  • 31. Data: 2011-12-25 13:50:26
    Temat: Re: FF - dlaczego kolory wyssane są z palca?
    Od: Marek <p...@s...com>

    Dnia Sat, 24 Dec 2011 01:02:51 -0000, porneL napisał(a):

    > Dlatego twój program powinien konwertować twój kolor na sRGB, a potem mój
    > program sRGB na mój profil.

    A może i to ma sens faktycznie. Tak jak dla drukarni się to robi. Jednakże
    jak zauważamy ma to utopijny charakter - jak komunizm. W założeniach brzmi
    pięknie ale jakoś nie wierzę w to, że webmasterzy zaczną profilować swoje
    sprzęty a już w zupełnie nie wierzę w oglądaczy stron WWW ze skalibrowanymi
    monitorami :-)

    lor-profile

    > Tak to powinno być, a jak jest, to sam widzisz.

    Chyba jednak 2+2 = 5 to prawidłowe równanie:-D

    > Syf. Ja mam przełącznik sRGB/Adobe, ale wygląda prawie jak przełącznik
    > czarno-biały/kolor, więc trzymam w Adobe 98 i cierpię ;)

    Właśnie. To też widziałem u któregoś z kolegów. Włączenie sRGB dawało inny
    rodzaj sieczki niż wyłączenie tego. Działa to zupełnie inaczej niż powinno.
    Z kolei w moim Dellu działa to idealnie (w/g subiektywnej oceny). Jako
    drugi mam w miarę dobry monitor "tradycyjny" sRGB (IIyama 82403WS), też
    skalibrowany. Gdy włączę na Dellu tryb sRGB, kolory przestają świecić i
    wyglądają niemalże identycznie w stosunku do tego gdy okienko przesunę na
    drugi monitor. Ładne i nasycone ale nie "świecące".

    > Podobno OS X ma świetną obsługę profilów kolorów... trudno jest mi w to
    > uwierzyć.

    Hmmm... nie wyobrażam sobie "świetności" obsługi na jakimkolwiek systemie z
    wyjątkiem jednego rozwiązania stosowanego w drogich monitorach: gdy włączam
    sRGB w monitorze to i w systemie może mi się zmienić adekwatnie do nowego
    trybu pracy monitora. Aczkolwiek testowałem u siebie różnice w profilu po
    kalibracji w obu trybach i nie zauważyłem żadnych. Więc takie przełączanie
    profili też ma średnie zastosowanie.

    > Profile są zupełnie losowe zależnie od aplikacji, a czasem nawet
    > zmieniają się w obrębie jednej aplikacji (np. ikony w Docku mam w profilu
    > monitora do póki na nie nie kliknę. Po kliknięciu reinterpretuje mi je
    > jako sRGB -- WTF!?). Po podłączeniu drugiego monitora z innym profilem jest
    > jeszcze gorzej... :/

    O rany. W zasadzie jest to dobre rozwiązanie marketingowe. Musisz być
    przywiązanym do sprzętu jaki masz przez całe życie. Żadnych zmian monitorów
    i komputerów. W przeciwnym razie życie spędziłbyś na ponownej kalibracji
    każdego przecinka w tekście :-D

    > Także ja nigdy więcej nie będę się pakował w szerokogamutowy monitor. sRGB
    > powinno wystarczyć każdemu ;)

    Wpakuj się w Della 2410. Tylko przez przypadek kupiłem monitor, w którym
    działa sRGB. Szeroki gamut przydaje się gdy czasem coś dla DTP tworzysz.
    Dla tych, którzy DTP nie robią - nie ma sensu taki monitor a już z całą
    pewnością gdy sRGB źle działa w nim.

  • 32. Data: 2011-12-25 13:58:38
    Od: Marek <p...@s...com>

    Dnia Sat, 24 Dec 2011 10:19:06 +0100, M.G. napisał(a):

    > A to nie jest jakaś akademicka dyskusja?

    Z pewnością nie akademicka. Ludzie czasem bez sensu kupują drogie
    szerokogamutowe monitory a potem sieczkę na ekranie widzą. Wychodzą, z
    założenia, że jak drogie to dobre... Z naszej dyskusji może wynikać
    przesłanie "pogadaj ze specem zanim kupisz cokolwiek".

    > Mówimy o webie, nie o druku.
    > Ozbacza to, że serwis/interfejs będzie otwierany w dziesiątkach
    > przeglądarek na kilku systemach operacyjnych, na ekranach o różnej
    > jasności, ustawieniach kolorów, sposobach ich odwzorowania i, co
    > najważniejsze, w różnych warunkach oświetleniowych. Dążenie do dokładnego
    > odwzorowania kolorów w takich warunkach jest zupełnie nierealistyczne i
    > IMHO nawet szkodliwe, bo nie to powinno być priorytetem.

    I o tym właśnie piszemy! :) Oto moje słowa:

    " Jednakże uważam, że
    honorowanie tego "ficzeru" przez FF (lub przez jakąkolwiek przeglądarkę)
    jest bugiem z uwagi na utopijny charakter funkcjonalności. Aby to mogło
    działać, to każdy powinien mieć sprzętowo skalibrowany ekran. Nigdy tak nie
    będzie. Sądzę, ze w porywach może promil oglądaczy stron WWW tak zrobi."

    Dodam, że ta utopijność ma bardzo uzasadnione podłoże: aby klient nie
    narzekła Ci, że pomarańczowy u niego na monitorze jest zupełnie innym niż
    kazał Ci zrobić na stronie WWW (podał nawet ID koloru) i zarzucał, że nie
    stosujesz jego uwag. To konkrretny przypadek.

    W praktyce jednak nie ma szans na wdrożenie tej idei.