eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaDokładny pomiar napięcia przez ADC bez dedykowanego napięcia odniesienia › Re: Dokładny pomiar napięcia przez ADC bez dedykowanego napięcia odniesienia
    From: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Dokładny pomiar napięcia przez ADC bez dedykowanego napięcia
    odniesienia
    Date: Thu, 08 Sep 2011 11:14:02 +0200

    Am 08.09.2011 00:12, schrieb John Smith:
> [...]

    Założone rozdzielczości 8 bitów dla napięcia i 7 dla prądu są
    niewygórowane. Jak zrobisz pomiar z dokładnością 9-10 bitów korzystając
    z 12 bitowego przetwornika to wystarczy w zupełności.

    > To jeszcze prąd chcesz mierzyć? W koszcie 10 zł tego nie da się chyba
    > zrobić.
    >
    > Wracając do źródeł napięcia odniesienia. Jak mawia pewien guru z AD,
    > pomiar jest tak dokładny jak wzorzec napięcia odniesienia. To z nim
    > porównujesz mierzone napięcie. Nie testowałem stabilizatora liniowego w
    > charakterze źródła napięcia odniesienia, lecz wydaje mi się, iż
    > stabilności celem uzyskania rozdzielczości pomiaru 0.5% to się raczej
    > nie da uzyskać.

    Wydaje ci się. Są stabilizatory dużo dokładniejsze od 0.5%. Taki LH0070
    występuje w wersji 0.01%, a przy 0.02-0.05% masz już pełny wybór. Jednak
    nie za 10zł za całość.

    > Z uwagi na wysokość mierzonego napięcia, trzeba jeszcze wykonać obwody
    > wejściowe dla ADC.

    Jedynym problemem jest jednoczesny pomiar prądu i napięcia z jednym
    napięciem odniesienia.

    > Nie znam parametrów analogowych STM32, ale większość uC ma bardzo słabe
    > parametry części analogowej. Trzeba uważać.

    Używam MSP430xxxx, które mają 12 bitowe lub 16 bitowe ADC w środku. Na
    takim MSP430F2013 z przetwornikami 16 bitowymi uzyskałem dokładność 14
    bitów bez specjalnych świntuszeń. Przetwornik jest tak szybki, że można
    zrobić 256 pomiarów i je uśrednić. STM32 jednak nie znam.

    Co do braku Uref w STM32. Nie znam tego procesora, ale nie sądzę, że
    musisz mieć zwarte Ua i Ud. Wystarczy, że napięcie jest prawie równe.
    Ważne jest, by Ua było dobrze filtrowane. Jak zasilasz z tego samego
    stabilizatora, to dajesz po filtrze LC (ferryt szeregowo i kondensator
    ceramiczny 1mikro+10n przy wejściu) do Ua i Ud. Masz oba odsprzęgnięte i
    mniej szumów. No i uśrednianie pomiarów. Wystarczy, że będziesz miał 10
    pomiarów na sekundę, albo i mniej. Robisz wewnętrznie oversampling x256
    i szumy się redukują.

    Waldek