eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochody › Elektrociekawostka
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 45

  • 21. Data: 2023-06-13 15:19:29
    Temat: Re: Elektrociekawostka
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 13 Jun 2023 06:40:37 +0200, Cavallino wrote:
    > W dniu 12-06-2023 o 17:45, J.F pisze:
    >> On Thu, 8 Jun 2023 17:19:59 +0200, heby wrote:
    >>> On 08/06/2023 17:15, Shrek wrote:
    >>>> Jak se odłączysz akumulator (ten zwykły nietrakcyjny) to za szustym
    >>>> razem moduł styczników do wymiany (zapewne w ASO;). Ciekawe co jak się
    >>>> po prostu aku skończy.
    >>>> https://e.autokult.pl/kilka-zaskakujacych-ciekawoste
    k-o-samochodach-elektrycznych-zapytalem-o-nie-eksper
    ta
    >>>
    >>> "[...]Kiedy są one zamknięte, a odepniemy akumulator 12V, dojdzie do
    >>> tzw. gorącego otwarcia styczników. Otworzą się one, ale w czasie, kiedy
    >>> przez styczniki płynie prąd, więc jest to porównywalne np. z przecięciem
    >>> przewodu pod napięciem.[...]
    >>>
    >>> Skąd ten straszliwy prąd po stronie wysokiego napięcia? Ktoś odpina
    >>> akumualtor w trakcie jazdy?
    >>
    >> Wychodzi mi na to, ze uzywają baterii trakcyjnej do ładowania tego
    >> 12V, a moze do dokończenia operowania - jakies pompy i wentylatory
    >> chlodzące, moze światła, bo grzanie w zimie powinno sie szybko
    >> wyłączac.
    >>
    >> I niekoniecznie musi tu chodzic o straszliwy prąd, co o łuk
    >> elektryczny przy rozłączaniu wysokiego napięcia DC.
    >
    > Ale jaki łuk, czemu wyłączanie miałoby się odbywać inaczej niż zazwyczaj?

    Bo na DC zazwyczaj wygląda tak
    https://youtu.be/YxHCDs03UEg?t=95

    A tu przykład błędu
    https://www.youtube.com/watch?v=Cup5fMGaE2g

    A Ty jakie masz bezpieczniki przy solarach? :-P

    No a tranzystory nie iskrzą, więc jak tranzystory rozłączą obwód, tak,
    że żaden prąd nie płynie, to stycznik rozłącza bez kłopotów.

    >> W zasadzie nie powinien to być wielki problem, choc ciekawe, ile im
    >> ten aku 12V wytrzymuje - hybrydy toyoty maja podobno ostatnio problem.
    >
    > Większość hybryd i elektryków ma problemy głównie z aku 12v.

    Tylko ostatnie toyoty jakies nadmierne ...

    >> Hm, a jak w Tesli? Tam trochę samochodu działa na parkingu ...
    > Jedzie z aku trakcyjnego.
    > Ale z aku 12v też mieli problemy, zmienili typ na li-on.

    Ta zmiana głównych problemów wydaje się, ze nie usuwa, za to moze
    dodawać kolejne :-)

    J.


  • 22. Data: 2023-06-13 15:44:25
    Temat: Re: Elektrociekawostka
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 13-06-2023 o 15:19, J.F pisze:

    >>> W zasadzie nie powinien to być wielki problem, choc ciekawe, ile im
    >>> ten aku 12V wytrzymuje - hybrydy toyoty maja podobno ostatnio problem.
    >>
    >> Większość hybryd i elektryków ma problemy głównie z aku 12v.
    >
    > Tylko ostatnie toyoty jakies nadmierne ...

    A jak to porównujesz?


  • 23. Data: 2023-06-13 18:23:00
    Temat: Re: Elektrociekawostka
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 13.06.2023 o 15:19, J.F pisze:

    >> Ale jaki łuk, czemu wyłączanie miałoby się odbywać inaczej niż zazwyczaj?
    >
    > Bo na DC zazwyczaj wygląda tak
    > https://youtu.be/YxHCDs03UEg?t=95

    Zazwyczaj to niekoniecznie;) To jest "rozłącznik" a nie stycznik.

    > A tu przykład błędu
    > https://www.youtube.com/watch?v=Cup5fMGaE2g

    O co biega w zasadzie w tym filmiku, bo nie wiadomo co połączyli i jak.
    Tym bardziej że pierwszy opis jest że właściwa polaryzacja a po kablach
    to chyba nie?

    > A Ty jakie masz bezpieczniki przy solarach? :-P
    >
    > No a tranzystory nie iskrzą, więc jak tranzystory rozłączą obwód, tak,
    > że żaden prąd nie płynie, to stycznik rozłącza bez kłopotów.

