    From: John Smith <u...@e...net>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: EVILe, bylo: Samsung EX-1
    Date: Tue, 09 Nov 2010 10:16:10 +0100
    <ib9041$nut$1@node1.news.atman.pl> <ib90e7$o1e$1@node1.news.atman.pl>
    <s...@h...ck.polsl.pl>
    <ib930s$oo6$1@node1.news.atman.pl>
    <s...@h...ck.polsl.pl>
    <ib9ak4$qqi$1@node1.news.atman.pl>
    <s...@h...ck.polsl.pl>
    <ib9kkk$tca$1@node1.news.atman.pl>
    <s...@h...ck.polsl.pl>

    Michal Tyrala napisał(a):

    > Nie maja ani AF, ani automatycznej przyslony, right? 18/2.8 od
    > Pentaksa-110 jest sporo mniejsze niz Panasowe 14/2.5. Cos w tym jest.
    > (o 24/2.8 z tego systemu nie wspominajac, bo to jest supermikre szklo ;))

    > No wlasnie skoro takie szklo juz wystaje poza obrys puszki, to co bedzie
    > z innymi?

    Ustalili taką a nie inną średnicę bagnetu. No i OK.
    Przeszkadza Ci, że udało się zejść z wysokością reszty puszki poniżej
    tego wymiaru? Ważne, że się dobrze to maleństwo trzyma, przynajmniej z
    małymi szkłami typu 16/2.8 czy 18-55. 18-200 to już nieporozumienie, ale
    to pewnie wynika z faktu, że to jest zwykłe, lustrzankowe
    (retrofokusowe) szkło, tyle że z wbudowanym konwerterem. Traktuję to
    jako chwilowy ersatz dopóki. Jak się system przyjmie, powstaną mniejsze
    spacerzoomy.

    > Primo, najbardziej rozwiniety system EVILowy (u4/3) moim zdaniem ma
    > wciaz wielkie braki w ofercie szkiel (choc Panas się stara, trza
    > przyznac). Reszta jest tym berdziej gleboko w... lesie.
    > W u4/3 fajne są 20/1.7, fisheye, 9-18 (ogolnie idea skladanych szkiel
    > miecie!); malej portretowki brak, a obaj producenci wypuszczaja na
    > potege jakies zarty klasy 3.5-5.6(6.7).

    Bo to się sprzedaje.

    > Sadzisz, ze Samsungowy EVIL czy NEXy beda się rozwijac inaczej?

    No przecież:
    - Sony pokazało, że można zrobić racucha eq 24mm
    - Panas pokazał, że można zrobic racucha eq 40mm
    - Są małe zoomy 9-18 i 14-140, nie ma dużego problemu, żeby Sony zrobiło
    podobne

    Portretówka, jeśli będzie zapotrzebowanie też powstanie. Przeszkód
    technologicznych nie ma. Albo podłączysz coś istniejącego, przez
    przejściówkę.

    > Moge trzymac kciuki, ale pozostane czlowiekiem malej wiary ;)
    >
    > Secundo, na ile znam cropowe szkla, to jest to jednak kawal optyki,
    > nawet jakby za puszke mial robic dekiel E[1]. Pozyjemy, zobaczymy.

    No bo znasz szkła lustrzankowe.
    Do EVIL-i mogą teoretycznie być mniejsze, prostsze w budowie.

    > Trzy: dosc spory kawalek wakacji przelatalem z FD100/2 na E-PL1[2]. Z
    > jednej strony malenki odpowiednik 200/2IS, a z drugiej... Czy 1cm
    > wielkosci puszki ma tutaj jakiekolwiek znaczenie?

    To już zupełnie inne szkło. Tu zalety EVIL-a bledną. Do tego pewnie
    wygodniejsza będzie większa puszka. Ale przecież nie jest powiedziane że
    musisz do wszystkich szkieł zawsze używać tej samej. Przy ograniczonym
    budżecie zawsze musisz iść na kompromis i np optymalizować pod
    najczęstsze zastosowania. Ale z EVIL-em możesz mieć jeden system, gdzie
    masz małą puszkę z 16/2.8 i większą z 100/2, jednocześnie zachowując
    kompatybilność.

    Pozdrawiam,
    --
    Mirek