    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Droga hamowania vs prędkość
    Date: Fri, 26 Jan 2018 12:47:18 +0100

    W dniu 26-01-2018 o 09:31, viktorius pisze:

    > Energia kinetyczna w najprostszej postaci to E=mv^2/2 czyli mamy
    > prędkość do kwadratu.
    >
    > Hamulce mają stałą wydajność (zakładamy, ze nie maleje/wzrasta z
    > temperaturą)
    > Po tych śliskich założeniach nadal wychodzi, że wytracenie prędkości "o
    > 40" ale z 40 do 0 albo z 80 do 40 to jednak inna energia. I droga
    > hamowania przy wytraceniu o tę samą wartość prędkości będzie inna.

    Właśnie tak to sobie tłumaczę. Zresztą nie chodzi mi o szukanie
    odpowiedzi w teorii lecz o zwrócenie kolegom uwagi iż taki efekt
    istnieje i jest bardzo niebezpieczny. Jak widać z treści dyskusji -
    część osób jednak tego nie wie więc słusznym było utworzenie pozornie
    trywialnego tematycznie wątku.

    Skoro jednak teorię angażujesz, to uzupełnię też, że droga hamowania nie
    tylko od energii zależy ale od prędkości więc jej obserwowanie może nie
    być czytelne dla kierowcy (nie używającego akcelerometru). Skupiając się
    wyłącznie na odczuciach siły hamowania wyraźnie jest ten moment
    narastania wyczuwalny bez żadnych przyrządów.

    No i jeszcze jedna rzecz, która mogła mieć miejsce: aquaplaning. Pewnie
    między oponą a lodem powstała warstwa wody wskutek ciepła tarcia.

    > I nie wiem skąd te spostrzeżenia że "wykładniczo"? Spaliście na fizyce?

    Sądzę, ze koledzy źle nazwali funkcję i mieli na myśli kwadrat prędkości :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek