  • Data: 2009-09-08 22:03:27
    Temat: Re: Elektrownia wiatrowa/solarna
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sep 8, 4:49 pm, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

> [...]

    > mi znana. Wiedziałem o rozrusznikach serca i o sondach kosmicznych.
    > Ale nie miałem pojęcia, że komuś opłaca się zasilać tak latarnie

    Pierwsi byli chyba Amerykanie na Alasce - przynajmniej Wikipedia tak
    podaje, ale czort ich tam wie. W każdym razie udokumentowana jest
    bezzałogowa stacja obserwacyjna na Fairway Rock, która pracowała na
    generatorze radioizotopowym przez niemal 30 lat.

    Kwestia, czy się to komuś opłaca, jest akurat relatywna. Przy
    najtańszych (czyt: najcięższych, ale to dla np. latarni morskiej jakby
    rybka...) izotopach nadających się do tego celu koszt 1kWh wypada w
    okolicy... policzmy:
    Sr90 wywala prawie 1W/g i ma okres połowicznego rozpadu na poziomie 28
    lat. Latarnia morska potrzebuje około 350-750W do pracy (w zależności
    od wymaganego zasięgu, czy ma nadawać sygnał radiowy itd). Pamiętajmy,
    że to bezzałogowe, czyli ludzia przy życiu utrzymywać nie trzeba.
    Załóżmy też, że energii magazynować nie będziemy, czyli całą moc musi
    dostarczyć RTG a w dzień niech sobie się grzeje na zdrowie.
    Krakowskim targiem weźmy 500W i czas życia 28 lat. Czyli na starcie
    musimy mieć 1000W. 1000W przy 1W/g to to jest 1 kg. Ale sprawność RTG
    leży na poziomie 5%. Czyli potrzeba 20kg, przy okazji mamy 19kW
    grzałkę, coby nam latarnia nie zamarzała. 20kg czystego Sr90 kosztuje
    rzędu $150k. Zaokrąglijmy to do $200k na koszt całości. Jest to
    wprawdzie dużo na start, ale rozłożone na te planowane 28 lat da $600
    miesięcznie i zero obsługi. Pytanie: czy da się na jakiejś skalistej
    wysepce na północnym wybrzeżu Syberii utrzymać przy pracy jakikolwiek
    inny generator przez 30 lat za $600 miesięcznie, w dodatku zakładając
    poniżej -40°C w zimie?
    --
    Marek