  • 21. Data: 2011-12-22 13:47:48
    Temat: Re: FF - dlaczego kolory wyssane są z palca?
    Od: Marek <p...@s...com>

    Dnia Thu, 22 Dec 2011 13:54:17 +0100, Wojtek Gapiński napisał(a):

    > Czyli masz prawidłowo (w obrazku jest #3356B7 - przynajmniej tako rzecze
    > PS, podobnbie IE i Chrome), u mnie w FF9 jest #4248B4.

    Słuchjcie, jest jeszcze ciekawiej. Właśnie zainstalowała mi się
    aktualizacja do FF 9 a kolor jaki otrzymuję to:

    #4654B1

    Czyli nie zmieniła się maszyna ani monitory do niej podłączone ani
    kalibracja sprzętu a mgama kolorów pod FF owszem.

    Sądziłem, że mam już rozwiązany temat jednakże dlaczgo Exe widzi to
    prawidłowo a reszta losowo i zmienia się to wraz z numeracją wersji FF? Czy
    ktoś ma jakąś teorię?

  • 22. Data: 2011-12-22 16:43:00
    Od: Exe Very Cute <k...@p...onIet.pl>

    W dniu 2011-12-22 14:47, Marek pisze:

    > Sądziłem, że mam już rozwiązany temat jednakże dlaczgo Exe widzi to
    > prawidłowo a reszta losowo i zmienia się to wraz z numeracją wersji FF? Czy
    > ktoś ma jakąś teorię?

    Jakiś dziwaczny plugin do Firefoxa?
    Zwalony plik z profilem ICC z którego korzysta Firefox (może być z
    któryś zainstalowanych w systemie)?

    Pozdr
    Exe Very Cute

    PS. Co do mojego monitora to się o jego poprawne wyświetlanie kolorów
    nie martw ;-]

  • 23. Data: 2011-12-22 19:13:21
    Od: Marek <p...@s...com>

    Dnia Thu, 22 Dec 2011 17:43:00 +0100, Exe Very Cute napisał(a):

    > Jakiś dziwaczny plugin do Firefoxa?

    No ale wtedy raczej niewiele osób by go miało. Tymczasem wśród paru
    znajomych widziałem ten efekt.

    > Zwalony plik z profilem ICC z którego korzysta Firefox (może być z
    > któryś zainstalowanych w systemie)?

    Ludzie zazwyczaj nie wiedzą co to jest ICC. A już nie bardzo chce mi się
    wierzyć, że tylu osobom padł ten plik.

    > PS. Co do mojego monitora to się o jego poprawne wyświetlanie kolorów
    > nie martw ;-]

    Tak też zrobię :-D
    Co prawda przytznam się, że dopiero w konteście tej historii dowiedziałem
    się sporo o szerokogamutowych monitorach (sam takiego używam m.in.) i
    jakich problemów mogą dostarczyć - a już w szczególności gdy ślepo
    wierzymy, że kalibracja sprzętowa rozwiąże problemy z odwzorowaniem kolorów
    webowych na takich monitorach :-)

  • 24. Data: 2011-12-22 20:41:59
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Thu, 22 Dec 2011 08:04:09 -0000, Exe Very Cute <k...@p...oniet.pl>
    wrote:

    > Chyba w IE, nie w Firefoxie. W każdym razie - z tego co pamiętam problem
    > jest tylko w PNG i tylko generowanym w niektórych programach graficznych.

    Problem nie jest w PNG, a we wszystkim innym -- kiedy dostaniesz poprawny
    kolor w PNG (lub JPEG), wtedy dopiero widać brak korekcji kolorów w CSS i
    HTML :)

    Przeglądarki (poza odpowiednio skonfigurowanym Firefoksem i desktopowym
    Safari) nie interpretują kolorów CSS jako sRGB, tylko jako profil monitora.

    ZTCW nie da się zrobić, żeby było u wszystkich idealnie, ale najbardziej
    spójne kolory daje oskubanie PNG i JPEG ze wszystkich informacji o gammie
    i profilach kolorów. Do tego polecam makówkę i
    http://imageoptim.pornel.net :)

    Wtedy kolory CSS i obrazków będą się zgadzały, nawet jeżeli zgadzanie
    oznacza, że oba są tak samo paskudnie przesycone na monitorach z szerokim
    gamutem.

    --
    regards, porneL

  • 25. Data: 2011-12-22 21:41:47
    Od: Marek <p...@s...com>

    Dnia Thu, 22 Dec 2011 20:41:59 -0000, porneL napisał(a):

    > Problem nie jest w PNG, a we wszystkim innym -- kiedy dostaniesz poprawny
    > kolor w PNG (lub JPEG), wtedy dopiero widać brak korekcji kolorów w CSS i
    > HTML :)

    Oj chyba kolega ma rację mówiąc, że dotyczy to wyłącznie PNG. Potrafię
    zmodyfikować idtniejący plik PNG grzebiąc w jego strukturze, że zacznie
    wyświetlać się poprawnie (3 bajty usunąć mówiące o stosowaniu profilu
    sRGB). Można też ten trefny PNG otworzyć i zapisać w programie nie
    ustawiającym tej flagi.

    Po drugie - taka korekcja wyświetlania wyłącznie plików PNG zachodzi tylko
    w Firefoxie. Nie ma to nic wspólnego z systemem a tylko z przeglądarką.

    Po trzecie - gdy ustawisz w FF parametr gfx.color_management.mode na 0,
    nagle pliki PNG zaczną być prawidłowo wyświetlane na cytowanej stronie. Ich
    tonacja będzie identyczna z całą resztą.

    > Przeglądarki (poza odpowiednio skonfigurowanym Firefoksem i desktopowym
    > Safari) nie interpretują kolorów CSS jako sRGB, tylko jako profil monitora.

    Owszem, ale nie dotyczy to plików PNG a także innych o ile osadzono w nich
    ICC. W PNG nie trzeba niczego osadzać aby móc się przełączać pomiędzy
    sRGB/bez profilu (czyli profil "monitor").

> [...]
    > spójne kolory daje oskubanie PNG i JPEG ze wszystkich informacji o gammie
    > i profilach kolorów. Do tego polecam makówkę i

    ALe nie o tym tu rozmawiamy. Nie chodzi o to w tym wątku aby u wszystkich
    było idealnie tylko żeby we wszystkich przeglądarkach na jednym komputerze
    było tak samo. W tej chwili jest Firefox ze swoimi przekłamaniami kolorów
    kontra cała reszta.

    > Wtedy kolory CSS i obrazków będą się zgadzały, nawet jeżeli zgadzanie
    > oznacza, że oba są tak samo paskudnie przesycone na monitorach z szerokim
    > gamutem.

    Pal sześć kolory CSS. Póki co nie o nich mowa tylko o przekłamywaniu PNG.
    Gdy w FF obok siebie postawię ten sam rysunek w PNG oraz w JPG - ich
    tonacja barwna może być mocno różniąca się. A po wycięciu 3B z PNG -
    różnica zniknie.

    Wszystko byłoby jasne gdyby nie fakt, że Exe widzi PNG prawidłowo na
    cytowanej stronie (zakładam, że nie grzebał w ustawieniach FF i nie
    przestawił opcji gfx.color_management.mode na inną wartość niż 2. Bo przy
    wartości 0, FF nie będzie psuł plików PNG.

  • 26. Data: 2011-12-22 23:20:36
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Thu, 22 Dec 2011 21:41:47 -0000, Marek <p...@s...com> wrote:

> [...]
    > wyświetlać się poprawnie (3 bajty usunąć mówiące o stosowaniu profilu
    > sRGB). Można też ten trefny PNG otworzyć i zapisać w programie nie

    CSS -> 2+2=5
    HTML -> 2+2=5
    GIF -> 2+2=5
    JPEG bez ICC -> 2+2=5
    PNG -> 2+2=4

    I tak, problematyczny PNG można przerobić, żeby pasował do pozostałych.

    Rozumiem o co ci chodzi, ale chciałbym zaznaczyć, że inny kolor w PNG to
    nie jest bug, tylko ficzer. Winna jest cała reszta kolorów, która nie ma
    korekcji, a nie PNG, który (jak widać niepotrzebnie) starał się być
    dokładny.

    > Po drugie - taka korekcja wyświetlania wyłącznie plików PNG zachodzi
    > tylko w Firefoxie. Nie ma to nic wspólnego z systemem a tylko z
    > przeglądarką.

    Różne przeglądarki obsługują korekcję w różnym stopniu. Niektóre kumają
    tylko informacje o gammie, niektóre ICC do v2, itd. Czasem to też zależy
    od systemu, np. Safari pod Mac OS X obsługuje ICC, a pod iOS nie.

