  • Data: 2014-01-30 02:10:13
    Temat: Re: Do użytkowników Olympusa XZ2
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Uncle Pete" <433koz_remove_it@remove_it_gmail.com> wrote:

    > Za mało jeszcze poznałem ten aparat i nieuważnie czytałem instrukcję :)
    > Więc jest tak: jedyna różnica to AWB przy niskiej temperaturze
    > barwowej źródła świtła (w moim przypadku biała kartka oświetlona
    > żarówką halogenową):

    O'kay, dzięki za fatygę, ale przyznaję, że zaczynam coś się gubić (a
    jeszcze nie próbowałem ściągać instrukcji, ale pewnie to ostatecznie
    wyjaśni sprawę. :)

    Myślałem cały czas, że wszyscy mówią o ustawieniach "na zicher"
    wbudowanych w aparat, a nie o korekcie ręcznego pomiaru WB na białą
    kartkę (choć to w sumie mogłoby być jeszcze ciekawsze, gdyby miał
    wbudowane nie stałe korekty, ale wbudowaną "psychofizyczną" funkcję
    ludzkiej korekty WB i na niskich temperaturach, w sposób bazujący na
    zgromadzonej olbrzymiej wiedzy na ten temat ;) ocieplałby
    ustawiania, na wysokich temperaturach je oziębiał, a wszystko w tak
    bardzo przemyślany sposób, że teraz trzebaby przynajmniej ze 20
    rozstrzelonych pomiarów, żeby spróbować wykreślić tę funkcję. :))

    I jeszcze jedna przeszkadzajka przyszła mi do głowy - na pewno nie
    mówimy o aparatowych symulatorach filtrów ocieplających/ochładzających,
    które zamiast zakładać na szkło próbują robić to cyfrowo?

    > Keep Warm Color Off: 2704 K, tint 1,
    > Keep Warm Color On: 3178 K, tint 0.
    >
    > Ustawienia manualne wszystkie mają tint 0 i jednakowe temperatury
    > barwowe w obu trybach:

    Czyli to działa tylko z ręcznym pomiarem WB?

    Chyba nie pozostaje mi nic innego jak zajrzeć do instrukcji. Może
    jakiś "autorski" zwrot z początku instrukcji dla nakarmienia
    wyszukiwarki?

    [...]
    > Spróbowałem na kartce oświetloną pochmurnym niebem (trochę już się
    > ściemnia), ustawienie AWB:
    >
    > Keep Warm Color Off: 6471 K, tint 1,
    > Keep Warm Color On: 6140 K, tint 1.
    >
    > Tak, obraz z włączonym "ocieplaczem" jest nieco bardziej niebieski,
    > widać to nawet na ekraniku aparatu. Sprawdziłem kilka razy na widoku
    > za oknem, to nie jest niestabilność pomiaru.

    Czyli funkcja, mimo że oficjalnie nazywająca się "ocieplaniem", w
    przypadku temperatury powyżej "słońca ~5300K" jednak zdjęcie ochłodziła?

    No, to by nawet zaczynało potwierdzać mój trop z początku posta... :))
    Że nie jest to jakieś głupie ocieplanie, tylko mix próbujący
    symulować ludzkie widzenie kolorów - niskotemperaturowe oświetlenie
    odbieramy jako ciepłe, zimowe cienie na śniegu - jednak jako chłodne -
    nie ma w głowie 100% korekty jak aparatu na białą kartę.

    Problem z chałupniczym wykreśleniem funkcji polega na tym, że 100
    kelwinów różnicy w niskich temperaturach odbieramy zupełnie inaczej niż
    100K w wysokich. I dlatego warto zrozumieć, jak zrobili to bardziej
    doświadczeni...

    BTW: Sztuczną biel do ręcznych pomiarów WB mamy na... monitorze! :)
    Można biały ekran zaniebieszczać i poczerwieniać w kontrolowany sposób i
    kazać aparatowi traktować to jako prawdziwą biel (robiłem to nawet dla
    pełnych debilizmów, typu czysty fiolet... :)

    Dzięki i pozdrawiam

    Mariusz [mr.]