-
11. Data: 2023-06-08 19:29:33
Temat: Re: Elektrociekawostka
Od: heby <h...@p...onet.pl>
On 08/06/2023 19:15, Shrek wrote:
>>>> Skąd ten straszliwy prąd po stronie wysokiego napięcia? Ktoś odpina
>>>> akumualtor w trakcie jazdy?
>>> Może po prostu akku pójść się paść
>> Tu nic nie piszą o awarii.
> Bo na razie wypłynął temat akumulatora. Sam przyznasz że "hot
> disconnect" miałby wiecej sensu jakby odcinał napęd bo się "ECU" wysypał
> niż jak wyjmiesz akumulator na parkingu:P
Ten stycznik, jeśli dobrze rozumiem, rozpina zawsze w stanie jałowym
instalacji HV. Nijak nie pojmuje co miało by się tam tak strasznie
popsuć w tym styczniku, jak by musiał na kilkuset V rozpiąć ze 100mA.
Mój wyłącznik kołyskowy w listwie rozpina nawet 16A nominalnie i nie
marudzi, od lat rozpinając prądy po parę A.
BMW robi te styczniki z kartonu czy sreberka od czekolady?
>> Piszą o "gorących" wyłaczeniach stycznika, a mi nijak nie wychodzi,
>> aby ten stycznik HV cokolwiek istotnego rozpinał w momencie, kiedy
>> masz otwartą maskę i grzebiesz pod nią.
> Nie liczy się co faktycznie robi, tylko co sobie soft mysli że policzył.
> Co staniesz mu przed maską i będziesz się z nim kłócił?
Nie. Raczej wypytałbym eksperta, jak może to uzasadnić. W sensie:
ficzynie, używając prawidłowych pojęć z zakresu techniki i fizyki,
uzasadnić. Nie zapytałbym o to mechanika - on mógłby nie wiedzieć. Ale
tutaj mamy do czynienia z ekspertem. Uwielbiam rozmowy z ekspertami. Oni
są tacy uroczy!
-
12. Data: 2023-06-08 19:40:55
Temat: Re: Elektrociekawostka
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 08.06.2023 o 19:29, heby pisze:
> Ten stycznik, jeśli dobrze rozumiem, rozpina zawsze w stanie jałowym
> instalacji HV. Nijak nie pojmuje co miało by się tam tak strasznie
> popsuć w tym styczniku, jak by musiał na kilkuset V rozpiąć ze 100mA.
Nic. Po prostu soft jest głupi i prawdopodobnie każde rozpięcie bez
uprzedniego rozkazu traktuje jako "hot disconnect". Nieważne, że żadnego
prądu tam nie ma.
>> Nie liczy się co faktycznie robi, tylko co sobie soft mysli że
>> policzył. Co staniesz mu przed maską i będziesz się z nim kłócił?
>
> Nie. Raczej wypytałbym eksperta, jak może to uzasadnić.
A co ma ekspert którego zapytasz do tego co zaprogramowano w firłerze?
Po prostu tak napisali, tak jest. A że bez sensu? No umieszczanie
drogich modułów akurat w zderzakach też jest bez sensu a tak robiono - a
ostatnio zrobiła się moda żeby umieszczać światła w zderzakach - chujowo
widać ale za to to trzeba wymieniać przy szkodzie parkingowej:P
> W sensie:
> ficzynie, używając prawidłowych pojęć z zakresu techniki i fizyki,
> uzasadnić.
Uwaga uzasadniam - tak ktoś napisał w sofcie a komp robi to co ma
zapisane w sofcie a nie doktoryzuje się z elektrotechniki.
--
Shrek
Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
PS - i konfederację!
-
13. Data: 2023-06-08 19:57:46
Temat: Re: Elektrociekawostka
Od: heby <h...@p...onet.pl>
On 08/06/2023 19:40, Shrek wrote:
>> Ten stycznik, jeśli dobrze rozumiem, rozpina zawsze w stanie jałowym
>> instalacji HV. Nijak nie pojmuje co miało by się tam tak strasznie
>> popsuć w tym styczniku, jak by musiał na kilkuset V rozpiąć ze 100mA.
> Nic. Po prostu soft jest głupi i prawdopodobnie każde rozpięcie bez
> uprzedniego rozkazu traktuje jako "hot disconnect". Nieważne, że żadnego
> prądu tam nie ma.
To wobec tego bardzo łatwo pozwać firmę o stosowanie praktyk
wymuszajacych wymianę dobrych podzespołów bez sensownej przyczyny.
"Celowe postarzanie produktów". W niektóych dziedzinach zdaje się że UE
już kopnęła w dupę takie dziadowanie.
>>> Nie liczy się co faktycznie robi, tylko co sobie soft mysli że
>>> policzył. Co staniesz mu przed maską i będziesz się z nim kłócił?
>> Nie. Raczej wypytałbym eksperta, jak może to uzasadnić.
> A co ma ekspert którego zapytasz do tego co zaprogramowano w firłerze?
Rzecz w tym, że ekspert może bredzić. Na pęczki wszędzie ekspertów od
bredzenia. Wyjaśnienie dlaczego tak jest z tymi stycznikami podwyższyło
by wartośc eksperta. Po jego bredzeniu w temacie akumualtora można mieć
poważne wątpliwości na temat wiarygoności reszty jego opowieści.
-
14. Data: 2023-06-08 20:30:08
Temat: Re: Elektrociekawostka
Od: io <i...@o...pl.invalid>
W dniu 08.06.2023 o 19:57, heby pisze:
> On 08/06/2023 19:40, Shrek wrote:
...
>
>>>> Nie liczy się co faktycznie robi, tylko co sobie soft mysli że
>>>> policzył. Co staniesz mu przed maską i będziesz się z nim kłócił?
>>> Nie. Raczej wypytałbym eksperta, jak może to uzasadnić.
>> A co ma ekspert którego zapytasz do tego co zaprogramowano w firłerze?
>
> Rzecz w tym, że ekspert może bredzić. Na pęczki wszędzie ekspertów od
> bredzenia. Wyjaśnienie dlaczego tak jest z tymi stycznikami podwyższyło
> by wartośc eksperta. Po jego bredzeniu w temacie akumualtora można mieć
> poważne wątpliwości na temat wiarygoności reszty jego opowieści.
>
A to nie po to jest by mieć wątpliwości?
-
15. Data: 2023-06-08 21:11:42
Temat: Re: Elektrociekawostka
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 08.06.2023 o 19:57, heby pisze:
> To wobec tego bardzo łatwo pozwać firmę o stosowanie praktyk
> wymuszajacych wymianę dobrych podzespołów bez sensownej przyczyny.
To pozywaj.
>>>> Nie liczy się co faktycznie robi, tylko co sobie soft mysli że
>>>> policzył. Co staniesz mu przed maską i będziesz się z nim kłócił?
>>> Nie. Raczej wypytałbym eksperta, jak może to uzasadnić.
>> A co ma ekspert którego zapytasz do tego co zaprogramowano w firłerze?
>
> Rzecz w tym, że ekspert może bredzić. Na pęczki wszędzie ekspertów od
> bredzenia. Wyjaśnienie dlaczego tak jest z tymi stycznikami podwyższyło
> by wartośc eksperta. Po jego bredzeniu w temacie akumualtora można mieć
> poważne wątpliwości na temat wiarygoności reszty jego opowieści.
Może można. Natomiast brzmi to niestety prawdopodobnie.
--
Shrek
Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
PS - i konfederację!
-
16. Data: 2023-06-08 22:01:33
Temat: Re: Elektrociekawostka
Od: heby <h...@p...onet.pl>
On 08/06/2023 21:11, Shrek wrote:
>> To wobec tego bardzo łatwo pozwać firmę o stosowanie praktyk
>> wymuszajacych wymianę dobrych podzespołów bez sensownej przyczyny.
> To pozywaj.
Wydaje mi się, że na ciężką chorobę "BMW" jestem już uodporniony
wiekiem, więc nie będzie okazji.
