    From: PeJot <P...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Elektryka haka holowniczego
    Date: Thu, 18 Feb 2010 18:02:48 +0100

    bratPit[pr] pisze:

    > poza kwestią którą wspomniałeś, tranzystor nie jest o tyle dobrym
    > pomysłem, że często na żarówkach moduły nadwozia utrzymują pewien
    > potencjał, który co prawda nie powoduje świecenia żarówki, ale pozwala
    > na kontrolę jej stanu i obwodu (spalona/przerwa, sprawna,
    > zwarcie/przeciążenie), to oczywiście łatwo sprawdzić miernikiem (a
    > fizycznie przekonują się o tym ludzie próbujący zastąpić żarówki
    > 'tradycyjne' LED-owymi - częsty efekt żarzenia, niewłaściwego
    > działania), skutkiem byłoby skomplikowanie stopnia zaawansowania układu
    > interfejsu który chciałbyś zbudować,

    Trzeba by to sprawdzić, np. wymontowując żarówkę. Owo skomplikowanie to
    pewnie obcięcie napięcia, jeśli faktycznie ono jest w stanie "nie
    zapalonym". W sumie, gotowy moduł kosztuje 220 złotych.

    http://www.skodaczesci.pl/oferta/czesc.php?id=2848

    Jeśli coś takiego robić samodzielnie, wypadało by diody dać równolegle
    do cewek, żeby nie ubić sterowania. Same przekaźniki - nie wiem:
    samochodowe 12V wyglądają topornie, a te " z szuflady " 5A znowu
    jakieś delikatne :> Do tego pewnie zabezpieczenie zwarciowe na
    zasilaniu. Wypadało by jeszcze jakoś odłączyć czujnik parkowania.

    Tym niemniej po przeczytaniu opisu montażu

    http://skodaczesci.pl/porady/skoda/Fabia/80

    skłaniam się raczej do zakupu gotowego modułu, tylko nie bardzo rozumiem
    dlaczego +12V ciągnięto aż z akumulatora.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem