  • 61. Data: 2012-11-15 10:28:09
    Temat: Re: Felgi aluminiowe - porady praktyczne
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam.pl>

    Dnia Thu, 15 Nov 2012 09:13:50 +0100, Maciek napisał(a):

    > Ups. Obrazka nie obejrzałem. Niemniej jednak siły tam przedstawione nie
    > są przenoszone przez śruby kół, a przez kołnierz piasty, na który
    > nasadzana jest felga. Innymi słowy nie bardzo jest szansa na poślizg
    > między felgą, a piastą.

    W przypadku koła napędzanego masz następujące połączenia _cierne_:
    felga-tarcza hamulcowa
    tarcza hamulcowa-piasta

    Są to połączenia, przenoszące duży moment obrotowy (przy przyspieszaniu i
    przy hamowaniu) niedużą powierzchnią o niewielkiej średnicy - występują tam
    wtedy naprawdę ogromne siły.

    Kołnierz piasty tak naprawdę ma znaczenie tylko centrujące elementy przy
    montażu i nie przenosi sił w tym połączeniu. A nawet gdyby, to tylko siłę
    związaną z masą pojazdu/amortyzacją, a te są rząd wielkości mniejsze niż
    siły wynikające z przeniesienia napędu/hamulca pomiędzy elementami.

    Dlatego nasmarowanie połączeń piasta-tarcza-felga ogromnie osłabia to
    połączenie wprowadzając możliwość poślizgu między elementami, czyli tego że
    obróci się tarcza hamulcowa względem felgi. Oczywiście jest to możliwe
    tylko pod niewielkim kątem, bo dalej na przeszkodzie staną śruby które
    jednak wtedy będą pracować w warunkach w których zdecydowanie nie powinny -
    przenosząc obciążenia boczne, oraz na ścinanie.

    To jest dokładnie ten sam charakter pracy co zablokowanego hamulca w
    samochodzie - za pomocą zacisku, ciernie łączy tarczę hamulcową z klockami.
    A nie trzeba chyba tłumaczyć że nasmarowanie połączenia tarcza-klocek
    zdecydowanie takie połączenie osłąbi.

    Żeby nie mieć problemów ze zdejmowaniem felg o ściśle spasowanym otworze
    centrującym, można nałożyć naprawdę symboliczną ilość smaru
    (przystosowanego do aluminium, czy nie smar miedziowy) na bok kołnierza,
    albo wnętrze otworu centrującego i tak założyć felgę.
    Nic się wtedy nie zapiecze.

  • 62. Data: 2012-11-15 10:29:37
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2012-11-15 10:15, Tomasz Pyra pisze:
    > Bo po przekroczeniu przyczepności F, śruby zaczną pracować na ścinanie.
    Byłoby tak, gdyby koło po nałożeniu na piastę (bez przykręcenia), dało
    się po niej swobodnie przesuwać, a tak nie jest.

    Maciek

  • 63. Data: 2012-11-15 10:31:35
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    W dniu 2012-11-15 09:04, Maciek pisze:
    > I wszystko za 5 dych?

    Bez przechowania oczywiście. Kiedyś liczyłem i chyba wychodziło ok.
    40-50zł/sezon co daje ok. 100zł/rok za przechowanie.

    Nie żebym reklamował:
    http://www.opony.zte.pl/
    ceny od 39zł... ;) Same przerzucenie opon na felgi z kartą klienta chyba
    25zł. Rezerwacja przez Internet i automat z kawą jest, podobno dla
    czekających kawa była gratis. ;)

    Ale przyznaję - to już nie są Katowice...

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 64. Data: 2012-11-15 10:32:22
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Maciek,

    Thursday, November 15, 2012, 10:29:37 AM, you wrote:

    > Byłoby tak, gdyby koło po nałożeniu na piastę (bez przykręcenia), dało
    > się po niej swobodnie przesuwać, a tak nie jest.

    Jesteś totalnie impregnowany na wiedzę :(

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 65. Data: 2012-11-15 10:32:42
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2012-11-15 10:28, Tomasz Pyra pisze:
> [...]
    > jednak wtedy będą pracować w warunkach w których zdecydowanie nie powinny -
    > przenosząc obciążenia boczne, oraz na ścinanie.
    Ok, przekonałeś mnie. Jednak wraca problem mechaników, którzy to jednak
    robią. Mam stać przy każdym i pilnować, czy nie smaruje? W ASO o ile
    jeszcze pamiętam, to nawet na halę nie wpuszczają i nie wiadomo jakie
    cuda się tam dzieją :-)

    Maciek

  • 66. Data: 2012-11-15 10:32:49
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam.pl>

    Dnia Wed, 14 Nov 2012 22:29:37 +0100, Dykus napisał(a):

    > Witam,

    > I wyszło im to na złe? :)
    > Pytam poważnie, bo mnie rok temu uświadomiono (tutaj), że tak się nie
    > robi (mniejsze tarcie), ale przyznam szczerze - na zimę i tak delikatnie
    > posmarowałem. ;) Po prostu cały czas mam w pamięci walkę ze zdjęciem
    > jednego z kół po zimie... :)

    Problem ze zdjęciem kół jest nie z powodu trzymania całej piasty a
    wyłącznie na kołnierzu centrującym.
    Jak musisz to smar tam - troszeczkę.

    > Gwint śrub też posmarowany i jakoś nie zauważyłem, aby po sezonie jakieś
    > śruby były słabiej dokręcone...

    Nasmarowany gwint traci sporo ze swojej samohamowności.
    Czyli właśnie nie będzie tak że jakaś się słabiej dokręci, a np. raz na
    milion kilometrów odkręcą się wszystkie na raz...
    Zwłaszcza jak montujący "ma gest" i smar dostanie się też na powierzchnie
    styku nakrętki z felgą (co w przypadku nakładania smaru na szpilkę jest
    prawdopodobne).

    > Auto słabe, z piskiem opon spod świateł nie mam zwyczaju ruszać, może
    > dlatego nie widać efektu.

    Raczej bać się trzeba zmian temperatur i hamowania itp.

  • 67. Data: 2012-11-15 10:33:37
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2012-11-15 10:29, Maciek pisze:
    > Byłoby tak, gdyby koło po nałożeniu na piastę (bez przykręcenia), dało
    > się po niej swobodnie przesuwać, a tak nie jest.
    Oczywiście błędnie pominąłem możliwość obracania się felgi na kołnierzu
    piasty, więc wycofuję uwagę :-)

    Maciek

  • 68. Data: 2012-11-15 10:35:02
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    > Jesteś totalnie impregnowany na wiedzę :(
    Mój samochód od jakiegoś czas stoi w miejscu, więc wszystko się zgadza ;-)

    Maciek

  • 69. Data: 2012-11-15 11:06:14
    Od: Andrzej Kubiak <n...@i...invalid>

    Dnia Thu, 15 Nov 2012 10:32:22 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

    > Jesteś totalnie impregnowany na wiedzę :(

    No to macie już jakąś wspólną cechę.

    AK

  • 70. Data: 2012-11-15 11:12:58
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2012-11-15 00:07, Adam Wołk-Jankowski pisze:

    > Ja mimo wszystko próbowałbym kupić idealnie pasujące a już na pewno nie
    > kombinowałym z ET.

    Dlaczego nie kombinować z ET? Toż przesunięcie całego koła o kilka mm
    nie powinno mieć prawie żadnego wpływu na momenty sił.

    --
    MN