  • Data: 2012-05-18 18:10:30
    Temat: Re: Dzwonek elektrostatyczny
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 18.05.2012 11:01, J.F pisze:

    > czekaj czekaj. bo to zalezy. Z folii wyplywa -60uA. Czyli wyplywaja
    > elektrony. Czyli folia elektryzuje sie dodatnio !

    Ale ta folia stanowi źródło sem dla mikroamperomierza, więc musi mieć
    potencjał niższy niż masa. Gdyby ten mikroamperomierz zabierał elektrony
    to faktycznie tak by było. To tak jakbys powiedział, że z ujemnego
    zacisku baterii wychodzą elektrony, wiec ten zacisk ładuje się dodatnio ;)

    > Co prawda nalezaloby sie spodziewac .... taa, czego ?
    >
    > a) w szklo uderzaja elektrony, elektryzuja je ujemnie, odpychaja te na
    > folii, czy
    > b) luminofor jest podlaczony do anody, a na anodzie jest +25kV.
    >
    > Co prawda telewizor z reguly jest nieuziemiony, wiec trudno powiedziec
    > czy na anodzie jest +25, czy na katodzie -25kV,
    > ale tu mamy dekoder ktory moze telewizor uziemiac.

    Na pewno uziemia, bo wszystko do kablówki jest podłączone. Zadbałem o
    uziemienie i zwarcie tego, bo nie mam kabli z dobrą izolacja i nie chcę
    ryzykować przebicia w mierniku. A i dotknięcie takiej foli do
    przyjemności nie należy. Dlatego pomiar prądu zwarcia, bez konieczności
    zabawy z wysokim napięciem. Można więc przyjąć, że ta linka na
    kineskopie i pokrycie kineskopu są podłączone do uziemienia.
    A co do uziemienia telewizora, to faktycznie wybór punktu masy jest
    kwestią umowy i wynika z wygody. Można by uziemić anodę i do katody
    dawać -25kV

    > Ale - u kolegi prady plynie w miare stale. Wiec to nie jest efekt
    > pojemosciowy, tylko przeplyw. I folia faktycznie powinna byc ujemna.
    >
    > I jeszcze dwa drobiazgi:
    > a) ekran moze byc pokryty jakas warstwa ekranujaca, przewodzaca na
    > niskim potencjale, tzn katodowym.

    Mam nawet taki kineskop w monitorze. Pokryty jakąś warstwą
    przeciwodblaskowa, nic kurzu nie przyciąga. Zupełnie odwrotnie niż ten
    telewizor.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl