    From: Jacek <k...@a...com>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Dlaczego sprowadzamy ludzi zamiast zagonić 90% urzędników do roboty?
    Date: Wed, 28 Nov 2018 09:12:30 +0100

    W dniu 25.11.2018 o 06:34, Konrad Anikiel pisze:
    > W Estonii postawili na innowacyjność i okazało się że większość pracy urzędników
    może zrobić samoobsługowy system informatyczny. A byli urzędnicy musieli nauczyć się
    jakiegoś pożytecznego zawodu.
    Jak poznać, czy ktoś wykonuje pracę pożyteczną, czy bezużyteczną?
    Bardzo prosto. Jeżeli ktoś jest skłonny zapłacić na przykład za uszycie
    ubrania, zaplombowanie zęba, czy zbudowanie jakiejś maszyny, to jest to
    praca pożyteczna. Urzędnicy z kolei wymuszają na obywatelach swoje
    wynagrodzenia prawem. Mało tego, wymyślają coraz to nowsze przepisy
    zmuszające nas do uzyskiwania kolejnych zezwoleń, papierów itp.
    Czytałem niedawno, jak ktoś wspominał gminę we wschodniej Polsce, która
    od wielu lat nie zmieniła granic i ma mniej więcej stałą liczbę
    mieszkańców. W Pod zaborem rosyjskim urząd liczył 6 urzędników, pod
    okupacją niemiecką 8, a obecnie 60.
    Jacek