  • Data: 2022-08-30 14:16:58
    Temat: Re: Drukarka 3D
    Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 30/08/2022 13:54, J.F wrote:
    > Moment, bo nie rozumiem. Powiedzmy ze pudelko chce wydrukowac.
    > Taką szescienną kostke pustą w srodku. 10x10x10cm
    > Na filamencie z dnem nie ma problemow. No moze skurcz jest problemem.
    > Scianki boczne ... nie wiem - moze i jest problem z prostą scianką
    > o takich wymiarach, moze sie krzywic.
    > gorna scianka ... to sie chyba nie da zrobic, trzeba wczesniej jakies
    > podpory projektowac.

    Filementy mają rózny skurcz. Taki PLA trzyma wymiary, a taki nylon
    potrafi wyrwać kawałek szła podczas studzenia.

    Studzenie jesy nieuniknione - warstwy już wydrukowane wczęsniej będą
    miały temperaturę kilkudziesięciu stopni vs temperatura wychodząca z
    hotendu rzędu 2x0.

    Skurcz w przypadku nylonu powoduje rózne naprężenia któe widać na źle
    zaprojektowanym przedmiocie jako wgniotki, wykrzywienia, zbielenia itd.
    No i nie trzyma wymiarów.

    > Gdziesz widzialem fajny film z takim teste, o
    > https://www.youtube.com/watch?v=m4i1SbIIMaA

    Taki test nie pozkauje kurczenia się tworzywa, z resztą zrobiono go na
    PLA, które kurczy się niemierzalnie.

    > A w tej UV jak to wygląda?
    > Z dnem nadal nie powinno byc problemow, chyba ze jak piszesz -
    > odrywanie jakies.

    Każda warstwa, któa jest równoległa do wyświetlacza, w wyniku
    naświetlania, przykleja się do niego.

    Drukarka ciągnie potem wydruk w górę, odwrywając duża, delikatną
    powierzchinię.

    Powierzchnia się "naciąga" i kiedy drukarka ponownie dociska przedmiot
    do wyświetlacza - tworzy się bąbel, psując wymiary powierzchni.

    Dlatego dodaje się supporty.

    ALe one powoduje odwortny efekt - jesli na support działa duża siła jest
    rozciągany, powodując, że miejsce gdzie jest podpiąty - lekko się
    wybrzuszy. Dostaniesz płaską powierzchnię wygladającą jak pikowana poduszka.

    > Scianki boczne ... namieszales mi w glowie, i sam juz nie wiem -
    > powinny byc proste czy wcale niekocznie?

    Boczne wychodzą idealne.

    Te nachylone w rozsadnych granicach również.

    Ale jeśli chcesz wydrukować "pręt" który ma styk tylko w jednym miejscu
    ze stolikiem i jest mocno przechylony - to zauważysz, że wyjdzie
    wykrzywiony. Żywica nie jest utwardzana w 100% i jest trochę plastyczna.
    Wielokrotne odrywanie jej od stolika wygina ją.

    Szczególy w drukarach UV są niesamowite.

    Wymiary - wymagają poświęcenia zazwyczaj czegoś, aby uzystać te, któe
    chcemy. Wszystkie raczej nie uzyskasz dobrze. Drukowanie na dużej ilosci
    supportu jest niewątpliwie jakimś rozwiązaniem, ale wtedy powierzchnia
    nie wyjdzie czysta - będzie masa punktów mocujących.

    > Scianka górna ... IMhO - to sie powinno udac, choc moze faktycznie nie
    > tak łatwo.

    Pamiętaj o odrywaniu - powierzchnie równoległe do wyświetlacza będą
    plastycznie odkształcać się, jeśli po drugiej stronei nie ma supportu, a
    jak jest, to pojawą się zagłebiania w miejscach mocowania.

    > P.S. Warping ... jest takie slowo w angielskim/amerykanskim?

    W przypadku filamnetu to wynik odlepiania się wydruku od kiepskiego
    stolika, a w przypadku Nylonu czy ABS - efekt kuczenia się i dużych sił.
    Takie PETG potrafi podczas "wrapingu" wyrwać kawałek szkła czy
    powierzchni PEI.

    > Nie bardzo rozumiem - co tu orientacja zmienia ?

    Aby zminimalizować przypadek, kiedy *nagle* odrywana jest duża
    powierzchnia. Wyobraź sobie drukowanie pustego sześcianiu - jego ścianki
    boczne wyjdą super, ale ostatnie ścianka równoległa do do wyświetlacza -
    wyjdzie wygięta. Bo ta ścianka pojawi się "nagle" pod koniec wydruku i
    będzie od razu zrywana z duża siła powodując deformacje, a żywica na tym
    etapie przypomina twardością podgrzane tworzywo.

    Teraz postaw ten sześcian na narożniku. Ani jedna ścianka boczna nie
    pojawia się "nagle". Ale musisz dać support. Co oznacza, że co najmniej
    jedna będzie brzydka.

    Coś trzeba poświęcić.