  • 21. Data: 2013-12-08 14:37:01
    Temat: Dokładność pomiarów
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    Żeby być w temacie grupy zakładam wątek o pomiarach,
    akurat dyskusja tyczyła ciśnieniomierzy ale to nie jedyne
    pomiary jakie robimy.

    W dniu 08.12.2013 o 06:06 Jack <J...@w...pl> pisze:

    > No nie wiem, może mój jest zepsuty. W każdym razie już rok leży w
    > szufladzie nieużywany, bo gdybym wierzył w jego wskazania to 2 razy w
    > tygodniu pędziłbym do szpitala w panice :)
    A baterie ma dobre? poza tym wszystko ma się prawo zepsuć, jak są złe
    wyniki to się szuka innych urządzeń pomiarowych aby zweryfikować to co się
    mierzy.

    Ja ostatnio robiłem balansery dla aku i okazało że się wszystkie niźle
    przygrzały, okazało się że moje 3 mierniki tak sobie mierzą napięcia i
    powstał problem, jak amator może zweryfikować dokładność mierników które
    posiada.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 22. Data: 2013-12-08 15:23:10
    Temat: Re: Dokładność pomiarów
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik janusz_k napisał:
> [...]

    > przygrzały, okazało się że moje 3 mierniki tak sobie mierzą napięcia i
    > powstał problem, jak amator może zweryfikować dokładność mierników

    Zależy jaki amator, jaki sprzęt chce kalibrować. Raczej mówmy tu o
    sprawdzeniu wskazań, porównaniu, bo certyfikatu i kalibracji takie
    działanie nie zastąpi, tam gdzie to jest wymagane. Po prostu mam to co
    mam, trochę od tego zależy i chcę mieć pewność, że miernik nie odjechał
    poza dopuszczalny zakres.

    Najprościej porównać z dokładniejszym miernikiem znajomego. Sprzęt musi
    odstać swoje w temperaturze pokojowej, te same przewody pomiarowe, pewne
    zaciski, baterie zasilające o prawidłowym napięciu.
    Miernik może być wadliwy, np. zabrudzone styki przełącznika, ledwie się
    trzymające cieniutkie przewody pomiarowe. Skorodowane końcówki
    pomiarowe, czy fabrycznie pokryte czymś, co utrudnia pomiar. Jeżeli do
    pomiaru oporności zwierasz końcówki i starasz się złapać najniższą
    wartość, zmienia się wskazanie w zależności od nacisku, miejsca styku,
    to zacząłbym od wyczyszczenia obecnych końcówek lub znalezienia lepszych.

    Do sprawdzenia podstawowych parametrów możesz kupić np. coś z tej
    oferty: http://www.voltagestandard.com/DMMCheck.html Sprawdzisz pomiar
    napięcia, prądu, oporu. Sprzedaje również na E-bayu.

    Zakup precyzyjnych rezystorów, czy kondensatorów 0,1% nie jest wielkim
    problemem.
    Nie znam źródła precyzyjnych indukcyjności, tak aby nie rujnowały budżetu.
    Wzorcem częstotliwości może być np. kupiony od Chińczyka generator
    rubidowy. Wszystko zależy od wymaganych parametrów.

    Maciek

  • 23. Data: 2013-12-08 15:49:15
    Temat: Re: Waga 150kg domowej roboty
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 07-12-2013 07:37, Jack wrote:
> [...]
    > narody. Waga w cenie do 50pln potrafi zmienić wskazanie o 3kg w
    > zależności od sposobu stanięcia!!! Waga magazynowa o odpowiednich
    > parametrach to min 200pln - ciut za drogo... Pomysł - zrobić samemu. Z
    > elektroniką sobie poradzę, ale potrzebuję namiarów na tani (do 20pln)
    > czujnik wagowy o dokładności przynajmniej 100g. Myślę, że nawet mogła by
    > być to waga typu hakowego a ważący się człowiek (ja:) po prostu na
    > chwilę zawisł by na drążku - ze względu na prostą konstrukcję
    > mechaniczną. Macie jakieś pomysły na dokładną wagę (do 150kg +-100g) w

    Jak się na pomiarach nie znasz, to się za to bierz, ale licząc się z
    porażką.
    Własnie dlatego, każdemu marzy się tanio i dokładnie, a to się tak, co widać
    po rynku, nie da.
    Chcesz dokładnie, takie kup urządzenie.
    Zrobienie urządzenia pomiarowego o klasie dokładności 0.1% to już jest
    spore wyzwanie inżynierskie, np. skąd wziąść w warunkach amatorskich
    wzorzec masy o klasie lepszej niż 0.1%. Dla zobrazowania, na 1kg wody
    to różnica zaledwie 1cm3.
    Da się,tylko trzeba mieć narzędzia i wiedzę.
    K.

  • 24. Data: 2013-12-08 16:09:59
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 07 Dec 2013 21:23:26 +0100, janusz_k napisał(a):

    > wbrew pozorom pomiar na tensonometrze to nie kaszka z
    > mlekiem.

    A problem zaczyna się w momencie kiedy nam przychodzi przykleić ten
    tensometr :) i to tak by klej nie pełzał ani nie kruszył się i to w ciągu
    dłuuuugich lat.
    --
    Jacek

  • 25. Data: 2013-12-08 16:24:18
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "janusz_k" <J...@o...pl> wrote in message news:op.w7rzq1uvn0u1o8@moj...
    > Co do rtęciowych to co z tego że są dokładniejsze, ja jeszcze nie
    > widziałem aby lekarz mierzył prawidłowo cisnienie, najczęściej tak szybko
    > spuszcza ciśnienie że g..o wie gdzie się zaczeło skurczowe i rozkurczowe.
    > Tętna w ogóle nie bada. I to nie jeden byłem już u wielu i u wszystkich
    > tak pomiar wygląda.

    Nie sądzisz że robiąc taki pomiar kilkanaście razy dziennie od 40 lat
    dobry lekarz jest w stanie rozpoznać pacjenta z nadciśnieniem od
    takiego zdrowego bardzo dobrze spuszczając ciśnienie szybciej niż ty,
    a to czy masz 150/90 czy 151/91 nie ma absolutnie znaczenia bo
    masz mieć 115/60 :-)

  • 26. Data: 2013-12-08 16:34:19
    Od: Zakonspirowany <x...@g...com>

    W dniu 07-12-2013 07:37, Jack pisze:
    > Waga w cenie do 50pln potrafi zmienić wskazanie o 3kg w zależności od
    > sposobu stanięcia!!!

    Dlatego taka waga kosztuje właśnie 50, a nie jak Bosch czy Beurer - 250
    zł. Porządne wagi mają po prostu więcej czujników. Tandetne mniej.
    Reszta to już cena jakości i renomy producenta. Sam podobnej nie
    zrobisz, ale gdybyś się jednak zdecydował, to rób foto bądź video DIY na
    wypadek, gdyby jakimś cudem Ci się to udało. :)

    --
    ?(??_?)? ? ???

  • 27. Data: 2013-12-08 16:44:41
    Od: Mario <m...@...pl>

    > A problem zaczyna się w momencie kiedy nam przychodzi przykleić ten
    > tensometr :) i to tak by klej nie pełzał ani nie kruszył się i to w ciągu
    > dłuuuugich lat.

    To już w ogóle bez sensu żeby nie znając się na rzeczy kleił tensometry
    foliowe. Jeszcze w miarę sensowne jest zastosowanie tensometru belkowego
    czy jakiegoś sworznia tensometrycznego.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 28. Data: 2013-12-08 17:24:01
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2013-12-08 14:37, janusz_k pisze:

> [...]
    > przygrzały, okazało się że moje 3 mierniki tak sobie mierzą napięcia i
    > powstał problem, jak amator może zweryfikować dokładność mierników które

    po pierwsze kup porządny miernik, a nie chińszczyznę.
    Po drugie precyzyjne oporniki da się kupić bez większego problemu,
    wysokostabilne scalone źródła napięcia odniesienia 4,096/5/10V
    odniesienia też. Myślę, że jak ładnie zagadasz, to na jakiejś uczelni
    wyższej bez problemów powinni ci porządnym przyrządem takie źródełko
    zmierzyć. Konserwatysta może też poszukać ogniwa Westona z jakiegoś
    demobilu, tylko trzeba by mieć pewność, że nie było
    wywracane/wstrząsane. Lub samemu zrobi ;-)

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 29. Data: 2013-12-08 17:29:59
    Od: Jack <J...@w...pl>

    > Sam podobnej nie
    > zrobisz, ale gdybyś się jednak zdecydował, to rób foto bądź video DIY na
    > wypadek, gdyby jakimś cudem Ci się to udało. :)

    Ok. Ale chyba odpuszczę, skutecznie mnie zniechęciliście :)

    Jack

  • 30. Data: 2013-12-08 17:30:09
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 08.12.2013 o 16:24 Pszemol <P...@p...com> pisze:

    > "janusz_k" <J...@o...pl> wrote in message
    >
    > Nie sądzisz że robiąc taki pomiar kilkanaście razy dziennie od 40 lat
    > dobry lekarz jest w stanie rozpoznać pacjenta z nadciśnieniem od
    Wiesz może w hameryce tak, ale nie u nas, ja wiem jakie mam ciśnienie a
    lekarzowi wychodzi zawsze że mam 120/70 a to jest nieprawda.

    > takiego zdrowego bardzo dobrze spuszczając ciśnienie szybciej niż ty,
    > a to czy masz 150/90 czy 151/91 nie ma absolutnie znaczenia bo
    > masz mieć 115/60 :-)
    Mówimy o błędzie większym niż mają ciśnieniomierze, tym bardziej że zanim
    pojawiły sie nadgarstkowe to mierzyłem rekawowym z mechanicznym manometrem
    i słuchawkami i doskonale wiem jak się mierzy i jakie błędy można popełnić.

    --

    Pozdr
    Janusz