eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyESP w akcji
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 16

  • 1. Data: 2017-10-26 11:24:52
    Temat: ESP w akcji
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>


    Pytanie pewnie głównie do praktyków poślizgów ;)

    Auto wyposażone w ESP na suchej nawierzchni bardzo wyraźnie ingeruje
    odejmując gaz, gdy przeginam z prędkością wejścia z ciasny zakręt (w
    kontorlowanych warunkach, nie na drodze).

    To samo auto, w tym samym miejscu, ale na mokrym, pięknie wysuwa się bokiem
    z zakrętu, a ESP ani mruknie. Czyli: dodaję gazu, samochód robi się
    podsterowny, ingerencji brak.

    Tak ma być?

    Od razu napiszę, że z wyłączonym ESP nie próbowałem, bo wg pewnych źródeł
    przycisk i tak nie wyłącza wszystkich podsystemów tego układu - nie wiem,
    czy to prawda, ale żeby nie zaciemniać obrazu, na razie ten krok pominąłem.

    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl


  • 2. Data: 2017-10-26 18:44:25
    Temat: Re: ESP w akcji
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2017-10-26 o 11:24, Maciek pisze:
    >
    > Pytanie pewnie głównie do praktyków poślizgów ;)
    >
    > Auto wyposażone w ESP na suchej nawierzchni bardzo wyraźnie ingeruje
    > odejmując gaz, gdy przeginam z prędkością wejścia z ciasny zakręt (w
    > kontorlowanych warunkach, nie na drodze).
    >
    > To samo auto, w tym samym miejscu, ale na mokrym, pięknie wysuwa się bokiem
    > z zakrętu, a ESP ani mruknie. Czyli: dodaję gazu, samochód robi się
    > podsterowny, ingerencji brak.
    >
    > Tak ma być?


    na mokrym, to powiedzmy podobnie jak na śniegu, zakręt i gaz powoduje u
    mnie dławienie gazu oraz indywidualne hamowanie kołami aby zachować
    trajektorię lotu. Jak już nie daje rady to piszczy.
    Toyota Avensis T25


    --
    Irokez


  • 3. Data: 2017-10-26 19:32:28
    Temat: Re: ESP w akcji
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 26 Oct 2017 18:44:25 +0200, Irokez napisał(a):

    > na mokrym, to powiedzmy podobnie jak na śniegu, zakręt i gaz powoduje u
    > mnie dławienie gazu oraz indywidualne hamowanie kołami aby zachować
    > trajektorię lotu. Jak już nie daje rady to piszczy.
    > Toyota Avensis T25

    U mnie zamiast pisku jest kontrolka, ale na mokrym dławienia nie
    zaobserwowałem wcale...

    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl


  • 4. Data: 2017-10-26 19:55:50
    Temat: Re: ESP w akcji
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2017-10-26 o 19:32, Maciek pisze:
    > Dnia Thu, 26 Oct 2017 18:44:25 +0200, Irokez napisał(a):
    >
    >> na mokrym, to powiedzmy podobnie jak na śniegu, zakręt i gaz powoduje u
    >> mnie dławienie gazu oraz indywidualne hamowanie kołami aby zachować
    >> trajektorię lotu. Jak już nie daje rady to piszczy.
    >> Toyota Avensis T25
    >
    > U mnie zamiast pisku jest kontrolka, ale na mokrym dławienia nie
    > zaobserwowałem wcale...

    Kontrolkę mam też, ale jak lecisz bokiem to nie zwracasz uwagi. Puki
    system panuje tylko miga, jak przestaje dawać rady bo przedobrzę
    dodatkowo piszczy.

    Może nie czujesz? Na suchym wyczuwalnie rwie przyczepność opon od
    asfaltu (czuję szarpanie opon i ujmowanie mocy silnika), a na mokrym ta
    granica jest dość "płynna" - jest poślizg a nie zrywanie przyczepności,
    łagodniej odczuwam kontrolę gazu.


    --
    Irokez


  • 5. Data: 2017-10-26 20:27:16
    Temat: Re: ESP w akcji
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 26 Oct 2017 19:55:50 +0200, Irokez napisał(a):

    > Może nie czujesz?

    Jeżeli tak jest, to skuteczność systemu jest bliska zeru.. Próbowałem z 10
    razy na jednym łuku - jedynym sposobem powrotu na tor jazdy było zdjęcie
    nogi z gazu, mimo że prękdości nie były duże, a zakręt taki, jak np. pzy
    zjeździe z/na autostradę.

    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl


  • 6. Data: 2017-10-26 21:53:00
    Temat: Re: ESP w akcji
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2017-10-26 o 20:27, Maciek pisze:
    > Dnia Thu, 26 Oct 2017 19:55:50 +0200, Irokez napisał(a):
    >
    >> Może nie czujesz?
    >
    > Jeżeli tak jest, to skuteczność systemu jest bliska zeru.. Próbowałem z 10
    > razy na jednym łuku - jedynym sposobem powrotu na tor jazdy było zdjęcie
    > nogi z gazu, mimo że prękdości nie były duże, a zakręt taki, jak np. pzy
    > zjeździe z/na autostradę.


    Przejedź się czymś innym i porównaj. Może zależy od samochodu. A może
    masz coś nie tak.


    --
    Irokez


  • 7. Data: 2017-10-27 01:29:52
    Temat: Re: ESP w akcji
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Thu, 26 Oct 2017 11:24:52 +0200, Maciek napisał(a):

    > Pytanie pewnie głównie do praktyków poślizgów ;)
    >
    > Auto wyposażone w ESP na suchej nawierzchni bardzo wyraźnie ingeruje
    > odejmując gaz, gdy przeginam z prędkością wejścia z ciasny zakręt (w
    > kontorlowanych warunkach, nie na drodze).
    >
    > To samo auto, w tym samym miejscu, ale na mokrym, pięknie wysuwa się bokiem
    > z zakrętu, a ESP ani mruknie. Czyli: dodaję gazu, samochód robi się
    > podsterowny, ingerencji brak.
    >
    > Tak ma być?

    Co to znaczy "wysuwa się bokiem z zakrętu?"

    Tak w największym skrócie jak tracisz przyczepność przodem (czyli samochód
    obraca się wolniej niż skręciłeś kierownicę), to ESP ujmuje gaz, a jeśli to
    nie pomoże to zaczyna hamować z balansem tego hamowania mocno z tyłu.

    Z kolei jak tracisz przyczepność tyłem (czyli samochód zaczyna mieć zbyt
    dużą różnicę między trajektorią poruszania się a osią pojazdu), to
    przyhamowywane jest przednie koło po tej stronie w którą system chce
    korygować. Gazu wtedy system raczej nie ujmuje.

    Ale tu trzeba pamiętać że ten kąt przy którym to zaczyna się dziać może być
    odbierany przez kierowcę jako dość spory i spokojnie mieści się w nim nawet
    bardzo szybka jazda w zakrętach gdzie wyjście z zakrętu wymaga już kontry.
    Ale tak długo jak robi się to płynnie i bez "jazdy bokiem" to interwencje
    ESP są albo minimalne, albo żadne.

    > Od razu napiszę, że z wyłączonym ESP nie próbowałem, bo wg pewnych źródeł
    > przycisk i tak nie wyłącza wszystkich podsystemów tego układu - nie wiem,
    > czy to prawda, ale żeby nie zaciemniać obrazu, na razie ten krok pominąłem.

    Zadziałanie ESP tak naprawdę słychać - zespół pompy wydaje te swoje
    chrupiące odgłosy. Czuć je też na pedale hamulca (podobnie jak ABS ale
    trochę inaczej - słabiej i jakby rzadziej).

    Jeśli system jedyne co robi to ujmuje gaz przy poślizgu kół napędzanych, a
    nie koryguje poślizgów bocznych, to jest to ASR, a nie ESP.


  • 8. Data: 2017-10-27 09:10:46
    Temat: Re: ESP w akcji
    Od: p...@g...com

    --Zadziałanie ESP tak naprawdę słychać - zespół pompy wydaje te swoje chrupiące
    odgłosy. Czuć je też na pedale hamulca (podobnie jak ABS ale trochę inaczej - słabiej
    i jakby rzadziej).

    tylko przy hamowaniu, przy zbyt szybkim wejsciu w zakret moze byc taz ze ESP obnizy
    moc przekazywana na poszczegolne kola ale nie uzyje hamulca i stad wrazenie ze nie
    dziala


    --Jeśli system jedyne co robi to ujmuje gaz przy poślizgu kół napędzanych, a
    nie koryguje poślizgów bocznych, to jest to ASR, a nie ESP.

    ASR jest czescia ESP, jesli auto (jakie ?) posiada ESP to na 99% takze ASR

    https://www.kfztech.de/kfztechnik/sicherheit/ESP.htm



  • 9. Data: 2017-10-27 11:22:20
    Temat: Re: ESP w akcji
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 27 Oct 2017 01:29:52 +0200, Tomasz Pyra napisał(a):

    > Jeśli system jedyne co robi to ujmuje gaz przy poślizgu kół napędzanych, a
    > nie koryguje poślizgów bocznych, to jest to ASR, a nie ESP.

    Kia twierdzi, że to ESP.

    > Tak w największym skrócie jak tracisz przyczepność przodem (czyli samochód
    > obraca się wolniej niż skręciłeś kierownicę),

    Tak to właśnie wyglądało, ale bez wyczuwalnej reakcji ze strony systemów.

    Gdybym całiem nie zdjął nogi z gazu, wyleciałbym z drogi.


    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl


  • 10. Data: 2017-10-27 11:24:14
    Temat: Re: ESP w akcji
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 27 Oct 2017 00:10:46 -0700 (PDT), p...@g...com
    napisał(a):

    > przy zbyt szybkim wejsciu w zakret moze byc taz ze ESP obnizy moc przekazywana na
    poszczegolne kola ale nie uzyje hamulca i stad wrazenie ze nie dziala

    To w innych sytuacjach da się uśłyszeć.

    > nie koryguje poślizgów bocznych, to jest to ASR, a nie ESP.

    > auto (jakie ?)

    Kia Sportage II 2005 z przyciskiem ESP na desce ;)


    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl

strony : [ 1 ] . 2


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: