eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyESP w akcji › Re: ESP w akcji
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.unit
    0.net!peer01.am4!peer.am4.highwinds-media.com!peer04.fr7!futter-mich.highwinds-
    media.com!news.highwinds-media.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostr
    ada.pl!unt-spo-a-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Subject: Re: ESP w akcji
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.84pl
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    References: <y...@4...net>
    Date: Fri, 27 Oct 2017 01:29:52 +0200
    Message-ID: <m...@4...net>
    Lines: 41
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 89.78.98.73
    X-Trace: 1509060726 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 651 89.78.98.73:7401
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    X-Received-Body-CRC: 1808747716
    X-Received-Bytes: 2798
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2617575
    [ ukryj nagłówki ]

    Dnia Thu, 26 Oct 2017 11:24:52 +0200, Maciek napisał(a):

    > Pytanie pewnie głównie do praktyków poślizgów ;)
    >
    > Auto wyposażone w ESP na suchej nawierzchni bardzo wyraźnie ingeruje
    > odejmując gaz, gdy przeginam z prędkością wejścia z ciasny zakręt (w
    > kontorlowanych warunkach, nie na drodze).
    >
    > To samo auto, w tym samym miejscu, ale na mokrym, pięknie wysuwa się bokiem
    > z zakrętu, a ESP ani mruknie. Czyli: dodaję gazu, samochód robi się
    > podsterowny, ingerencji brak.
    >
    > Tak ma być?

    Co to znaczy "wysuwa się bokiem z zakrętu?"

    Tak w największym skrócie jak tracisz przyczepność przodem (czyli samochód
    obraca się wolniej niż skręciłeś kierownicę), to ESP ujmuje gaz, a jeśli to
    nie pomoże to zaczyna hamować z balansem tego hamowania mocno z tyłu.

    Z kolei jak tracisz przyczepność tyłem (czyli samochód zaczyna mieć zbyt
    dużą różnicę między trajektorią poruszania się a osią pojazdu), to
    przyhamowywane jest przednie koło po tej stronie w którą system chce
    korygować. Gazu wtedy system raczej nie ujmuje.

    Ale tu trzeba pamiętać że ten kąt przy którym to zaczyna się dziać może być
    odbierany przez kierowcę jako dość spory i spokojnie mieści się w nim nawet
    bardzo szybka jazda w zakrętach gdzie wyjście z zakrętu wymaga już kontry.
    Ale tak długo jak robi się to płynnie i bez "jazdy bokiem" to interwencje
    ESP są albo minimalne, albo żadne.

    > Od razu napiszę, że z wyłączonym ESP nie próbowałem, bo wg pewnych źródeł
    > przycisk i tak nie wyłącza wszystkich podsystemów tego układu - nie wiem,
    > czy to prawda, ale żeby nie zaciemniać obrazu, na razie ten krok pominąłem.

    Zadziałanie ESP tak naprawdę słychać - zespół pompy wydaje te swoje
    chrupiące odgłosy. Czuć je też na pedale hamulca (podobnie jak ABS ale
    trochę inaczej - słabiej i jakby rzadziej).

    Jeśli system jedyne co robi to ujmuje gaz przy poślizgu kół napędzanych, a
    nie koryguje poślizgów bocznych, to jest to ASR, a nie ESP.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: