  • 11. Data: 2013-12-07 23:23:23
    Temat: Re: Waga 150kg domowej roboty
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Luke napisał:

    > 4. Ciśnieniomierze mierzące ciśnienie NA PALCU, nawet jeśli mają
    > wszystkie atesty, są bardziej wskaźnikami. Chyba że ktoś zrobi 10
    > pomiarów na wszystkich palcach (albo 20 z nogami ;) i będzie na tym
    > liczył statystykę.

    Na początku lat 90 przyszedł do mnie tajemniczy Rosjanin ze swoim
    Epokowym Wynalazkiem. Był to zakładany na ucho klips ze świecącą
    diodą i fotodiodą, karta wkładana do peceta i oprogramowanie do tego.
    Takie klipsy, to rzecz normalna, łatwo się tym mierzy częstość tętna.
    Ale tutaj ustrojstwo nie tylko zliczało uderzenia serca, ale rysowało
    na ekranie wykres (prądu fotodiody, bo czego by innego). A po kilku
    minutach wypluwalo kilka liczb -- coś tam o stanie naczyń i serca,
    w tym pojemność wyrzutową. Pewnie liczyło statystykę i robiło jakieś
    analizy widma tego przebiego. Ale na temat szczegółów, to już
    wynalazca pary z gęby puścić nie chciał. Za to pokazał plik bumagi
    zapisanej bukwami, z pieczątkami moskiewskich klinik, gdzie stało, że
    w badaniach wychodzi zgodność wyników z innymi bardziej kłopotliwymi
    metodami diagnostycznymi.

    Na ile to wszystko szarlataneria, a na ile można z takich danych
    o świetle prześwitującym przez ucho coś wyciągnąć? To już minęło
    prawie dwadzieścia lat, może przez ten czas ktoś zrobił coś podobnego
    i opublikował wyniki, w których teoria zgadza się z praktyką?

    Jarek

    --
    O świetliku sąd powstał nie wiem skąd
    Że on gaśnie gdy wyłączyć prąd

  • 12. Data: 2013-12-07 23:25:09
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Saturday, December 7, 2013, 11:12:49 PM, you wrote:

    > No to dlon bedzie nizej niz ramie i cisnienie bedzie wieksze.
    > Ale ramie spuszczone w dol ... to w ktorym punkcie mierzy naramienny ?

    Zazwyczaj mierzy się na wysokości serca.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 13. Data: 2013-12-07 23:29:01
    Od: Luke <l...@l...net>

    > No to dlon bedzie nizej niz ramie i cisnienie bedzie wieksze.
    >
    > Ale ramie spuszczone w dol ... to w ktorym punkcie mierzy naramienny ?

    Mierzą na wysokości serca. I zupełnie lege artis to nadgarstek też
    powinien być na wysokości serca (jest o tym w instrukcjach) chyba że
    instrukcja stanowi inaczej. Ręce na oparciach umieszczają nadgarstek
    nieco poniżej serca, bo na wysokości łokcia. To jest jeszcze do
    zniesienia. I ręka powinna być podparta (nie zwisać do podłogi).

    Rozważając teoretycznie, pomiar na leżąco też powinien się udać, bo
    wtedy w pozycji horyzontalnej wszystko jest na tej samej wysokości. Ale
    w praktyce może się różnić.

    Jest sporo niuansów, pierwszy lepszy link:
    http://www.mp.pl/artykuly/25650, ale do poprawnego pomiaru w domu
    wystarczy przestrzeganie tylko tych najważniejszych zasad, bez
    skrupulanctwa.

    L.

  • 14. Data: 2013-12-08 00:04:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 7 Dec 2013 23:25:09 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
    > Hello J.F.,
    >
    > Zazwyczaj mierzy się na wysokości serca.

    ramie mozna by rzec jest na wysokosci serca, ale mankiet ma
    kilkanascie cm, a to juz duza niedokladnosc :-)

    J.

  • 15. Data: 2013-12-08 00:16:38
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Sunday, December 8, 2013, 12:04:07 AM, you wrote:

    > ramie mozna by rzec jest na wysokosci serca, ale mankiet ma
    > kilkanascie cm, a to juz duza niedokladnosc :-)

    Przelicz sobie niedokładność na mmHg w uproszczeniu przyjmując zmiany
    zmiany ciśnienia jak dla wody.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 16. Data: 2013-12-08 06:06:34
    Od: Jack <J...@w...pl>

    > P..licie hipolicie, używam zwykłego i nagarstkowych i wszystkie pokazują
    > dobrze, żadnej losowości nie ma, dlatego że to są przyżady medyczne i
    > odpowiednie parametry muszą spełniać.

    No nie wiem, może mój jest zepsuty. W każdym razie już rok leży w
    szufladzie nieużywany, bo gdybym wierzył w jego wskazania to 2 razy w
    tygodniu pędziłbym do szpitala w panice :) Ale żeby nie było że naprawdę
    mam takie ciśnienie, to posiadam też elektroniczny ciśnieniomierz
    naramienny (dość drogi HARTMANN TENSOVAL) i ten pokazuje poprawnie.

    > Co do wagi, wątpię aby komuś kto tylko umie lutować udało się zrobić
    > działającą wagę, wbrew pozorom pomiar na tensonometrze to nie kaszka z
    > mlekiem.

    Myślę, że gdybym gdzieś zdobył porządny a niedrogi tensometr nadający
    się do wagi hakowej, to z elektroniką już bym sobie poradził.

    Jack

  • 17. Data: 2013-12-08 13:02:34
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Luke" <l...@l...net> napisał w wiadomości
    > 2. Elektroniczne ciśnieniomierze muszą samodzielnie wykrywać moment
    > pojawienia się tętna z przepływem turbulentnym. Robią to nieco gorzej,
    > niż człowiek, który stetoskopem rozpoznaje pierwsze uderzenie
    > turbulentne i odnotowuje ciśnienie w tym momencie. Inna sprawa, że

    A sztuka, żeby procesor w urządzeniu, wsparty stosownym programem (i
    czujnikami), przeliczy sobie to co zmierzył, na właściwy moment, tzn. żeby
    to ciśnienie początkowe/końcowe wyznaczyć?

    > ramieniowej lewej ręki. Na nadgarstku u ludzi z różnicami to nie jest
    > kwestia sensora - nawet rtęciowym by tam nie było sensu mierzyć.

    Czy ta różnica jest stała? Jeśli tak, to przecież znów, wystarczy
    przeliczyć. Jeśli nie, to cóż, mamy problem.
    Ja sobie wyznaczyłem różnicę między paskami cukrzycowymi z jakiegoś starego
    zapasu, a wynikiem pomiaru z krwi w labie. Ok. 10% różnicy, dało się nawet
    bez kalkulatora przeliczyć.

    > kontrolowania ciśnienia, ale nie wiecie ilu lekarzy nakupowało rtęciowe
    > aparaty na zapas, bo ta subtelna różnica jest dla nich nie do
    > zaakceptowania w codziennej pracy.

    A i tak potem zaokrąglają wynik pomiaru, więc jego dokładność idzie się i
    tak kochać.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 18. Data: 2013-12-08 13:05:08
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Za 50zl ?
    >
    > Z nadgarstkowymi jest jeden problem - cisnienie zalezy od wysokosci
    > nadgarstka.

    Jak się nie przestrzega instrukcji (a kto to robi?) :P to wynik jest gówno
    wart.

    > Dokladnie.
    > I kosztowac to bedzie drozej.

    W rzeczy samej. Skoro wystarczająco dokładna waga kosztuje ponoć 200 zyla,
    to domowe babranie się z dekagramową dokładnością, bo 0.2kPLN to za drogo,
    wydaje mi się, ten tego, "przerostem formy nad treścią".

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 19. Data: 2013-12-08 13:36:51
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-12-08 06:06, Jack pisze:

> [...]
    >
    > Myślę, że gdybym gdzieś zdobył porządny a niedrogi tensometr nadający
    > się do wagi hakowej, to z elektroniką już bym sobie poradził.

    http://codeid.pl/tensometry-zemic
    Taniej chyba nie znajdziesz. Porządne przemysłowe tensometry to kosztują
    o rząd więcej.
    Już ci wyjdzie ze 200 zł plus transport.
    Do tego płytka z prockiem i przetwornikiem AC do mostków
    tensometrycznych, wyświetlaczem.
    Teoretycznie uzyskał byś dokładność lepszą niż 0.1%. Ale robiąc
    mechanikę nie mając o tym pojęcia to zjedziesz do 1% albo i gorzej.
    Wydasz na to z 500 zł i włożysz sporo pracy.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 20. Data: 2013-12-08 14:29:15
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 07.12.2013 o 22:00 Luke <l...@l...net> pisze:

    > Akurat tego uczyłem się na studiach, więc coś tam o tym wiem. Robi się
    > OT, ale do rzeczy:
    >
    > Jest kilka faktów:
    >
    > 1. Nawet jeśli współczesne elektroniczne sensory ciśnienia mają
    > akceptowalną dokładność, jest ona zawsze gorsza niż normalny słup rtęci,
    > który się nie rozkalibruje z czasem, postępem i osiągnięciami.
    No i co z tego? typowa dokładność nadgarstkowych to 3-5mmHg dla domowych
    pomiarów w zupełności wystarczająca, jak się spełnia wymagania dobrego
    pomiaru to kolejne pomiary mają niewielkie odchyłki albo sa one
    proporcjonalne do tętna.
    Co do rtęciowych to co z tego że są dokładniejsze, ja jeszcze nie
    widziałem aby lekarz mierzył prawidłowo cisnienie, najczęściej tak szybko
    spuszcza ciśnienie że g..o wie gdzie się zaczeło skurczowe i rozkurczowe.
    Tętna w ogóle nie bada. I to nie jeden byłem już u wielu i u wszystkich
    tak pomiar wygląda.

> [...]
    > kontrolowania ciśnienia, ale nie wiecie ilu lekarzy nakupowało rtęciowe
    > aparaty na zapas, bo ta subtelna różnica jest dla nich nie do
    Niech oni się lepiej przyłożą do tego mierzenia a nie p..lą że np
    nadgarstkowe są złe.

    --

    Pozdr
    Janusz