    > Po trzecie - gdy ustawisz w FF parametr gfx.color_management.mode na 0,
    > nagle pliki PNG zaczną być prawidłowo wyświetlane na cytowanej stronie.
    > Ich tonacja będzie identyczna z całą resztą.

    Tak, bo to wyłącza korekcję kolorów we wszystkim, więc wszystko jest
    identycznie źle interpretowane.

    > ICC. W PNG nie trzeba niczego osadzać aby móc się przełączać pomiędzy
    > sRGB/bez profilu (czyli profil "monitor").

    Chunk sRGB jest równoważny z osadzaniem profilu sRGB. To jest
    optymalizacja, a nie jakaś fundamentalna zmiana.

> [...]
    > było idealnie tylko żeby we wszystkich przeglądarkach na jednym
    > komputerze było tak samo. W tej chwili jest Firefox ze swoimi

    Firefox przekłamuje ci wszystkie kolory w CSS i innych grafikach bez
    informacji o kolorze, a nie przekłamuje w PNG. Pozostałe przeglądarki
    przekłamują ci wszystkie kolory, włącznie z tymi w PNG.

    Jeżeli chcesz, żeby Firefox przekłamywał kolory również w PNG, to usuń z
    PNG wszelkie informacje o profilu kolorów (czy to iCCP czy sRGB), żeby
    Firefox nie miał możliwości poprawnego wyświetlenia kolorów w PNG.

> [...]
    > przestawił opcji gfx.color_management.mode na inną wartość niż 2. Bo przy
    > wartości 0, FF nie będzie psuł plików PNG.

    Może ma profil monitora ustawiony na sRGB? Wtedy nie będzie różnicy, czy
    przeglądarka użyje profilu sRGB osadzonego/zadeklarowanego w PNG, czy
    wrzuci kolory bez korekcji, co spowoduje zinterpretowanie ich w profilu
    monitora, czyli również sRGB.

    Kiedy aplikowana jest korekcja, to liczbowe wartości pikseli odczytane z
    ekranu nie muszą się zgadzać.

    Na przykład na moim monitorze pixel #FF0000 z grafiki sRGB powinien być
    wyświetlony jako #D61707, żeby wyglądał tak samo. Użycie #FF0000
    bezpośrednio na ekranie daje zbyt nasycony kolor, bo moje rgb(100%, 0, 0)
    jest odpowiednikiem [niemożliwego do wyświetlenia] koloru rgb(119%, -29%,
    -9%) w sRGB.

    Z kolorami jest taka sama jazda jak z kodowaniem znaków -- wartości RGB,
    tak samo jak wartości bajtów, same w sobie nic nie znaczą. Mają sens
    dopiero zinterpretowane w "kodowaniu" jak sRGB lub profil monitora (BTW:
    kolorowy "Unicode" nazywa się XYZ :)

    --
    regards, porneL

  • 27. Data: 2011-12-23 11:31:01
    Od: Marek <p...@s...com>

    Dnia Thu, 22 Dec 2011 23:20:36 -0000, porneL napisał(a):

> [...]
    > nie jest bug, tylko ficzer. Winna jest cała reszta kolorów, która nie ma
    > korekcji, a nie PNG, który (jak widać niepotrzebnie) starał się być

    A tak, w tym sensie masz w pewnym zakresie rację. Jednakże uważam, że
    honorowanie tego "ficzeru" przez FF (lub przez jakąkolwiek przeglądarkę)
    jest bugiem z uwagi na utopijny charakter funkcjonalności. Aby to mogło
    działać, to każdy powinien mieć sprzętowo skalibrowany ekran. Nigdy tak nie
    będzie. Sądzę, ze w porywach może promil oglądaczy stron WWW tak zrobi.

    Po drugie "ficzer" działający na zasadzie "jestem sRGB albo nie jestem"
    jest bez sensu. A jeśli ja pracuję nie w sRGB lecz w "mojMonitorRGB.icc"?
    Faworyzowanie jednego z nieskończonej liczby profili "bo ma go każdy" jest
    pomyłką. Zawsze tak właśnie pracuję bo skalibrowałem swój sprzęt więc flaga
    działająca na zasadzie "wygenerowano mnie w sRGB" jest zezużyteczna i jeśli
    jakaś aplikacja graficzna ją włączy nawet gdy stosujemy własny profil (a
    tak się dzieje) to dostaniemy sieczkę.
    Od zdawna istnieje możliwość dołączania profilu do obrazka aby określić jak
    przeprowadzać jego korekcję na skalibrowanym sprzęcie - jeśli już komuś na
    tym zależy.

