  • Data: 2023-06-08 19:22:36
    Temat: Re: Elektrociekawostka
    Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 08/06/2023 19:02, Janusz wrote:
    > Też nie wiem, chyba że chodzi o przetwornicę co ładuje aku 12, bo dalej
    > piszą że przy wyłączonym styczniku aku12 nie jest ładowany.

    Hmmm, to samo z siebie nie ma sensu - wymiana akumulatora podczas
    ładowania może wygenerować interesujace efekty akustyczno-termiczne.
    Ludzie są przyzwyczajeni, że jak wyłączą zapłon, nic się już nie ładuje.

    W dodatku ekspert ma na ten temat inne zdanie:

    "[...]Aby mieć więc 100-procentową pewność, należy podłączyć do
    akumulatora 12-woltowego multimetr (czyli miernik elektryczny) i ustawić
    go na pomiar napięcia. Po wyłączeniu zapłonu należy obserwować wskazania
    multimetru - napięcie będzie spadać. Kiedy styczniki się otworzą,
    napięcie zacznie rosnąć do wartości odpowiadającej napięciu akumulatora
    12V, a nawet nieco wyższej, kiedy akumulator zacznie zasilać
    poszczególne obszary. To jest moment, kiedy można go bezpiecznie dla
    samochodu odłączyć.[...]"

    Inymi słowy jest dokładnie odwrotnie. Po wyłączeniu zapłonu aku 12V nie
    dość, że nie jest ładowany, to jeszcze coś intensynie konsumuje prąd.

    Ale fakt, że na akku napięcie będzie rosnąc bo "zacznie zasilać
    poszczególne obszary" daje mi nadzieję, że to taki ekspert jak z
    Morawieckiego premier.