  • 21. Data: 2009-04-23 22:26:23
    Temat: Re: Dźwięk migawki
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Apr 2009, Arczi wrote:

    > To jest przysłona...

    Podobno w niektórych kompaktach przysłona może pracować również
    jako przesłona :) (znaczy migawka), czyli po prostu "całkiem się
    zamknąć".
    Na mój gust nie widać przeciwwskazań aby tak zrobić - duohybrydę
    (hybrydową migawkę elektroniczno/mechaniczną z hybrydową
    migawkoprzysłoną).

    pzdr, Gotfryd

  • 22. Data: 2009-04-23 22:30:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Apr 2009, Marek Wyszomirski wrote:

    > Lustrzanki z wymiennymi oibiektywami i migawką centralną były produkowane

    :O Thx!
    Zawsze coś ciekawego wyjdzie - na razie regularnie wychodzi, że
    w "cyfrze" po prostu co rusz "odkopuje" się jakąś zabytkową konstrukcję :)
    Czekam na lustrzankę kompaktową ;) (w sumie z przyczyn głównie
    lingwistycznych, żeby ostatecznie wybić z głowy pomysły "kompaktów
    z wymiennym obiektywem" :>)

    > np. radzieckie

    Hm...
    Widać akurat w zakresie "łamania standardów" ZSRR nie można odmówić
    innowacyjności. Szerokie tory, migawka w obiektywie...

    pzdr, Gotfryd

  • 23. Data: 2009-04-23 22:35:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Apr 2009, Kyniu wrote:

    > Ciekawe to co piszesz bo migawki centralne to rozwiazanie drogie i
    > stosowane praktycznie tylko w duzym formacie i w nielicznych aparatach
    > sredniego formatu - i taka informacje znajdziesz powszechnie w literaturze.

    Prawdą jest że w kompaktach potrzebna jest ZNACZNIE mniejsza migawka.
    Niewątpliwie dla f:2,8 przy 12 mm nie trzeba takiej kobyły jak
    do f:1,4 50 mm :D

    > Wraz z informacja ze powszechna wada migawki centralnej jest fakt iz ciezko
    > w nich osiagnac krotkie czasy.

    Ale to zależy od definicji "krótkości".
    1/500s spokojnie się łapie, prawda? (w tak dużych konstrukcjach, o jakich
    piszesz).
    A jest to połowa granicznego osiągu migawki szczelinowej, określanej
    tak że mamy moment *pełnego* otwarcia migawki.

    Przy "syfrze" krótsze czasy uzyskujemy elektroniczną :D

    pzdr, Gotfryd

  • 24. Data: 2009-04-23 22:39:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Apr 2009, Jerz wrote:

    > Prawdopodobnie to cyknięcie jest generowane przez przesłonę.

    O ile jest to przysłona zintegrowana z migawką, to tak.
    Podobnoż w (co najmniej części) kompaktów tak jest.
    Ona ZAMYKA pole widzenia! (kiedy pracuje w roli migawki),
    a nie tylko je przysłania (jak kiedy pracuje w roli przysłony).
    Jako że jestem za "logiczną" wersją nazwy (wbrew zgodzie wyrażanej
    przez lingwistów), to powiem że dobrze prawisz iż to prz*e*słona :D
    (czyli coś co przesłania światło, znaczy migawka albo dekielek).

    Jak bardzo chcesz, to przy słonecznej pogodzie zapodam Ci
    filmik 15 fps oraz zdjęcia 10 fps (z kompakta - hybrydy),
    doskonale widać różnicę.

    pzdr, Gotfryd

  • 25. Data: 2009-04-23 23:49:09
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Kyniu napisal:
    > Moim zdaniem dobrze by bylo by klienci zabierali glos w tematach na ktorych
    > maja jakiekolwiek pojecie.

    O halasie maja pojecie. Klienci powinni zadac cichych aparatow.
    A to, jak to zrobia producenci, to juz ich rybka.
    I niewazne, czy to bedzie migawka mechaniczna, elektroniczna,
    czy tez gnomy wypinajace tylki - ma byc cicho.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 26. Data: 2009-04-24 05:51:56
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał:

> [...]
    > Widać akurat w zakresie "łamania standardów" ZSRR nie można odmówić
    > innowacyjności. Szerokie tory, migawka w obiektywie...

    Zenit 4 był naprawdę inowacyjny - wymienny pryzmat, semiautomatyka
    ekspozycji (układy sterowania pzrysłony i czasu migawki były sprzężone
    mechanicznie - jak już się ustawiło prawidłowe partametrry ekspozycji można
    było regulować czas migawki i przysłona automatycznie się do tego
    dostosowywała). Gdyby jeszcze Rosjanie potrafili go produkować seryjnie z
    odpowiednią jakością za rozsądne pieniądze (przypomnijmy - były to lata
    60-te ubiegłego stulecia) mogliby zrobić spor.ą konkurencje producentom
    japońśkim i niemieckim.
    Przy okazji - link do jeszcze jednej strony o tych konstrukcjach - tym razem
    w języku angielskim - http://www.sovietcams.com/index.php?1906456270. Na
    zdjeciach daje się zauważyć, ze pierścień czasów migawki był na obiektywie
    obok pierścienia przysłon.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 27. Data: 2009-04-24 06:03:38
    Od: j...@a...at

    On 24 Apr., 07:51, "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> wrote:

> [...]
    > zdjeciach daje się zauważyć, ze pierścień czasów migawki był na obiektywie

    ja mialem zenita E ale na dlugo jeszcze zanim pojawila w polsce fala
    masowego importu marnych zenitow.

    Ten moj byl kupiony we francji wowczas widocznie exportowali tam.

    to byl calkiem inny aparat od tych zenitow ktore znamy.

    B starannie i solidnie wykonany , dobrze funkcjonujacy i z wieksza ,
    wlasciwie b . duza jasna matowka.praca nim to byla przyjemnosc . Ale
    jednak zenit - tzn poziomu wykonawczego owczesnych exact czy practik
    jednak nie osiagnal.

  • 28. Data: 2009-04-24 06:29:43
    Od: "Sławek Drogosz" <s...@p...onet.pl>

    > Możesz podać linka do takiej zapowiedzi? Bo ja czytałem tylko o zapowiedzi
    > od Samsunga, bez współpracy z Pentaksem.

    Masz rację to faktycznie zapowiedź Samsunga :-).

  • 29. Data: 2009-04-24 06:31:37
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    Marek Wyszomirski napisał(a):

    > Lustrzanki z wymiennymi oibiektywami i migawką centralną były produkowane -
    > np. radzieckie Zenit-4, Zenit-5, Zenit-6, Zenit-11

    Nie mówiąc już o Hasselbladach...

    Ale to jednak komplikuje konstrukcję. Przede wszystkim między lustrem a
    filmem była dodatkowa zasłona - pewnie, nie musiała mieć precyzji
    migawki, ale jednak jeszcze jeden ruchomy element.

    --
    Pozdrowienia
    Janek (sygnaturka zastępcza)

  • 30. Data: 2009-04-24 06:33:03
    Od: nb <n...@n...net>

    at Fri 24 of Apr 2009 07:51, Marek Wyszomirski wrote:

> [...]
    > mechanicznie - jak już się ustawiło prawidłowe partametrry ekspozycji
    > można było regulować czas migawki i przysłona automatycznie się do

    To samo miał mieszkowy Voigtländer, sporo starszy od Zenita.
    Dokładnej nazwy nie pamiętam. Wersja kieszonkowa, może gdzieś
    znajdę w sieci.

    --
    nb