  • Data: 2015-01-23 16:25:31
    Temat: Re: Ekwiwalent przysłony dla małych matryc
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    mt <f...@i...pl> writes:

    > I ta jest niezmienna od wielkości matrycy jeśli chodzi o natężenie
    > oświetlenia.

    A coś po polsku?
    "Natężenie oświetlenia" nie ma tu nic do rzeczy.
    To tak jakbyś chciał płacić zakładowi energetycznemu za "natężenie"
    prądu, zamiast za moc i energię.

    > Jest względny bo odnosi się do ogniskowej

    To już postęp. Teraz zastanów się, czy ogniskowa (przy założonych
    wymaganiach, np. przy ustalonych kątach widzenia obiektywów) ma jakiś
    związek z wielkością matrycy.

    > Ale w fotografii liczy się rejestracja zmian natężenia oświetlenia w
    > kadrze (tak z technicznego punktu widzenia).

    Nie jest to nijak prawda, chyba że chcesz porównywać "jakość" danych
    z każdego piksela oddzielnie (ew. z jednostki powierzchni matryc).

    Normalnie zdecydowanie bardziej istotny jest jednak strumień światła
    docierający do całej (aktywnej) matrycy, bo istotna jest jakość całego
    zdjęcia, a nie jego obszarów o nieporównywalnej wielkości.

    Gdyby było jak piszesz, to komórki robiłyby świetne zdjęcia - mają
    zwykle obiektywy o małej względnej przysłonie (żaden problem z tak
    małymi matrycami). A tu jednak większe aparaty, nawet z tzw. "ciemnymi"
    obiektywami, robią duuuużo lepsze zdjęcia.

    > Dwa obiektywy o takiej
    > samej transmisji i kącie widzenia będą rzutowały tak samo jasny obraz,
    > niezależnie od formatu matrycy. Matryca to nie panel fotowoltaiczny,
    > że liczy się sumaryczna ilość zgromadzonej energii, więc skończ już te
    > brednie powtarzać.

    Nie gustuję w pyskówkach, ale tak swoją drogą to matryce mają bardzo
    dużo wspólnego z takimi panelami. Zjawiska fizyczne są bardzo podobne.
    --
    Krzysztof Hałasa