eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaEgzamin na świadectwo radiooperatora amatorskiego - kwiatkiRe: Egzamin na świadectwo radiooperatora amatorskiego - kwiatki
    From: BartekK <s...@d...org>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Egzamin na świadectwo radiooperatora amatorskiego - kwiatki
    Date: Thu, 07 Nov 2013 12:58:40 +0100

    W dniu 2013-11-07 12:45, m...@g...com pisze:
    > Słuchać ci wolno cokolwiek i na czym tylko chcesz.
    Też z tego założenia wychodzę, ale pewne lokalne leśne dziadki potrafią
    mi nawet grozić "donosem to PARu" że używam niewłaściwego sprzętu... Bo
    mam tam możliwość naciśnięcia przycisku i nadawania!

    > Nikt ci nie zabroni odbioru za pomocą dowolnego odbiornika z anteną o
    > super zysku
    Tu też leśne dziadki się nie zgadzają - bo w takiej np normie pisze
    "czułość odbiornika do x dB s/n" to nie można mieć większej, bo to
    niezgodne, i należy zwalczać.

> [...]
    > czort wie co jeszcze,
    > spełnia w całości te normy. Już choćby sam fakt że nie masz możliwości
    > kontrolowania
    > zarówno głębokości modulacji AM ani dewiacji FM powoduje że możesz
    > nadawać powyżej 80%
    > lub 2kHz i już nie spełnia normy. A mierzy się jeszcze parę innych
    > ważnych parametrów których wyniki
    > są zależne od poziomu wysterowania mikrofonu więc wracamy do punktu
    > wyjścia że nie wiesz
    > z jakimi aktualnei parametrami nadajesz bo nie masz szans to wiedzieć.
    Ale nie po to mam analizator widma, miernik mocy, miernik poziomu
    promieniowania elektromagnetycznego i parę innych gadżetów na
    warsztacie, by nie umieć sobie sprawdzić i wiedzieć ;)
    Regulacja dewiacji w FM i głębokości AM w tym radiu jest - tyle że
    ukryta w menu serwisowym, ale jest i da się to prawidłowo ustawić.

    Zwłaszcza że podkreślam - fakt używania nadawania jest dla mnie taką
    potencjalną opcją, jak wożenie gaśnicy w aucie. Nikt nie powinien mieć
    pretensji jeśli komuś pożar zgaszę gaśnicą bez certyfikatu/aktualnej
    legalizacji, a bez sytuacji awaryjnej - zasadniczo nie używam, bo mnie
    to nie bawi ani nie potrzebuję.

    > Jako ciekawostkę podam coś co nie jest nowością ale...
    > Testuję obenie mieszacz AD831 w połączeniu z radiem CB.
    > Dzięki temu połączeniu możłiwy jest odbiór AM/FM/SSB aż do 500MHz. Tak
    > więc równie dobrze
    > słucham na tym stacji I programu radiowego albo sygnałów zegarów DCF na
    > falach ultradługich
    > a i też ostatnio wypuszczane balony na 70cm odbierałem.
    > Jako generator można użyć DDSa i to też sprawdziłem, ale obecnie
    > wykorzystuję warunkach
    > labolatoryjnych czystszego sygnału z generatora laboratoryjnego.
    tanie DDSy (przynajmniej te ADki które testowałem) to generują MHz, ale
    o takim szumie fazowym i ogólnie tyle szumu, że do zastosowań radiowych
    ich ogarnięcie byłoby dla mnie zbyt karkołomne, skoro można użyć
    "normalniejszych" systemów PLL z vco dających prawdziwe sinusy.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173