    From: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm
    Subject: Re: Dlaczego niektóre smartfony i tabliczki są tanie?
    Date: Sat, 29 Dec 2012 16:49:49 +0100

    Dnia 2012-12-29 10:57, Użytkownik Pszemol napisał:

> [...]
    > I wiele innych, których znaczenie rozszyfrowujemy w zależności
    > od kontekstu w zdaniu czy całej wypowiedzi...
    >
    > Na dodatek nawet w języku angielskim słowo "tablet" nie jest
    > słowem wymyślonym specjalnie dla urządzeń z iOS czy Android
    > na pokładzie a jest słowem bardzo starym w tym języku i oznaczało
    > wcześniej właśnie tabliczkę informacyjną (np. na budynku, grobie)
    > czy też tabliczkę woskową czy glinianą do pisania (w starożytności
    > przed wynalezieniem papirusa/papieru). I w takim dokładnie znaczeniu
    > proponuję przenieść do "tabletów" polskie słowo "tabliczka" używane
    abliczki-lupkowe-historia-nauki-pisania

    > http://www.muzeumzabawek.eu/mziz/index.php?option=co
    m_content&task=view&id=663&Itemid=95

> [...]
    > większa od typowych tabliczek z Androidem czy iOS na pokładzie.
    >
    > Nie zarzucaj mi więc że coś wymyślam czy na siłę dopasowuję
    > bo słowo to było już od starożytności używane w języku polskim
    > właśnie w kontekście przyboru do pisania - nic tu nowego ani
    > niezwykłego. A że Ciebie razi bo przyzwyczajony jesteś do
    > angielskiej kalki językowej? To już Twój problem... Pewnie
    > też nie razi Cię użycie słów typu "dezajnerskie spodnie" albo
    > inne "coolastyczne" i nowomodne acz niepolskie słowa które
    > szybko wkraczają do słowników Polaków snobujących się
    > na międzynarodowych obywateli XXI wieku :-)

    Nie pisałem że u nas niema dwu znaczeń jednego słowa tylko
    że jest ich mniej. W kwestii zwrotów technicznych często
    łatwiej i wygodniej jest przyjąć wyrażenie obcojęzyczne
    niż tworzyć własne czego dowodem jest mlaskanie manipulatorem
    stołokulotocznym. A do angielskiej kalki językowej przyzwyczajeni
    jesteśmy wszyscy, jeśli ty nie jesteś to napisz jak nazywasz radio,
    telewizor, komputer, laptop, netbook, nettop ?
    A określenia "coolastyczne" czy "dezajnerskie spodnie" kojarzę
    z podwórkowym bełkotem małolatów a nie z normalnie używanym
    nazewnictwem.