Gwint śrub też posmarowany i jakoś nie zauważyłem, aby po sezonie
    >> jakieś
    >> śruby były słabiej dokręcone...

    >Nasmarowany gwint traci sporo ze swojej samohamowności.
    >Czyli właśnie nie będzie tak że jakaś się słabiej dokręci, a np. raz
    >na
    >milion kilometrów odkręcą się wszystkie na raz...

    Watpie. bo jesli sie nie odkrecilo przez milion km to czemu mialoby
    sie w milionowym odkrecic ?
    A praktyke mam podobna jak Dykus - wcale sie nasmarowane nie odkrecaja
    same.

    >Zwłaszcza jak montujący "ma gest" i smar dostanie się też na
    >powierzchnie
    >styku nakrętki z felgą (co w przypadku nakładania smaru na szpilkę
    >jest
    >prawdopodobne).

    Watpie zebym byl az taki staranny i nie zasmarowal ... a np w kadecie
    po sezonie byl zawsze problem z odkreceniem, niezaleznie ile i gdzie
    smaru nawalono.

    J.


  • 72. Data: 2012-11-15 11:26:37
    Temat: Re: Felgi aluminiowe - porady praktyczne
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marcin N" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2012-11-15 00:07, Adam Wołk-Jankowski pisze:
    >> Ja mimo wszystko próbowałbym kupić idealnie pasujące a już na pewno
    >> nie
    >> kombinowałym z ET.

    >Dlaczego nie kombinować z ET? Toż przesunięcie całego koła o kilka mm
    >nie powinno mieć prawie żadnego wpływu na momenty sił.


    Odwrotnie. Os obrotu kola jest "w srodku piasty". Idealnie to
    przechodzi przez jezdnie w srodku szerokosci opony.
    I to daje moment zero.

    Pare milimetrow daje juz duzy efekt w porownaniu z zerem :-)

    J.


  • 73. Data: 2012-11-15 11:53:56
    Temat: Re: Felgi aluminiowe - porady praktyczne
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2012-11-15 11:26, J.F pisze:
    > Użytkownik "Marcin N" napisał w wiadomości grup
    > W dniu 2012-11-15 00:07, Adam Wołk-Jankowski pisze:
    >>> Ja mimo wszystko próbowałbym kupić idealnie pasujące a już na pewno nie
    >>> kombinowałym z ET.
    >
    >> Dlaczego nie kombinować z ET? Toż przesunięcie całego koła o kilka mm
    >> nie powinno mieć prawie żadnego wpływu na momenty sił.
    >
    >
    > Odwrotnie. Os obrotu kola jest "w srodku piasty". Idealnie to przechodzi
    > przez jezdnie w srodku szerokosci opony.
    > I to daje moment zero.
    >
    > Pare milimetrow daje juz duzy efekt w porownaniu z zerem :-)

    No tak. Brzmi rozsądnie. Jaki więc będzie efekt powstania tych momentów
    sił? Powiedzmy ET 45 dla felgi 6.5 cala zamienię na ET 35 dla 6 calowej.


    --
    MN


  • 74. Data: 2012-11-15 12:02:29
    Temat: Re: Felgi aluminiowe - porady praktyczne
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2012-11-15 11:53, Marcin N pisze:

    Dodatkowe pytanie:

    czy felga z otworem centralnym 60mm będzie pasował na piastę 67mm? Czy
    te felga w ogóle wchodzi na ten otwór?

    Logiczne wydaje się, że nie ma szans tego dopasować, ale wolę się upewnić.

    --
    MN


  • 75. Data: 2012-11-15 12:05:56
    Temat: Re: Felgi aluminiowe - porady praktyczne
    Od: Artur Maśląg <n...@w...pl>

    W dniu 2012-11-15 09:11, Axel pisze:
    > "Artur Maśląg" wrote in message news:k8057p$da9$1@node2.news.atman.pl...
    >
    >> Zdradź adres warsztatu :) Kiedyś przyzwoity był na Łuckiej, ale się
    >> skończył :>
    >
    > Na Luckiej zdaje sie byly dwa, tuz obok siebie. Obu juz nie ma?

    Zdaje się, że coś tam jeszcze jest, ale ten drugi nie miał dobrych
    opinii, stąd moje pytanie.





  • 76. Data: 2012-11-15 14:24:53
    Temat: Re: Felgi aluminiowe - porady praktyczne
    Od: Adam Wołk-Jankowski <j...@b...tego.1000lecie.pl>

    Nie ma szans, chyba że zrobisz to przez odpowiednie dystanse ale to
    dodatkowa komplikacja.
    O pomysłach typu przetoczenie felgi nie wspominam, chociaż zdarzają się i
    takie pomysły ;)
    --
    Z poważaniem:
    Adam Wołk-Jankowski


  • 77. Data: 2012-11-15 17:49:34
    Temat: Re: Felgi aluminiowe - porady praktyczne
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam.pl>

    Dnia Thu, 15 Nov 2012 11:23:31 +0100, J.F napisał(a):

    > Użytkownik "Tomasz Pyra" napisał w wiadomości grup
    >>> Gwint śrub też posmarowany i jakoś nie zauważyłem, aby po sezonie
    >>> jakieś
    >>> śruby były słabiej dokręcone...
    >
    >>Nasmarowany gwint traci sporo ze swojej samohamowności.
    >>Czyli właśnie nie będzie tak że jakaś się słabiej dokręci, a np. raz
    >>na
    >>milion kilometrów odkręcą się wszystkie na raz...
    >
    > Watpie. bo jesli sie nie odkrecilo przez milion km to czemu mialoby
    > sie w milionowym odkrecic ?

    Raczej miałem na myśli że z każdym kilometrem szansa odkręcenia wynosi
    1/1000000.
    Chodzi mi o to że to że ktoś przejechał ileś tam i nic się nie stało nie
    bardzo jest tu jakimś istotnym argumentem.

    Po prostu takich połączeń się nie smaruje, niezabezpieczonych gwintów
    również. Smarować można gwinty które mają inaczej zapewnioną samohamowność
    - nakrętką samokontrującą, pokładką sprężynującą, albo kontrą.
    Samohamowność śruby koła oparta jest głównie o tarcie na powierzchni styku
    stożka śruby/nakrętki z felgą i tego elementu na pewno nie należy smarować.

    > A praktyke mam podobna jak Dykus - wcale sie nasmarowane nie odkrecaja
    > same.

    W praktyce udają się przeróżne rzeczy, co nie znaczy że jest to dobre.
    Tu trzeba by mieć odpowiednio dużą próbę, odpowiedniu skrajne warunki i
    zapewne okaże się że nie bez przyczyny instrukcje serwisowe wprost
    zabraniają smarowania.

    > Watpie zebym byl az taki staranny i nie zasmarowal ... a np w kadecie
    > po sezonie byl zawsze problem z odkreceniem, niezaleznie ile i gdzie
    > smaru nawalono.

    To problem pewnie był jeszcze w innym miejscu.


  • 78. Data: 2012-11-15 18:11:34
    Temat: Re: Felgi aluminiowe - porady praktyczne
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam.pl>

    Dnia Thu, 15 Nov 2012 10:32:42 +0100, Maciek napisał(a):

    > W dniu 2012-11-15 10:28, Tomasz Pyra pisze:
    >> Dlatego nasmarowanie połączeń piasta-tarcza-felga ogromnie osłabia to
    >> połączenie wprowadzając możliwość poślizgu między elementami, czyli tego że
    >> obróci się tarcza hamulcowa względem felgi. Oczywiście jest to możliwe
    >> tylko pod niewielkim kątem, bo dalej na przeszkodzie staną śruby które
    >> jednak wtedy będą pracować w warunkach w których zdecydowanie nie powinny -
    >> przenosząc obciążenia boczne, oraz na ścinanie.
    > Ok, przekonałeś mnie. Jednak wraca problem mechaników, którzy to jednak
    > robią. Mam stać przy każdym i pilnować, czy nie smaruje?

    No niestety większość mechaników prezenetuje naprawdę żenująco niski poziom
    wiedzy.

    Nie ma szkół, nie ma podręczników, to co jest dostępne zazwyczaj jest po
    angielsku i stąd efekty...
    A spaprać można nawet najprostsze rzeczy takie jak przykręcenie koła.


  • 79. Data: 2012-11-15 19:19:04
    Temat: Re: Felgi aluminiowe - porady praktyczne
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Pyra" napisał w wiadomości
    Dnia Thu, 15 Nov 2012 11:23:31 +0100, J.F napisał(a):
    >>>Nasmarowany gwint traci sporo ze swojej samohamowności.
    >>>Czyli właśnie nie będzie tak że jakaś się słabiej dokręci, a np.
    >>>raz
    >>>na milion kilometrów odkręcą się wszystkie na raz...
    >
    >> Watpie. bo jesli sie nie odkrecilo przez milion km to czemu mialoby
    >> sie w milionowym odkrecic ?

    >Raczej miałem na myśli że z każdym kilometrem szansa odkręcenia
    >wynosi
    >1/1000000.
    >Chodzi mi o to że to że ktoś przejechał ileś tam i nic się nie stało
    >nie
    >bardzo jest tu jakimś istotnym argumentem.

    Nadal watpie, bo jesli do odkrecenia trzeba sie mocno przylozyc, to
    dlaczego mialaby sie sruba sama odkrecic z szansa 1/mln ?

    Choc zaraz, moment ... powyzsze nie dotyczy malucha, tam kola
    potrafia odpasc (razem z oska), ale to dziwny wyrob jest :-)

    >Po prostu takich połączeń się nie smaruje, niezabezpieczonych gwintów
    >również. Smarować można gwinty które mają inaczej zapewnioną
    >samohamowność
    >- nakrętką samokontrującą, pokładką sprężynującą, albo kontrą.

    Felgą ... ale stalowa, alu tak nie dziala :-)

    >Samohamowność śruby koła oparta jest głównie o tarcie na powierzchni
    >styku
    >stożka śruby/nakrętki z felgą i tego elementu na pewno nie należy
    >smarować.

    Ale my tu o gwintach pisalismy :-)

    >> A praktyke mam podobna jak Dykus - wcale sie nasmarowane nie
    >> odkrecaja
    >> same.
    >W praktyce udają się przeróżne rzeczy, co nie znaczy że jest to
    >dobre.
    >Tu trzeba by mieć odpowiednio dużą próbę, odpowiedniu skrajne warunki
    >i

    No, kilka samochodow, rozne warunki ...

    >zapewne okaże się że nie bez przyczyny instrukcje serwisowe wprost
    >zabraniają smarowania.

    A to nie wiesz ? Producentowi znacznie lepiej jak bedziesz u niego
    musial nowe piasty kupic i to pod zarzutem ze nie dbales o samochod,
    niz mialoby ci sie odkrecic kolo z nieznanego powodu.
    To i zakaze smarowania, wlewania oleju niezgodnego z norma VW-costam,
    nakaze wymiane plynu hamulcowego co pol roku, a nawet rozgrzewania
    silnika w zimie przed jazda :-)


    http://smary.pl/molykote_produkty.php
    Nie wiem co to jest, ale pisza ze smar/pasta smarna.

    >> Watpie zebym byl az taki staranny i nie zasmarowal ... a np w
    >> kadecie
    >> po sezonie byl zawsze problem z odkreceniem, niezaleznie ile i
    >> gdzie
    >> smaru nawalono.
    >To problem pewnie był jeszcze w innym miejscu.

    Ale w ktorym ? Wiele tam elementow nie ma. piasta, sruba, felga ...

    J.


  • 80. Data: 2012-11-15 20:21:59
    Temat: Re: Felgi aluminiowe - porady praktyczne
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam.pl>

    Dnia Thu, 15 Nov 2012 19:19:04 +0100, J.F napisał(a):

    >>Samohamowność śruby koła oparta jest głównie o tarcie na powierzchni
    >>styku
    >>stożka śruby/nakrętki z felgą i tego elementu na pewno nie należy
    >>smarować.
    >
    > Ale my tu o gwintach pisalismy :-)

    Ale jak ktoś szpilkę nasmaruje, to dokręcając nakrętkę pewnie zbierze smar
    na stożek, a potem go rogniecie po całej powierzchni styku.

    >>Tu trzeba by mieć odpowiednio dużą próbę, odpowiedniu skrajne warunki
    >>i
    >
    > No, kilka samochodow, rozne warunki ...

    Trzeba by dokręcić w letniej temperaturze, potem zamrozić do -30C i
    zobaczyć na ile się poluzuje z powodu różnej rozszerzalności stali i
    aluminium.

    Zresztą nie ma tu co zgadywać - różne rzeczy się udają. Można przejechać
    cały rajd mając tylko 2 z 4 śrub w kole i też się pewnie nic nie stanie,
    ale to raczej nie oznacza że pozostałe 2 śruby są bez sensu.

    > http://smary.pl/molykote_produkty.php
    > Nie wiem co to jest, ale pisza ze smar/pasta smarna.

    Bo niektóre gwinty się smaruje, ale te gdzie ich samohamowność wynika z
    czegoś innego niż tarcie na smarowanej powierzchni.

    W zasadzie na upartego gwint przy kole można by nasmarować pod warunkiem że
    stożek zostanie czysty.

    >>> Watpie zebym byl az taki staranny i nie zasmarowal ... a np w
    >>> kadecie
    >>> po sezonie byl zawsze problem z odkreceniem, niezaleznie ile i
    >>> gdzie
    >>> smaru nawalono.
    >>To problem pewnie był jeszcze w innym miejscu.
    >
    > Ale w ktorym ? Wiele tam elementow nie ma. piasta, sruba, felga ...

    Za każdym razem jak koło nie chciało zejść problemem był pierścień
    centrujący bardzo ciasno spasowany z otworem centrującym.
    I jak smarować to tylko tam - i raczej grafitowy niż metalowy.

    A problem z odkręcaniam śrub albo nakrętek to najczęściej zjechany gwint -
    jak gumiarz raz i drugi dokręcił 4x za wysokim momentem używając bez
    opamiętania pneumata z udarem, no to potem są takie problemy jak gwint
    wyślizgany.

strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 . 10


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: