  • Data: 2013-04-10 20:39:54
    Temat: Re: Dobry zasilacz
    Od: Marek <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2013-04-10 10:11, Andrzej Lawa pisze:

    > Polemizowałbym. To się już bardziej czuje jak słyszy.

    http://pl.wikipedia.org/wiki/D%C5%BAwi%C4%99k

    "Dźwięk - wrażenie słuchowe, spowodowane falą akustyczną rozchodzącą się
    w ośrodku sprężystym (ciele stałym, cieczy, gazie). Częstotliwości fal,
    które są słyszalne dla człowieka, zawarte są w paśmie między wartościami
    granicznymi od ok. 16 Hz do ok. 20 kHz."

    Taka jest definicja. 20kHz w ogóle się nie czuje i niekoniecznie słyszy :-D

    > Jak dla to oznacza zbyt mocne podbicie niskich dźwięków.

    Doprawdy? A czy kiedykolwiek sprawdzałeś czy zwykła perkusja w domu nie
    wywoła przypadkiem identycznych efektów? :-D To dokładnie niczego nie
    oznacza. Mocny basowy impuls wywoła podobny efekt niezależnie od źródła.

    A teraz konkretny przypadek: ten sam głośnik wbudowany w kolumnę
    zrobioną z drewna, stojącą na igłach na podłodze nie wywoła takich
    efektów jak głośnik wbudowany w beton (lub jeszcze lepiej: w konstrukcję
    budynku - ja zastosowałem takie rozwiązanie) - zakładając, że objętość
    akustyczna i kształt obu zestawów jest identyczny. Pasmo przenoszenia
    jest zbliżone a efekt zupełnie inny. A dlaczego? Bo drewniana skrzynka
    robi za swego rodzaju "amortyzator" w dodatku przygrywający swoimi
    własnymi rezonansami - ale to już inny temat. Sztywna, masywna
    konstrukcja obudowy daje mega kopa w sensie "impulsu" niskotonowego.
    Wtedy bardzo wyraźnie słychać różnicę pomiędzy zastosowaniem w zwrotnicy
    cewki z drutem 0.8 kontra 1.6mm. W obudowie drewnianej nie słyszałem
    żadnej różnicy bo i tak wszystko było "zmiękczane".

    Do tego jeśli głośnik nie jest od konstrukcji budynku oddzielony - no to
    niesie po murach. Tak więc przy tej samej charakterystyce
    częstotliwościowej możesz uzyskać zupełnie inne odczucia.

    > http://ars.userfriendly.org/cartoons/?id=20010514
    >
    > :D

    Marek