    Po trzecie CSS3 rozwiązuje kwestię profilowania:
    http://www.w3.org/TR/2003/CR-css3-color-20030514/#co
    lor-profile

    > Różne przeglądarki obsługują korekcję w różnym stopniu. Niektóre kumają
    > tylko informacje o gammie, niektóre ICC do v2, itd. Czasem to też zależy
    > od systemu, np. Safari pod Mac OS X obsługuje ICC, a pod iOS nie.

    Nie brałem pod uwagę przeglądarek nie-PCtowych. Na PC profilowanie plików
    graficznych zauważyłem tylko pod FF (IE9, Chrome, Opera, Safari nie chciały
    tego widzieć).

    > Tak, bo to wyłącza korekcję kolorów we wszystkim, więc wszystko jest
    > identycznie źle interpretowane.

    Ok, założyłem błędnie, że przeczysz temu, że PNG generowane tylko przez
    niektóre programy "błędnie" jest wyświetlany pod FF jak zaobserwował EXE.
    Chciałem tym samym jako kontrargument powiedzieć, że odpowiedzialny za to
    jest "bit" sRGB, który można wyłączyć. No ale wyjaśniliśmy
    nieporozumienie...

    > Firefox przekłamuje ci wszystkie kolory w CSS i innych grafikach bez
    > informacji o kolorze, a nie przekłamuje w PNG. Pozostałe przeglądarki
    > przekłamują ci wszystkie kolory, włącznie z tymi w PNG.

    Zgadza się. No i ludzie oczekują być okłamywanymi tak samo we wszystkich
    przeglądarkach. Cała ta dyskusja biuerze się z komentarza, który usłyszał
    mój znajomy "zrób pan stronę tak aby od FF wyglądała (kolorystycznie) tak
    jak w innych przeglądarkach albo zlecę to komuś innemu".

    Gdy na dobre zadomowi się CSS3 i komuś przyjdzie do głowy zadbać o
    profilowanie, to dopiero będzie jatka na nieskalibrowanych monitorach... To
    co teraz mamy bez profilowania na przekontrastowanych fabrycznie laptopach
    będzie można nazwać subtelną różnicą.

    > Jeżeli chcesz, żeby Firefox przekłamywał kolory również w PNG, to usuń z
    > PNG wszelkie informacje o profilu kolorów (czy to iCCP czy sRGB), żeby
    > Firefox nie miał możliwości poprawnego wyświetlenia kolorów w PNG.

    Tak właśnie może nie ja, ale kolego, o którym wspomniałem poradził sobie.

> [...]
    > przeglądarka użyje profilu sRGB osadzonego/zadeklarowanego w PNG, czy
    > wrzuci kolory bez korekcji, co spowoduje zinterpretowanie ich w profilu

    Nie, on używa profili z kalibratora sprzętowego. Zdecydowanie nie sRGB.

> [...]
    >
    > Na przykład na moim monitorze pixel #FF0000 z grafiki sRGB powinien być
    > wyświetlony jako #D61707, żeby wyglądał tak samo.

    Tak to oczywiste. Sęk w tym, że stanowisz promil użytkowników jeśli nie
    mniej. Nie sądzę aby to się kiedykolwiek poprawiło do momentu gdy nie
    wymyśli się samokalibrujących się monitorów.

    Tak na marginesie - jak dokonujesz "spłaszczenia" dynamiki koloru swojego
    monitora? Zakładam, że masz szerokogamutowy. Kalibrator nie zrobi (chyba)
    tego... On tylko koryguje błędy w całości spektrum a nie spłaszcza je. Ja
    radzę sobie tak, że na monitorze mam przełącznik sRGB/AdobeRGB. Widziałem
    monitor Eizo, który czegoś takiego nie potrafi zrobić i co wtedy? Wrzucanie
    na poziomie systemu sRGB i pozbycie się całej korekcji barwnej tym samym?

> [...]
    > jest odpowiednikiem [niemożliwego do wyświetlenia] koloru rgb(119%, -29%,

    Tak, mam to samo u siebie. Rozumiem o czym piszesz.

  • 28. Data: 2011-12-24 01:02:51
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Fri, 23 Dec 2011 11:31:01 -0000, Marek <p...@s...com> wrote:

    > Po drugie "ficzer" działający na zasadzie "jestem sRGB albo nie jestem"
    > jest bez sensu. A jeśli ja pracuję nie w sRGB lecz w "mojMonitorRGB.icc"?

    Jeśli pracujesz w innym profilu, to program graficzny może dokonać
    konwersji na sRGB zamiast osadzać twój profil. Profile potrafią zajmować
    ponad 100KB, więc jak masz grafikę wielkości 2KB, to większy sens ma
    "jestem sRGB", niż wysyłanie więcej metadanych, niż pikseli.

    Jak potrzebujesz kolory z poza sRGB, to (chyba) da się to też załatwić
    chunkiem cHRM -- w PNG sposobów na korekcję masz do wyboru do koloru :)
    Oczywiście to wszystko to teoria. W praktyce zapomnij o wychylaniu się
    poza sRGB :)

> [...]
    > więc flaga działająca na zasadzie "wygenerowano mnie w sRGB" jest
    > zezużyteczna i jeśli jakaś aplikacja graficzna ją włączy nawet gdy

    Dlatego twój program powinien konwertować twój kolor na sRGB, a potem mój
    program sRGB na mój profil.

    Jak soft nie potrafi konwertować kolorów między profilami, to osadzenie
    twojego profilu i tak nie pomoże, bo ja nie mam twojego monitora.

    > Po trzecie CSS3 rozwiązuje kwestię profilowania:
    > http://www.w3.org/TR/2003/CR-css3-color-20030514/#co
    lor-profile

    Tak to powinno być, a jak jest, to sam widzisz.

> [...]
    > radzę sobie tak, że na monitorze mam przełącznik sRGB/AdobeRGB. Widziałem
    > monitor Eizo, który czegoś takiego nie potrafi zrobić i co wtedy?

    Syf. Ja mam przełącznik sRGB/Adobe, ale wygląda prawie jak przełącznik
    czarno-biały/kolor, więc trzymam w Adobe 98 i cierpię ;)

    Podobno OS X ma świetną obsługę profilów kolorów... trudno jest mi w to
    uwierzyć. Profile są zupełnie losowe zależnie od aplikacji, a czasem nawet
    zmieniają się w obrębie jednej aplikacji (np. ikony w Docku mam w profilu
    monitora do póki na nie nie kliknę. Po kliknięciu reinterpretuje mi je
    jako sRGB -- WTF!?). Po podłączeniu drugiego monitora z innym profilem jest
    jeszcze gorzej... :/

    Także ja nigdy więcej nie będę się pakował w szerokogamutowy monitor. sRGB
    powinno wystarczyć każdemu ;)

    --
    regards, porneL

  • 29. Data: 2011-12-24 09:18:54
    Od: "M.G." <k...@t...zna>

    On Sat, 24 Dec 2011 01:02:51 -0000, porneL wrote:

    [...]

    > Także ja nigdy więcej nie będę się pakował w szerokogamutowy monitor. sRGB
    > powinno wystarczyć każdemu ;)

    A to nie jest jakaś akademicka dyskusja? Mówimy o webie, nie o druku.
    Ozbacza to, że serwis/interfejs będzie otwierany w dziesiątkach
    przeglądarek na kilku systemach operacyjnych, na ekranach o różnej
    jasności, ustawieniach kolorów, sposobach ich odwzorowania i, co
    najważniejsze, w różnych warunkach oświetleniowych. Dążenie do dokładnego
    odwzorowania kolorów w takich warunkach jest zupełnie nierealistyczne i
    IMHO nawet szkodliwe, bo nie to powinno być priorytetem.

    Bardziej powinniśmy dbać o to czy nasz design i dobrane kolory są odporne
    pod względem estetycznym i, przede wszystkim, ergonomicznym, na rozmaite
    odchylenia od tego co my widzimy na ekranie w programie graficznym.
    Możliwość podejrzenia takich odchyleń u siebie (w wyniku tego, że różne
    przeglądarki na tym samym komputerze inaczej kolory interpretują) jest więc
    raczej zaletą, a nie powodem do zmartwienia i żmudnej detektywistycznej
    rozmowy.

    --
    M.G.

  • 30. Data: 2011-12-24 09:19:06
    Od: "M.G." <k...@t...zna>

> [...]

    raczej zaletą, a nie powodem do zmartwienia i żmudnej detektywistycznej
    roboty.

    --
    M.G.