    Zacznijmy od tego że są rozłączniki, styczniki i wyłączniki.
    --
    Shrek

    Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
    PS - i konfederację!


  • 24. Data: 2023-06-13 18:54:07
    Temat: Re: Elektrociekawostka
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 13.06.2023 o 18:23, Shrek pisze:

    > O co biega w zasadzie w tym filmiku, bo nie wiadomo co połączyli i jak.

    Chodzi mniej więcej o to, że jak jest niewłaściwa polaryzacja, to komora
    gaszenia łuku nie spełnia swojego zadania i mamy to co na obrazku/filmie.

    > Tym bardziej że pierwszy opis jest że właściwa polaryzacja a po kablach
    > to chyba nie?

    Chodzi o polaryzację wejścia, czy plus jest na właściwym zacisku?
    Wyjście, a tym bardziej kolor przewodów nie ma znaczenia.


  • 25. Data: 2023-06-13 19:04:27
    Temat: Re: Elektrociekawostka
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 13.06.2023 o 18:54, nadir pisze:

    > Chodzi mniej więcej o to, że jak jest niewłaściwa polaryzacja, to komora
    > gaszenia łuku nie spełnia swojego zadania i mamy to co na obrazku/filmie.

    NIe sondze:P. Oni to tak podłączyli, że jak zadziała (w sensie wyskoczy
    bezpiecznik) to... robi się zwarcie. - zobacz że pali się w pozycji
    "wskaźniki na zielono" czyli :bezpiecznik wywalony". Nie wiem co chcieli
    tym konretnie pokazać, zwłaszcza że wyjątkowo wujowo to opisali,
    naprawdę trzeba się przyjrzeć i mieć pojęcie o tym jak działa MCB żeby
    zrozumieć co oni tam odwalili, ale nie pomaga to w zrozumieniu po co;)


    --
    Shrek

    Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
    PS - i konfederację!


  • 26. Data: 2023-06-13 19:14:20
    Temat: Re: Elektrociekawostka
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 13.06.2023 o 19:04, Shrek pisze:

    > NIe sondze:P. Oni to tak podłączyli, że jak zadziała (w sensie wyskoczy
    > bezpiecznik) to... robi się zwarcie. - zobacz że pali się w pozycji
    > "wskaźniki na zielono" czyli :bezpiecznik wywalony".

    Zgadza się, w przypadku dużych napięć DC problem jest z rozłączaniem i
    gaszeniem łuku.

    > Nie wiem co chcieli
    > tym konretnie pokazać, zwłaszcza że wyjątkowo wujowo to opisali,
    > naprawdę trzeba się przyjrzeć i mieć pojęcie o tym jak działa MCB żeby
    > zrozumieć co oni tam odwalili, ale nie pomaga to w zrozumieniu po co;)

    Chcieli pewnie pokazać, że niewłaściwe podłączenie przewodów pod aparaty
    DC w przypadku napięcia wyższego niż 12/24/48V tak się może skończyć.



  • 27. Data: 2023-06-13 19:24:29
    Temat: Re: Elektrociekawostka
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 13.06.2023 o 19:14, nadir pisze:

    >> NIe sondze:P. Oni to tak podłączyli, że jak zadziała (w sensie
    >> wyskoczy bezpiecznik) to... robi się zwarcie. - zobacz że pali się w
    >> pozycji "wskaźniki na zielono" czyli :bezpiecznik wywalony".
    >
    > Zgadza się, w przypadku dużych napięć DC problem jest z rozłączaniem i
    > gaszeniem łuku.

    Jest ale nie to nie kwestia takiej czy odmiennej polaryzacji. Zresztą -
    samo napięcie (przynajmniej takie jak w samochodach) to za mało dla
    efektownych łuków - bez dużych prądów fajerwerków nie będzie.


    >> Nie wiem co chcieli tym konretnie pokazać, zwłaszcza że wyjątkowo
    >> wujowo to opisali, naprawdę trzeba się przyjrzeć i mieć pojęcie o tym
    >> jak działa MCB żeby zrozumieć co oni tam odwalili, ale nie pomaga to w
    >> zrozumieniu po co;)
    >
    > Chcieli pewnie pokazać, że niewłaściwe podłączenie przewodów pod aparaty
    > DC w przypadku napięcia wyższego niż 12/24/48V tak się może skończyć.

    Jak podłączysz w AC tak że zadziałanie MCB robi zwarcie to nie stopi się
    tylko dlatego, że masz wcześniej zabezpieczenie w rozdzielnicy i
    przedlicznikowe;) Jakbyś podłączył tak samo AC ze źródła z dużą
    wydajnością prądową to byłoby to samo. DC ma akurat tu niewiele do rzeczy.

    --
    Shrek

    Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
    PS - i konfederację!


  • 28. Data: 2023-06-13 19:45:03
    Temat: Re: Elektrociekawostka
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 13.06.2023 o 19:24, Shrek pisze:

    > Jest ale nie to nie kwestia takiej czy odmiennej polaryzacji.

    Jak nie, jak tak? Film przecież ładnie to pokazuje.

    > Zresztą
    > samo napięcie (przynajmniej takie jak w samochodach) to za mało dla
    > efektownych łuków - bez dużych prądów fajerwerków nie będzie.

    Na pierwszym filmiku masz napięcia ~200V i widać różnicę w łuku AC/DC, a
    samochody mają często więcej jak 200-300V.
    Prądy to oddzielna sprawa, tak z grubsza dla prądów ważne są przekroje
    przewodów i styków, a dla napięcia odległości między stykami/przewodami.

    > Jak podłączysz w AC tak że zadziałanie MCB robi zwarcie to nie stopi się
    > tylko dlatego, że masz wcześniej zabezpieczenie w rozdzielnicy i
    > przedlicznikowe;) Jakbyś podłączył tak samo AC ze źródła z dużą
    > wydajnością prądową to byłoby to samo. DC ma akurat tu niewiele do rzeczy.

    W tym rzecz, że tam nie chodzi o zwarcie, a rozwarcie i jak widać na
    obydwu filmach różnica w AC/DC jest.


  • 29. Data: 2023-06-13 21:33:46
    Temat: Re: Elektrociekawostka
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 13.06.2023 o 19:45, nadir pisze:

    >> Jest ale nie to nie kwestia takiej czy odmiennej polaryzacji.
    >
    > Jak nie, jak tak? Film przecież ładnie to pokazuje.

    To narysuj obwody które oni porobili. Bo ja w sumie nie wiem co oni tam
    porobili.
    > Na pierwszym filmiku masz napięcia ~200V i widać różnicę w łuku AC/DC, a
    > samochody mają często więcej jak 200-300V.

    Z tym że to nie jest żaden stycznik i nie wiemy jaki jest prąd -
    zakładam że nie 1A.

    > Prądy to oddzielna sprawa, tak z grubsza dla prądów ważne są przekroje
    > przewodów i styków,

    Mylisz się - do łuku potrzebny jest prąd. Zwłaszcza w zakresie napięć do
    1000V.

    > W tym rzecz, że tam nie chodzi o zwarcie, a rozwarcie

    Narysuj obwód.

    > i jak widać na
    > obydwu filmach różnica w AC/DC jest.

    W drugim był tylko DC.

    --
    Shrek

    Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
    PS - i konfederację!


  • 30. Data: 2023-06-13 22:50:03
    Temat: Re: Elektrociekawostka
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 13.06.2023 o 21:33, Shrek pisze:

    > To narysuj obwody które oni porobili. Bo ja w sumie nie wiem co oni tam
    > porobili.

    Już pomijając, że nie bardzo mam jak oraz nie bardzo mi się chce, to
    rysunek obwodów nic tu nie wyjaśni, bo szkopuł tkwi z sposobie
    rozłączania dużych napięć DC oraz konstrukcji urządzeń zabezpieczających.

    > Z tym że to nie jest żaden stycznik i nie wiemy jaki jest prąd -
    > zakładam że nie 1A.

    Co za różnica stycznik, włącznik czy przełącznik?
    Zasada gaszenia łuku DC jest we wszystkich tych urządzeniach jest taka
    sama. Na drugim filmie masz podany prąd, a na pierwszym można go
    wyliczyć, tylko że to nie ma znaczenia w tym przypadku wypadku.

    > Mylisz się - do łuku potrzebny jest prąd.

    A niby w czym się mylę? Prąd to wypadkowa napięcia i oporów, nic poza tym.

    > Zwłaszcza w zakresie napięć do 1000V.

    A powyżej 1000V to prawo Ohma już nie obowiązuje?

    > Narysuj obwód.

    Jak wyżej, nic to nie zmienia. Dla takiego samego napięcia przy
    rozłączaniu obwodów AC łuk sam gaśnie, a w przypadku DC nie. Co tu
    więcej wyjaśniać?

    > W drugim był tylko DC.

    No bo dla AC nie ma znaczenia polaryzacja, a dla DC jak widać ma.
    Pierwszy film wyjaśnia różnicę między AC/DC, a drugi różnicę w
    podłączeniach zabezpieczeń DC.

strony : 1 . 2 . [ 3 ] . 4 . 5


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: