    Date: Sun, 08 Dec 2013 15:23:10 +0100
    From: Maciek <m...@p...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Dokładność pomiarów

    Użytkownik janusz_k napisał:
    > Żeby być w temacie grupy zakładam wątek o pomiarach,
    > akurat dyskusja tyczyła ciśnieniomierzy ale to nie jedyne
    > pomiary jakie robimy.

    > Ja ostatnio robiłem balansery dla aku i okazało że się wszystkie niźle
    > przygrzały, okazało się że moje 3 mierniki tak sobie mierzą napięcia i
    > powstał problem, jak amator może zweryfikować dokładność mierników
    > które posiada.

    Zależy jaki amator, jaki sprzęt chce kalibrować. Raczej mówmy tu o
    sprawdzeniu wskazań, porównaniu, bo certyfikatu i kalibracji takie
    działanie nie zastąpi, tam gdzie to jest wymagane. Po prostu mam to co
    mam, trochę od tego zależy i chcę mieć pewność, że miernik nie odjechał
    poza dopuszczalny zakres.

    Najprościej porównać z dokładniejszym miernikiem znajomego. Sprzęt musi
    odstać swoje w temperaturze pokojowej, te same przewody pomiarowe, pewne
    zaciski, baterie zasilające o prawidłowym napięciu.
    Miernik może być wadliwy, np. zabrudzone styki przełącznika, ledwie się
    trzymające cieniutkie przewody pomiarowe. Skorodowane końcówki
    pomiarowe, czy fabrycznie pokryte czymś, co utrudnia pomiar. Jeżeli do
    pomiaru oporności zwierasz końcówki i starasz się złapać najniższą
    wartość, zmienia się wskazanie w zależności od nacisku, miejsca styku,
    to zacząłbym od wyczyszczenia obecnych końcówek lub znalezienia lepszych.

    Do sprawdzenia podstawowych parametrów możesz kupić np. coś z tej
    oferty: http://www.voltagestandard.com/DMMCheck.html Sprawdzisz pomiar
    napięcia, prądu, oporu. Sprzedaje również na E-bayu.

    Zakup precyzyjnych rezystorów, czy kondensatorów 0,1% nie jest wielkim
    problemem.
    Nie znam źródła precyzyjnych indukcyjności, tak aby nie rujnowały budżetu.
    Wzorcem częstotliwości może być np. kupiony od Chińczyka generator
    rubidowy. Wszystko zależy od wymaganych parametrów.

    Maciek