    From: "HF5BS" <h...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Eksperymenty ze starymi procesorami - MOS6502
    Date: Mon, 18 Jun 2018 01:33:58 +0200

    news:1t06y4d7b4btn$.1e8lpn3n2yuno.dlg@40tude.net...
    >> Ale tak że 1200 to może? :)
    >
    > Mnie o rozmiar pamieci chodzi.

    Myślę, że gdyby kompilator nie rozwlekał kodu takiego jak ten (chodzi mi o
    objętość źródła):
    begin;
    writeln ('Dzień dobry wieczór bardzo');
    end.
    do ponad 100 kB, czy w ogóle, to dało by się to zrealizować.
    W końcu Packet-Radio na C64 działa i to program nie ułomek (choć nie bez
    wad), są programy BBS-ów radiowych, BBS-ów telefonicznych, C64, ze względu
    chyba na konstrukcję systemu plików 1541, uzywa do plików protokołu Punter,
    hasło wiki nie podaje tego, ale ZTCP, było chyba w ktrymś Bajtku coś, co na
    to wskazuje.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Punter_(protocol)
    (dostawić nawias w adresie, jeśli wyrzuci brak strony)

    > A tu mamy 64KB RAM+ROM.

    Nie wydaje mi się to istotnym ograniczeniem. Może jakieś wersje rozwojowe,
    to tak, ale mam wrażenie, że powinno dać sie zrobić, przynajmniej wersja
    podstawowa.

    > No i to byly zlote czasy dla modemow, a teraz ... a co to jest modem ?
    > Juz nawet nie pamietam kiey ostatni raz uzywalem :-(

    > O ile pamietam, to stacja dyskow byla na laczu szeregowym, i dawala
    > sie przeprogramowac na 19200, bo normalnie to byl tragicznie wolna :-)

    Tak, oryginalnie jest ok. 4 kbps. Jako ciekawostkę niepotwierdzoną podam, że
    pasjonaci z powodzeniem żenili 1541 z komputerem ZX Spectrum.
    Owo 19200, jeśli, to zmianami rejestrów, ale nie sądzę, żeby aż taki narzut,
    prędzej modyfikacja (albo nowy) program obsługi. Transmisja z poziomu
    "maintenance" szła raczej z fabrycznym 4 kbps.
    A Warp, jak łatwo policzyć, wyciągał do ok. 100 (z moich szacunków, ok. 98
    kbps, ale to szacunki były, musiałbym dokładniej to pomierzyć) kbps, więc
    dawało się to zrobić. Zdaje mi się, ze prócz linii danych, zaprzęgano do
    tego linię zegara, więc na każdą z linii wychodziło ok. 50 kbps, więc procek
    miał już wtedy ok. 20 cykli, aby to obrobić.

    > ten procesor robi ok 1 MIPS, to mamy ok 500 rozkazow na bajt - az za
    > duzo, wiec to nie koniec mozliwosci.

    Myślę, że to raczej nie w tym rzecz była... stacja Atari, fabrycznie miała
    19200, a też na łączu szeregowym przecież.
    Zbadałbym, czy to nie z powodu nośnika, który na początku mógł nie należeć
    do najlepszych, programy jeszcze tak dobrze nie zoptymalizowane, do tego,
    coś działającego trzeba było na rynek wypuścić, stąd wolniejsza transmisja,
    mnie to raczej polityką (ale nie typu przywódcy państwowi, lecz działania
    korporacynje) firmy śmierdziało, na zasadzie pośrodkowania pewne-szybkie.
    Gdybam tylko.

    > Ktore ma sprzetowy rejestr i w koncu mamy 80 cykli na bajt.

    Ale jakoś trzeba do tego rejestru wpisać... Nie pamiętam teraz, na ile
    sprzętowo.

    > No chyba, ze nie ma, i czysto programowo wachlujemy jednym bitem?

    Ja podejrzewam, ze jednak jest to coś takiego. Inaczej część zabaw
    niskopoziomowych, nie musiała by być robiona na fabrycznej prędkości
    transmisji.

    > Tak nawiasem mowiac - pamietam jakis system monitorujacy na 8080.
    > Modem 9600 ... ale wiele ich.
    > No i tak liczymy - od jednego przerwanie co 1ms, zanim przerwanie
    > przyjmiemy, zrzucimy rejestry, sprawdzimy ktory port, odtworzymy ...
    > no zabraknie czasu przy 10 modemach.
    > W efekcie przerwanie bylo zegarowe co ok 0.5ms, sprawdzalo polingiem
    > wszystkie porty.

    I tak bez buforowania? Bo niby nie ma tu tak dużo (że ma przy 10 zabraknąć
    czasu), a jednak się zapycha.
    Gorąc jest, myslenie na 10 % zaledwie...

    > Tak nawiasem mowiac, to IBM sie nacial podobnie.
    > DMA w 8088/86/286 bylo za wolne, i AT z HDD komunikowal sie rozkazami
    > OUTR/INR

    Trochę nie tak... Niejasno napisałem "ciąć", w sensie, pruć jak nóż. A do
    skakania transferu powinno być raczej "przycinać". Miałem na myśli, ze mój
    lapek, pruł by pół giga, jeśli WARP nie byłby pełny i zostawił prockowi
    trochę czasu na ekran (bo co po DMA, jak jakoś trzeba układom zadać, co i
    gdzie mają przesłać, a tego bez procka raczej się nie da). Prędzej mechanika
    dysku by nie wyrobiła, bo czas pozycjonera jednak jest skończony i tym
    większy, im dalej głowica musi skoczyć. Zresztą, w 1541 też występował
    problem fragmentacji i narastającego przez to czasu transmisji pliku, ale
    tam sprawa była dość prosta i dawało się to poukładać ręcznie, jeśli ktoś
    miał sierpliwość bawić się 664 blokami (albo 1328 dla 1571/1572) i wiedział,
    jak jest skonstruowany system plików.
    Co do dysku w AT - to dziś by nie poszedł? Nie było tak dedykowanych kart do
    obsługi dysku? Czy mówimy o starociach, jak ST225, czy o nowszych, zgodnych
    raczej z "autobusem"?

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.