    From: porneL <n...@p...net>
    Newsgroups: pl.comp.www
    Subject: Re: FF - dlaczego kolory wyssane są z palca?
    Date: Thu, 22 Dec 2011 23:20:36 -0000

    On Thu, 22 Dec 2011 21:41:47 -0000, Marek <p...@s...com> wrote:

    > Oj chyba kolega ma rację mówiąc, że dotyczy to wyłącznie PNG. Potrafię
    > zmodyfikować idtniejący plik PNG grzebiąc w jego strukturze, że zacznie
    > wyświetlać się poprawnie (3 bajty usunąć mówiące o stosowaniu profilu
    > sRGB). Można też ten trefny PNG otworzyć i zapisać w programie nie
    > ustawiającym tej flagi.

    CSS -> 2+2=5
    HTML -> 2+2=5
    GIF -> 2+2=5
    JPEG bez ICC -> 2+2=5
    PNG -> 2+2=4

    I tak, problematyczny PNG można przerobić, żeby pasował do pozostałych.

    Rozumiem o co ci chodzi, ale chciałbym zaznaczyć, że inny kolor w PNG to
    nie jest bug, tylko ficzer. Winna jest cała reszta kolorów, która nie ma
    korekcji, a nie PNG, który (jak widać niepotrzebnie) starał się być
    dokładny.

    > Po drugie - taka korekcja wyświetlania wyłącznie plików PNG zachodzi
    > tylko w Firefoxie. Nie ma to nic wspólnego z systemem a tylko z
    > przeglądarką.

    Różne przeglądarki obsługują korekcję w różnym stopniu. Niektóre kumają
    tylko informacje o gammie, niektóre ICC do v2, itd. Czasem to też zależy
    od systemu, np. Safari pod Mac OS X obsługuje ICC, a pod iOS nie.

    > Po trzecie - gdy ustawisz w FF parametr gfx.color_management.mode na 0,
    > nagle pliki PNG zaczną być prawidłowo wyświetlane na cytowanej stronie.
    > Ich tonacja będzie identyczna z całą resztą.

    Tak, bo to wyłącza korekcję kolorów we wszystkim, więc wszystko jest
    identycznie źle interpretowane.

    > ICC. W PNG nie trzeba niczego osadzać aby móc się przełączać pomiędzy
    > sRGB/bez profilu (czyli profil "monitor").

    Chunk sRGB jest równoważny z osadzaniem profilu sRGB. To jest
    optymalizacja, a nie jakaś fundamentalna zmiana.

    > ALe nie o tym tu rozmawiamy. Nie chodzi o to w tym wątku aby u wszystkich
    > było idealnie tylko żeby we wszystkich przeglądarkach na jednym
    > komputerze było tak samo. W tej chwili jest Firefox ze swoimi
    > przekłamaniami kolorów
    > kontra cała reszta.

    Firefox przekłamuje ci wszystkie kolory w CSS i innych grafikach bez
    informacji o kolorze, a nie przekłamuje w PNG. Pozostałe przeglądarki
    przekłamują ci wszystkie kolory, włącznie z tymi w PNG.

    Jeżeli chcesz, żeby Firefox przekłamywał kolory również w PNG, to usuń z
    PNG wszelkie informacje o profilu kolorów (czy to iCCP czy sRGB), żeby
    Firefox nie miał możliwości poprawnego wyświetlenia kolorów w PNG.

    > Wszystko byłoby jasne gdyby nie fakt, że Exe widzi PNG prawidłowo na
    > cytowanej stronie (zakładam, że nie grzebał w ustawieniach FF i nie
    > przestawił opcji gfx.color_management.mode na inną wartość niż 2. Bo przy
    > wartości 0, FF nie będzie psuł plików PNG.

    Może ma profil monitora ustawiony na sRGB? Wtedy nie będzie różnicy, czy
    przeglądarka użyje profilu sRGB osadzonego/zadeklarowanego w PNG, czy
    wrzuci kolory bez korekcji, co spowoduje zinterpretowanie ich w profilu
    monitora, czyli również sRGB.

    Kiedy aplikowana jest korekcja, to liczbowe wartości pikseli odczytane z
    ekranu nie muszą się zgadzać.

    Na przykład na moim monitorze pixel #FF0000 z grafiki sRGB powinien być
    wyświetlony jako #D61707, żeby wyglądał tak samo. Użycie #FF0000
    bezpośrednio na ekranie daje zbyt nasycony kolor, bo moje rgb(100%, 0, 0)
    jest odpowiednikiem [niemożliwego do wyświetlenia] koloru rgb(119%, -29%,
    -9%) w sRGB.

    Z kolorami jest taka sama jazda jak z kodowaniem znaków -- wartości RGB,
    tak samo jak wartości bajtów, same w sobie nic nie znaczą. Mają sens
    dopiero zinterpretowane w "kodowaniu" jak sRGB lub profil monitora (BTW:
    kolorowy "Unicode" nazywa się XYZ :)

    --
    regards, porneL