    From: Marek <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Ekwiwalent przysłony dla małych matryc
    Date: Sat, 03 Jan 2015 11:11:54 +0100

    W dniu 2015-01-01 o 01:37, Piotr Kosewski pisze:

    > W świecie bez wad - nie. Zakres przysłony obiektywu jakiś jest i już.
    >
    > W rzeczywistości mamy limit dyfrakcji związany z rozmiarem piksela. (...)

    To jest oczywiste. Wady obrazu związane ze zjawiskami optycznymi pomijam
    bo inaczej musimy i w drugą stronę spojrzeć: przy FF stosowanie dużego
    otworu też stwarza problem bo szkła dla FF zwykle dużo bardziej wtedy
    winietują (nawet ponad -2ev czasami). Tak więc Przy APSC mamy
    ograniczenie od góry dyfrakcją a od dołu bez ograniczeń (no chyba, że
    wyciągniemy zaraz pogorszenie ostrości - ale to zależy od jakości
    szkła). Przy FF od dołu winietowanie a od góry też dyfrakcja. Można więc
    powiedzieć, ze dla APSC mamy na tym samym szkle szerszy zakres
    użytecznych przesłon. Zaraz ktoś powie, że lubi winietowanie i mu to nie
    przeszkadza, a ktoś inny kocha dyfrakcję bo obraz taki fajnie miękki lub
    nie dostrzega tego bo ma okulary 8 dioptrii. Wtedy bez końca gadać można
    dlatego ograniczmy się do zakresu GO bez badania aspektów j/w. Można
    zatem przyjąć, że zakres GO nie zależy od wielkości przetwornika ale
    bezwzględne wartości GO - owszem.

    > A piksele w większych sensorach są po prostu większe - oczywiście przy
    > tej samej rozdzielczości. A z drugiej strony: jeśli większy sensor
    > zrobi się w tej samej technologii, co mały, to rozdzielczość będzie
    > znacznie większa, czyli szczegółów będzie więcej.

    No więc nie ma co się zagłębiać i tworzyć kolejną zmienną w
    rozważaniach. Choć dobrze, ze wspominasz o tym w sensie wskazówki dla
    wątkotwórcy - aby zdał sobie sprawę, że przesłona to nie tylko ilość
    światła i GO.

    > Czyli przy założeniu jakiegoś progu minimalnej ostrości zdjęcia, zakres
    > przysłony na większym sensorze będzie większy.

    Przy założeniu, że ignorujesz większe winietowanie na FF, które od dołu
    ogranicza zakres przesłony. A jeśli dla kogoś jest to ważne? Dlatego raz
    jeszcze postuluję ograniczyć się do nie wnikania w pogorszenie jakości w
    jedną czy drugą stronę.

    > Wolę wziąć wzorek z wikipedii i wsadzić do torby z aparatem wydrukowany
    > wykres, ale poza tym do takich aplikacji naprawdę nic nie mam. :)

    Ja gubię kartki zawsze i konsekwentnie :-D

    > Mogłem się źle wyrazić.
    > Nie mówię o jakości zwanej bokeh (ładność) tylko o cesze ilościowej
    > (bardziej, mniej rozmazany).

    To tez pomijam bo to temat na inny wątek :-) Nie mówimy o jakości
    rozmycia z jakiejkolwiek przyczyny: czy to bokeh, czy to dyfrakcji
    (która rozmyje nam nawet to co miało być ostre). Sugeruję wątkotwórcy
    założyć nowy wątek i zapytać w nim jak wpływa regulacja przesłony na
    jakość obrazu, czy jakich efektów optycznych można się spodziewać.

    W tym wątku ograniczmy się wyłącznie się do GO: czy będzie obraz
    niewyraźny, czy zawinietowany na śmierć - pomińmy.

    > Próbuję zwrócić uwagę na coś wychodzącego poza GO.

    Świetnie, ale to jako sugestia do innego wątku.

    > Po prostu IMO ludzie za dużo czasu poświęcają dywagacjom o minimalnej
    > GO (której w większości nigdy nie wykorzystają), a za mało
    > rzeczywistemu wyglądowi zdjęć. :)

    O właśnie! To właśnie wyraziłem pytając czy wątkotwórca jest fotografem
    czy matematykiem :-) Ważne jest to co widzimy i czy to nas
    satysfakcjonuje niż liczby. Różnice nie są tak ogromne między FF a APSC
    w GO aby roztrząsać temat. Porównawczo wyjdzie ta różnica ale gdy
    zrobisz jakieś zdjęcie i z czasem zapomnisz jakim typem aparatu, to
    patrząc na stopień rozmycia tła nie dojdziesz do tego czy był to FF czy
    APSC. Natomiast gdy zrobisz to samo zdjęcie komórką - od różnica będzie
    zawsze zauważalna przy najpłytszych GO.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek