  • 1. Data: 2011-07-22 10:49:35
    Temat: EVIL - a trwałość migawki
    Od: "slawmir" <s...@w...pl>

    Witam,
    W sektorze amatorskim bezlusterkowce (klasa EVIL) zaczynają dominować nad
    klasycznymi "lustrzankami".
    Ze względu na wymiary i masę ja również obserwuję ten sektor i czekam na
    obniżki cen i więcej ciekawych obiektywów (zwłąszcza system mikro4/3).
    Mam jednak wątpliwości co dwóch parametrów:
    - żywotność migawki
    - tryb "cichy"

    1. Żywotność migawki - tutaj producenci nie przyznawają się otwarcie do tego
    parametru. W lustrzankach amatorskich migawka szacowana jest na 100000
    klapnięć (lub więcej).
    W klasie EVIL ze względu na specyfikę działania dla 1 zdjęcia mamy dwa
    klapnięcia migawką. Oznacza to, że żywotność migawki powinna być na poziomie
    >= 200tys. klapnięć.
    Czy tak jest w rzeczywistości - wątpię. Czy ktoś zna przypadek zajechania
    migawki w klasie EVIL - przy jakim liczniku zdjęć ? Pewnie się czepiam -
    amator raczej nie przekroczy nawet 50tys. liczby zdjęć (np. przez 5 lat)
    :-).

    2. Tryb "cichy" - ja używam Nikon D50 który pracuje karabinowo ze względu na
    klepanie lustrem i migawką (przy serii zdjęć). Ale miałem okazję słyszeć w
    trybie seryjnym Panasonic'a G1 (a może G2) i też chałasował. Czy dosyć
    głośna praca migawki w klasie EVIL - to norma, czy można znaleźć "ciche"
    modele ?

    Pozdrawiam,
    Sławek

  • 2. Data: 2011-07-22 11:48:01
    Temat: Re: EVIL - a trwałość migawki
    Od: Łukasz Sarwiński <l...@g...com>

    On 22 Lip, 12:49, "slawmir" <s...@w...pl> wrote:

> [...]
    > migawki w klasie EVIL - przy jakim liczniku zdjęć ? Pewnie się czepiam -
    > amator raczej nie przekroczy nawet 50tys. liczby zdjęć (np. przez 5 lat)

    W takich aparatach żywotność migawki to zupełnie abstrakcyjne pojęcie.
    Prędzej zmienisz aparat dlatego, że Ci się znudzi jego kolor, niż
    padnie w nim migawka.

    > (...) Czy dosyć
    > głośna praca migawki w klasie EVIL - to norma, czy można znaleźć "ciche"
    > modele ?

    Póki co to niestety norma.

  • 3. Data: 2011-07-22 15:46:43
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "slawmir" <s...@w...pl> wrote:

    > W sektorze amatorskim bezlusterkowce (klasa EVIL) zaczynają dominować
    > nad klasycznymi "lustrzankami".

    Sam bym tak chciał...

    > Ze względu na wymiary i masę ja również obserwuję ten sektor i czekam
    > na obniżki cen i więcej ciekawych obiektywów (zwłąszcza system
    > mikro4/3).

    No, ba! Zabawkowe body, to i szkiełka zabawkowe...

    > 1. Żywotność migawki - tutaj producenci nie przyznawają się otwarcie
    > do tego parametru. W lustrzankach amatorskich migawka szacowana jest
    > na 100000 klapnięć (lub więcej).

    Ooo, masz na to jakiś cytat? Bo ja raczej obserwuję unikanie jak
    ognia podawanie żywotności migawki poniżej korpusów profesjonalnych.

    > W klasie EVIL ze względu na specyfikę działania dla 1 zdjęcia mamy dwa
    > klapnięcia migawką. Oznacza to, że żywotność migawki powinna być na
    > poziomie = 200tys. klapnięć.

    ??? A jakby wykonywały procedurę 10 kłapnięć, to miliona? ;-)

    Nie oczekiwałbym zwiększonej żywotności, bo niby czemu żyłować
    technologicznie sprzęt (a 100% skok żywotności, to naprawdę coś); a
    zatem 1/2 zdjęć MTBF (tak przy okazji: MTBF to niemal czysta teoria).

    > Czy ktoś zna przypadek zajechania migawki w klasie EVIL - przy jakim
    > liczniku zdjęć ?

    Nie słyszałem. Najlepsze statystyki mają wypożyczalnie sprzętu, ale
    brak w nich pewnie jeszcze EVILi - są zbyt zabawkowe. Dość dawno temu
    widziałem też stronę, gdzie użytkownicy sami zgłaszali, po jakim czasie
    im padła migawka (albo i nie) i jakiś algorytm robił z tego wartość
    oczekiwaną. Ale straciłem kontakt z adresem.

    > Pewnie się czepiam - amator raczej nie przekroczy nawet 50tys. liczby
    > zdjęć (np. przez 5 lat)

    Błąd. Intensywne panningi + ostra reporterka i już kilka razy
    zdarzyło mi się trzasnąć 1000 sztuk na dzień. Jakbym częściej tak robił,
    to by licznik nastukał... :)

> [...]
    > okazję słyszeć w trybie seryjnym Panasonic'a G1 (a może G2) i też
    > chałasował. Czy dosyć głośna praca migawki w klasie EVIL - to norma,

    Słyszałem tylko te głośne... :-> (duża migawka szczelinowa;
    centralna ma mnóstwo zalet i chyba tylko jedną wadę... :-/ )

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

    PS.: Nie rób spacji przed pytajnikiem; w papierowych książkach nie
    ma czegoś takiego, a tylko robi kłopoty przy łamaniu wierszy.