  • Data: 2012-12-05 23:34:50
    Temat: Re: Dyski 3TB i stosunkowo wiekowe płyty główne
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Wed, 5 Dec 2012 22:41:15 +0100, maX napisał(a):

    > Teoretycznie można 4 takie dyski połączyć w RAID5 w NAS, a ten NAS podłączyć
    > przez USB 3.0 do kompa (takie rozwiązanie ma ta zaletę że z tego RAID może
    > korzystać większa ilość kompów; tymczasem połączenie sieciowe 1Gbit to tylko
    > 125 MB/s, znacznie wolniej niz USB 3.0).

    Czekaj. Proponujesz mi NAS z dyskami w RAID5. Taki NAS podpięty do kompa po
    USB3.0 (którego nie mam - to już pomińmy) i? I dodatkowo po 1 Gbit dla
    reszty sieci, tak? Czy NAS -> komputer (USB3.0) -> 1Gbit do sieci?
    1. Sprawdzałeś, jak wygląda możliwość jednoczesnego dostępu do danych w NAS
    po USB3.0 i Ethernecie?
    2. Proponowane rozwiązanie ma pewną ,,drobną" wadę: nie mam NAS, nie mam
    kontrolera USB3.0. I szczerze mówiąc, to wolałbym raczej kasę (której na
    tyle nie mam) władować w dyski, niż w NAS.

    > Ewentualnie do RAID kupić większą ilość dysków ale 2TB. No i biorąc pod
    > uwagę cenę czterech dysków 3TB to można przy ich kupnie odrazu wymienić
    > płytę główną na taką obsługującą dyski powyżej 2TB.

    Masz może informacje, które płyty pod socket 775 obsługują bez najmniejszego
    zająknięcia dyski 2TB i większe?

    Bo wiesz - równie dobrze mogę sobie szafę rackową do domu wstawić, ze trzy
    półki na - nie szalejmy - 12 dysków każda, wszystko spiąć po FiberChannel, a
    do domu dodatkowo światłowód pociągnąć. :)

    > Można też użyć eSATA (prędkość ta sama co SATA, ale zalety USB, w
    > szczególności możliwość podłączenia hot-plug przy działającym windowsie, z
    > pominięciem biosu).

    Docelowo myśląc o RAID5 to możesz mi tak szczerze powiedzieć, na plaster mi
    ten hot-plug w eSATA? Już pomijając ten drobny fakt, że w płytach, które mam
    pod ręką eSATA nie mam...

    > Ale w praktyce jeśli to nie jest dysk startowy to tak jak pisałem - nawet
    > po wyłączeniu detekcji tego dysku w biosie windows sam powinien go sobie
    > wykryć.

    I to jest jakaś informacja.

    > Albo dokupić kontroler eSATA / SATA obsługujący duże dyski. Kontrolery eSATA
    > zaczynają się od 30 zł, SATA również ale trzebaby sprawdzić które obsługują
    > duże dyski.

    Mam kontroler SATA. W pierwszym poście podałem jego model pytając m.in. o
    to, czy ktoś nie ćwiczył podłączania do niego dysku o pojemności 2 lub 3TB.

    Podsumowując: proszę Cię - Ty mi nie pisz, że gdyby w tym miejscu stało
    przedszkole w przyszłości, to paaaanie jak byłoby piknie. Zadałem konkretne
    pytanie o współpracę danych modeli dysków z danymi modelami płyt głównych
    oraz dodatkowego kontrolera, pod kontrolą danego systemu operacyjnego, który
    to system na innym kompletnie dysku jest. :D

    To mam. Jeżeli zajdzie konieczność wymiany tego Gigabyte z ICH9 na Asusa z
    ICH10 - to mam taką możliwość za niewielkie pieniądze zrobić (nawet bez
    stawiania systemu na czysto się obejdzie). Nie interesuje mnie kupowanie
    NASa, kolejnego kontrolera eSATA / SATA, czy USB 3.0, jeżeli posiadane i
    wymienione w pierwszym poście rzeczy spokojnie sobie z obsługą docelowo 4
    dysków po 3TB poradzą.

    [ Ashby: It's as though, uh, Janis and Alanis had a baby. Moody: Yeah, ]
    [ and they put it a dumpster to howl away it's pathetic little existence. ]
    [ ("Californication 2x08 Going Down and Out in Beverly Hills") ]