  • Data: 2018-06-01 18:14:39
    Temat: Re: Eksperymenty ze starymi procesorami - MOS6502
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Fri, 1 Jun 2018 15:13:25 +0200, Atlantis napisał(a):

    > A faktycznie. Zapomniałem, że kiedyś czytałem o tym w opisie tego
    > tranzystora... Czyli rozumiem, że w grę wchodzi tylko takie rozwiązanie,
    > jak w przypadku mojego projektu na MCY7880, gdzie na EPROM przeznaczona
    > została ostatnia ćwiartka przestrzeni adresowej?

    w 8080 jest maly problem - procesor startuje spod adresu 0000, wiec
    tam powinien byc ROM, ale jak chcesz CP/M, to tam powinien byc RAM.
    Trzeba przelaczac.

    > Rozumiem, że wektory resetu i przerwań to tylko instrukcje wywołujące
    > właściwe i mogę je spokojnie umieścić w EPROM-ie?
    > Tak swoją drogą, jaką wartość przyjmuje PC po restarcie, skoro
    > pierwszych 512 bajtów to strona zerowa i stos? Zaczyna tak czy inaczej
    > liczyć od zera i trzeba we własnej logice zaimplementować tymczasowe

    Nie, wlasnie wektor ma.
    Czyli 6502 po resecie odczytuje bajty $FFFC/D, i ich wartosc wpisuje
    do PC. I pod tym odczytanym adresem ma sie zaczynac program
    inicjujacy.

    Podobnie z przerwaniem ... i tu jest maly problem, bo obsluga przerwan
    w komputerach "ogolnego przeznaczenia" to moze byc zmienna, i np
    system operacyjny sobie z dysku zaladuje.
    Wiec albo wektor bedzie wskazywal na ROM, a tam program skoczy sobie
    gdzies do RAM, albo przelaczymy gorna pamiec na RAM, i wpiszemy w nia
    potrzebny wektor. Bo pierwsze rozwiazanie to troche kosztowne czasowo
    jest ... no wlasnie - jaka dasz pamiec ?
    DRAM wymaga odswiezania, Z80 odswieza sam, w C64 czy Atari odswiezal
    uklad wyswietlania obrazu, a z innych pomyslow ... to np bylo 128
    rozkazow NOP w przerwaniu - ich wykonanie to odczyt pamieci, wystarczy
    je tylko czesto wywolywac. I juz nam dluga obsluga przerwania nie
    przeszkadza :-)

    J.