>> Rzecz w tym, że ekspert może bredzić. Na pęczki wszędzie ekspertów od
>> bredzenia. Wyjaśnienie dlaczego tak jest z tymi stycznikami
>> podwyższyło by wartośc eksperta. Po jego bredzeniu w temacie
>> akumualtora można mieć poważne wątpliwości na temat wiarygoności
>> reszty jego opowieści.
> Może można. Natomiast brzmi to niestety prawdopodobnie.
Czyli jest licznik który po odliczeniu do 6 uziemia samochód?
To jest argument, że elektryki złe, czy że BMW złe?
-
17. Data: 2023-06-08 22:07:06
Temat: Re: Elektrociekawostka
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 08.06.2023 o 22:01, heby pisze:
> Czyli jest licznik który po odliczeniu do 6 uziemia samochód?
>
> To jest argument, że elektryki złe, czy że BMW złe?
To jest "eloktrociekawostka" jak w tytule - najprawdopodobniej
nieogarnięcie softu, choć niewykluczone że stanie się ficzerem;)
Elektryki mają tyle wad, że nie trzeba im na siłę dodawać.
--
Shrek
Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
PS - i konfederację!
-
18. Data: 2023-06-09 14:32:13
Temat: Re: Elektrociekawostka
Od: Janusz <j...@o...pl>
W dniu 8.06.2023 o 19:22, heby pisze:
> On 08/06/2023 19:02, Janusz wrote:
>>> I co on zasila, że płyną jakieś istotne prądy po stronie HV?
>> Też nie wiem, chyba że chodzi o przetwornicę co ładuje aku 12, bo
>> dalej piszą że przy wyłączonym styczniku aku12 nie jest ładowany.
>
> Hmmm, to samo z siebie nie ma sensu - wymiana akumulatora podczas
> ładowania może wygenerować interesujace efekty akustyczno-termiczne.
> Ludzie są przyzwyczajeni, że jak wyłączą zapłon, nic się już nie ładuje.
No ale pisze że jak się wyłączy zapłon i poczeka minutę, dwie to można
odpinać.
>
> W dodatku ekspert ma na ten temat inne zdanie:
>
> "[...]Aby mieć więc 100-procentową pewność, należy podłączyć do
> akumulatora 12-woltowego multimetr (czyli miernik elektryczny) i ustawić
> go na pomiar napięcia. Po wyłączeniu zapłonu należy obserwować wskazania
> multimetru - napięcie będzie spadać. Kiedy styczniki się otworzą,
> napięcie zacznie rosnąć do wartości odpowiadającej napięciu akumulatora
> 12V, a nawet nieco wyższej, kiedy akumulator zacznie zasilać
> poszczególne obszary. To jest moment, kiedy można go bezpiecznie dla
> samochodu odłączyć.[...]"
>
> Inymi słowy jest dokładnie odwrotnie.
No nie, przemyśl to jeszcze :)
Po wyłączeniu zapłonu aku 12V nie
> dość, że nie jest ładowany, to jeszcze coś intensynie konsumuje prąd.
Ja to rozumiem tak, po wyłączeniu zapłonu stycznik bierze prąd stąd
napięcie na aku się utrzymuje bo nadal 'idzie' przetwornica/ładowarka.
Po otwarciu styczników przestaje być aku ładowane przetwornicą i
jednocześnie nie biorą prądu styczniki, czyli aku jest bez obciążenia
stąd wzrost napięcia.
Ale tylko wtedy jak napięcie na aku <12V, bo po odłączeniu od
przetwornicy/ładowarki przy normalnym napięciu ładowania (13.75-14.5) to
raczej spada a nie rośnie.
>
> Ale fakt, że na akku napięcie będzie rosnąc bo "zacznie zasilać
> poszczególne obszary" daje mi nadzieję, że to taki ekspert jak z
> Morawieckiego premier.
Zapewne, i trzeba to jeszcze przefiltrować przez to co dziennikarz z
tego zrozumiał i nam próbował przekazać :)
--
Janusz
-
19. Data: 2023-06-12 17:45:41
Temat: Re: Elektrociekawostka
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Thu, 8 Jun 2023 17:19:59 +0200, heby wrote:
> On 08/06/2023 17:15, Shrek wrote:
>> Jak se odłączysz akumulator (ten zwykły nietrakcyjny) to za szustym
>> razem moduł styczników do wymiany (zapewne w ASO;). Ciekawe co jak się
>> po prostu aku skończy.
>>
>> https://e.autokult.pl/kilka-zaskakujacych-ciekawoste
k-o-samochodach-elektrycznych-zapytalem-o-nie-eksper
ta
>
> "[...]Kiedy są one zamknięte, a odepniemy akumulator 12V, dojdzie do
> tzw. gorącego otwarcia styczników. Otworzą się one, ale w czasie, kiedy
> przez styczniki płynie prąd, więc jest to porównywalne np. z przecięciem
> przewodu pod napięciem.[...]
>
> Skąd ten straszliwy prąd po stronie wysokiego napięcia? Ktoś odpina
> akumualtor w trakcie jazdy?
Wychodzi mi na to, ze uzywają baterii trakcyjnej do ładowania tego
12V, a moze do dokończenia operowania - jakies pompy i wentylatory
chlodzące, moze światła, bo grzanie w zimie powinno sie szybko
wyłączac.
I niekoniecznie musi tu chodzic o straszliwy prąd, co o łuk
elektryczny przy rozłączaniu wysokiego napięcia DC.
Ciekawe też, ze licznika nie ma, a jest.
Chyba, ze jest, ale odczytać nie można.
W zasadzie nie powinien to być wielki problem, choc ciekawe, ile im
ten aku 12V wytrzymuje - hybrydy toyoty maja podobno ostatnio problem.
Hm, a jak w Tesli? Tam trochę samochodu działa na parkingu ...
J.
-
20. Data: 2023-06-13 06:40:37
Temat: Re: Elektrociekawostka
Od: Cavallino <C...@k...pl>
W dniu 12-06-2023 o 17:45, J.F pisze:
> On Thu, 8 Jun 2023 17:19:59 +0200, heby wrote:
>> On 08/06/2023 17:15, Shrek wrote:
>>> Jak se odłączysz akumulator (ten zwykły nietrakcyjny) to za szustym
>>> razem moduł styczników do wymiany (zapewne w ASO;). Ciekawe co jak się
>>> po prostu aku skończy.
>>>
>>> https://e.autokult.pl/kilka-zaskakujacych-ciekawoste
k-o-samochodach-elektrycznych-zapytalem-o-nie-eksper
ta
>>
>> "[...]Kiedy są one zamknięte, a odepniemy akumulator 12V, dojdzie do
>> tzw. gorącego otwarcia styczników. Otworzą się one, ale w czasie, kiedy
>> przez styczniki płynie prąd, więc jest to porównywalne np. z przecięciem
>> przewodu pod napięciem.[...]
>>
>> Skąd ten straszliwy prąd po stronie wysokiego napięcia? Ktoś odpina
>> akumualtor w trakcie jazdy?
>
> Wychodzi mi na to, ze uzywają baterii trakcyjnej do ładowania tego
> 12V, a moze do dokończenia operowania - jakies pompy i wentylatory
> chlodzące, moze światła, bo grzanie w zimie powinno sie szybko
> wyłączac.
>
> I niekoniecznie musi tu chodzic o straszliwy prąd, co o łuk
> elektryczny przy rozłączaniu wysokiego napięcia DC.
Ale jaki łuk, czemu wyłączanie miałoby się odbywać inaczej niż zazwyczaj?
> W zasadzie nie powinien to być wielki problem, choc ciekawe, ile im
> ten aku 12V wytrzymuje - hybrydy toyoty maja podobno ostatnio problem.
Większość hybryd i elektryków ma problemy głównie z aku 12v.
>
> Hm, a jak w Tesli? Tam trochę samochodu działa na parkingu ...
Jedzie z aku trakcyjnego.
Ale z aku 12v też mieli problemy, zmienili typ na li-on.