  • Data: 2009-09-09 09:33:36
    Temat: Re: Elektrownia wiatrowa/solarna
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sep 9, 9:03 am, "William Bonawentura" <n...@i...pl> wrote:

    > Z tego co rozumiem to dostajemy z tego strontu ciepło ? Nie od razu prąd ?

    Tak, ciepło. Ciepło jest dopiero zamieniane na prąd w stosie
    termoelektrycznym. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, żeby ciepło
    również wykorzystać - np. do dogrzewania chałupy.
    W takiej latarni na zadupiu szło powiedzmy 500W w lampę, przy
    sprawności stosu termoelektrycznego na poziomie 5% 19kW szło w ciepło.
    Ale te 19kW to nie była po prostu strata, bo sporo mocy potrzeba aby
    taka latarnia nie zamarzła w bryłę lodu przy pierwszym sztormie.

    Podobnie można by taką skrzynię postawić w piwnicy, 500W dostać na
    oświetlenie i obsługę urządzeń w nocy, dołożyć do tego 2kW paneli
    słonecznych na dzień, pokaźną część ogrzewania obsłużyć z chłodzenia
    generatora (te 20kW musi gdzieś pójść, może równie dobrze mi tyłek
    grzać) i tylko raz na 15-30 lat trzeba dołożyć radioaktywnego paliwa i
    usunąć produkty rozpadu, jak by się miejsce skończyło...

    Ostatecznym produktem rozpadu jest Zr90 i nie jest radioaktywny.
    Rozpad strontu 90 produkuje niemal wyłącznie promieniowanie beta,
    emisja gamma jest pomijalnie niska. Zagrożenie stanowi jedynie
    niepoprawna utylizacja starych RTG i ew. mechaniczne uszkodzenia (np.
    trzęsienie ziemi, czy katastrofy budowlane).

    Marek