  • Data: 2018-06-19 23:36:30
    Temat: Re: Eksperymenty ze starymi procesorami - MOS6502
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Tue, 19 Jun 2018 20:15:11 +0200, HF5BS napisał(a):
> [...]
    >>> writeln ('Dzień dobry wieczór bardzo');

    > Zobacz na zastrzeżenie w nawiasie na początku cytatu...

    Zrodla ? To o co chodzi z tym rozwlekaniem przez kompilator

    > Może też taniej było i pewniej jednak, w tamtych czasach przypuszczam,
    > pomijano parametr czasowy ustabilizowania się głowicy, zmiana jednej
    > wartości w pamięci pozwalała zmieniać szybkość silnika krokowego, do takiej
    > nawet, że nie był w stanie przeskoczyć, a jedynie smutno brzęczał.

    Ale to nadal sprawa kontrolera napedu.

    > Ale myślisz, że to jest asynchroniczne? Przyznam, że jakiś mi umknęło to
    > rozkminić.

    W Atari bylo asynchronicznie.

    Tzn ... ta kosc interfejsu potrafila za normalny UART zrobic, ale
    palca nie dam sobie uciac, ze jakis zegarow tam dodatkowo nie bylo, z
    ktorych komunikacja ze stacja korzystala.
    C64 nie znam.

    Tak czy inaczej - bez znaczenia. Obie stacje mialy wlasny procesor,
    czytaly/zapisywaly dyskietke przy pomocy kontrolera, komunikacja z
    komputerem jest calkiem osobną kwestią.

    > To przecież ISA była w pierwszych kompach, wiec w czym rzecz?

    A teraz juz nie ma :-(

    > ST225 "autobusowy"? Jakoś mi taśma łącząca do tego nie pasuje.

    Te pozniejsze dyski IDE/ATA zrobiono tak, ze kontroler umieszczono w
    dysku.
    Od strony programu obslugiwalo sie prawie identycznie, do obu byla ISA
    potrzebna.

    > Hmm... byle działało i się nie srało.

    Tym niemniej cykl rozwojowy byl taki, ze DMA w PC/XT bylo jednak
    wolne, w AT IBM zrezygnowal z uzywania do HDD, pozniejsze klony
    286 mialy juz w chipsetach i przyspieszaly ... ale nadal "zwykly dysk"
    nie uzywal.
    W czasach 386 DMA na plycie wcale nie przyspieszylo, za to w PCI
    pojawila sie koncepcja "bus master".

    Nie pamietam jak to bylo z SCSI na ISA - takie karty Adapteca - one
    chyba tez mialy "bus master"

    J.