    From: Marek <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.comp.www
    Subject: Re: FF - dlaczego kolory wyssane są z palca?
    Date: Fri, 23 Dec 2011 12:31:01 +0100
    <m362owviev7p$.dlg@torpi.slimaczek.pl> <jcshel$ijj$1@news.dialog.net.pl>
    <1sg7ieb4yqt05$.mwsb1vopceur.dlg@40tude.net>
    <jcsm85$l1l$1@news.dialog.net.pl>
    <1092ozr2c367b.1r63eetsltkjr$.dlg@40tude.net>
    <jcsse1$o0t$1@news.dialog.net.pl>
    <lo2d9s5fz753$.o9zqsq0zy9o6$.dlg@40tude.net>
    <jcuo8o$leh$1@news.dialog.net.pl> <o...@a...local>
    <1...@4...net>
    <o...@a...local>

    Dnia Thu, 22 Dec 2011 23:20:36 -0000, porneL napisał(a):

    > CSS -> 2+2=5
    > HTML -> 2+2=5
    > GIF -> 2+2=5
    > JPEG bez ICC -> 2+2=5
    > PNG -> 2+2=4
    >
    > I tak, problematyczny PNG można przerobić, żeby pasował do pozostałych.
    >
    > Rozumiem o co ci chodzi, ale chciałbym zaznaczyć, że inny kolor w PNG to
    > nie jest bug, tylko ficzer. Winna jest cała reszta kolorów, która nie ma
    > korekcji, a nie PNG, który (jak widać niepotrzebnie) starał się być
    > dokładny.

    A tak, w tym sensie masz w pewnym zakresie rację. Jednakże uważam, że
    honorowanie tego "ficzeru" przez FF (lub przez jakąkolwiek przeglądarkę)
    jest bugiem z uwagi na utopijny charakter funkcjonalności. Aby to mogło
    działać, to każdy powinien mieć sprzętowo skalibrowany ekran. Nigdy tak nie
    będzie. Sądzę, ze w porywach może promil oglądaczy stron WWW tak zrobi.

    Po drugie "ficzer" działający na zasadzie "jestem sRGB albo nie jestem"
    jest bez sensu. A jeśli ja pracuję nie w sRGB lecz w "mojMonitorRGB.icc"?
    Faworyzowanie jednego z nieskończonej liczby profili "bo ma go każdy" jest
    pomyłką. Zawsze tak właśnie pracuję bo skalibrowałem swój sprzęt więc flaga
    działająca na zasadzie "wygenerowano mnie w sRGB" jest zezużyteczna i jeśli
    jakaś aplikacja graficzna ją włączy nawet gdy stosujemy własny profil (a
    tak się dzieje) to dostaniemy sieczkę.
    Od zdawna istnieje możliwość dołączania profilu do obrazka aby określić jak
    przeprowadzać jego korekcję na skalibrowanym sprzęcie - jeśli już komuś na
    tym zależy.

    Po trzecie CSS3 rozwiązuje kwestię profilowania:
    http://www.w3.org/TR/2003/CR-css3-color-20030514/#co
    lor-profile

    > Różne przeglądarki obsługują korekcję w różnym stopniu. Niektóre kumają
    > tylko informacje o gammie, niektóre ICC do v2, itd. Czasem to też zależy
    > od systemu, np. Safari pod Mac OS X obsługuje ICC, a pod iOS nie.

    Nie brałem pod uwagę przeglądarek nie-PCtowych. Na PC profilowanie plików
    graficznych zauważyłem tylko pod FF (IE9, Chrome, Opera, Safari nie chciały
    tego widzieć).

    > Tak, bo to wyłącza korekcję kolorów we wszystkim, więc wszystko jest
    > identycznie źle interpretowane.

    Ok, założyłem błędnie, że przeczysz temu, że PNG generowane tylko przez
    niektóre programy "błędnie" jest wyświetlany pod FF jak zaobserwował EXE.
    Chciałem tym samym jako kontrargument powiedzieć, że odpowiedzialny za to
    jest "bit" sRGB, który można wyłączyć. No ale wyjaśniliśmy
    nieporozumienie...

    > Firefox przekłamuje ci wszystkie kolory w CSS i innych grafikach bez
    > informacji o kolorze, a nie przekłamuje w PNG. Pozostałe przeglądarki
    > przekłamują ci wszystkie kolory, włącznie z tymi w PNG.

    Zgadza się. No i ludzie oczekują być okłamywanymi tak samo we wszystkich
    przeglądarkach. Cała ta dyskusja biuerze się z komentarza, który usłyszał
    mój znajomy "zrób pan stronę tak aby od FF wyglądała (kolorystycznie) tak
    jak w innych przeglądarkach albo zlecę to komuś innemu".

    Gdy na dobre zadomowi się CSS3 i komuś przyjdzie do głowy zadbać o
    profilowanie, to dopiero będzie jatka na nieskalibrowanych monitorach... To
    co teraz mamy bez profilowania na przekontrastowanych fabrycznie laptopach
    będzie można nazwać subtelną różnicą.

    > Jeżeli chcesz, żeby Firefox przekłamywał kolory również w PNG, to usuń z
    > PNG wszelkie informacje o profilu kolorów (czy to iCCP czy sRGB), żeby
    > Firefox nie miał możliwości poprawnego wyświetlenia kolorów w PNG.

    Tak właśnie może nie ja, ale kolego, o którym wspomniałem poradził sobie.

    > Może ma profil monitora ustawiony na sRGB? Wtedy nie będzie różnicy, czy
    > przeglądarka użyje profilu sRGB osadzonego/zadeklarowanego w PNG, czy
    > wrzuci kolory bez korekcji, co spowoduje zinterpretowanie ich w profilu
    > monitora, czyli również sRGB.

    Nie, on używa profili z kalibratora sprzętowego. Zdecydowanie nie sRGB.

    > Kiedy aplikowana jest korekcja, to liczbowe wartości pikseli odczytane z
    > ekranu nie muszą się zgadzać.
    >
    > Na przykład na moim monitorze pixel #FF0000 z grafiki sRGB powinien być
    > wyświetlony jako #D61707, żeby wyglądał tak samo.

    Tak to oczywiste. Sęk w tym, że stanowisz promil użytkowników jeśli nie
    mniej. Nie sądzę aby to się kiedykolwiek poprawiło do momentu gdy nie
    wymyśli się samokalibrujących się monitorów.

    Tak na marginesie - jak dokonujesz "spłaszczenia" dynamiki koloru swojego
    monitora? Zakładam, że masz szerokogamutowy. Kalibrator nie zrobi (chyba)
    tego... On tylko koryguje błędy w całości spektrum a nie spłaszcza je. Ja
    radzę sobie tak, że na monitorze mam przełącznik sRGB/AdobeRGB. Widziałem
    monitor Eizo, który czegoś takiego nie potrafi zrobić i co wtedy? Wrzucanie
    na poziomie systemu sRGB i pozbycie się całej korekcji barwnej tym samym?

    > Użycie #FF0000
    > bezpośrednio na ekranie daje zbyt nasycony kolor, bo moje rgb(100%, 0, 0)
    > jest odpowiednikiem [niemożliwego do wyświetlenia] koloru rgb(119%, -29%,
    > -9%) w sRGB.

    Tak, mam to samo u siebie. Rozumiem o czym piszesz.