-
11. Data: 2021-05-28 11:01:18
Temat: Re: Dlaczego Wodoru nie będzie szybko w autach?
Od: Janusz <j...@o...pl>
W dniu 2021-05-28 o 09:35, _Master_ pisze:
> W dniu piątek-28-maja-2021 o 09:27, Janusz pisze:
>> Z tego wynika że akumulatory zostaną z nami na długo w autach osobowych.
>
> Ale i tak baterie są gorsze jako magazyn energii niż wodór.
No kiedy tam pisze że dość dużo energii pochłania magazynowanie, w
tamtych wyliczeniach przyjął ponad 20% całkowitej energii, to sporo.
>
> A trzeba jakoś magazynować ten prąd bo samo OZE nie działa 24 haaaaa ;-)
W innym artykule czytałem że duże firmy samochodowe już coraz więcej
robią magazynów z zużytych akumulatorów samochodowych, jako ich drugie
życie.
--
Janusz
-
12. Data: 2021-05-28 11:04:38
Temat: Re: Dlaczego Wodoru nie będzie szybko w autach?
Od: Janusz <j...@o...pl>
W dniu 2021-05-28 o 10:09, K pisze:
> On 28/05/2021 08:27, Janusz wrote:
>> Dlaczego Wodoru nie będzie szybko w autach?
>> Bo poza problemami technicznymi sprawność kiepska.
>>
>> "Sprawność napędu elektrycznego zasilanego z ogniwa paliwowego
>> tankowanego wodorem liczona globalnie wypada fatalnie na tle
>> sprawności napędu elektrycznego zasilanego z baterii. Przyjmijmy
>> optymistyczne założenie, że mamy do dyspozycji czysty, ekologiczny
>> prąd, pochodzący np. elektrowni wodnych, wiatrowych czy choćby
>> jądrowych lub z ogniw fotowoltaicznych, a nie ze spalania węgla. Jeśli
>> chcemy wykorzystać go do ładowania auta elektrycznego zasilanego z
>> wbudowanych baterii, to przy optymistycznych założeniach tracimy
>> jakieś 5 proc. energii na straty sieci przesyłowej, kolejne 5 proc.
>> przy przetwarzaniu prądu zmiennego na stały, kolejnych kilka proc. na
>> straty przy samym procesie ładowania i kilkanaście proc. na straty
>> energii w samym aucie i jego silniku, uzyskujemy sprawność ,,Well to
>> Wheel" (nie licząc wytworzenia prądu), na poziomie ok. 70 proc. !
>> Świetny wynik, o ile oczywiście mamy ekologiczny prąd.
>>
>> A co jeżeli auto ma wytwarzać sobie prąd w ogniwie paliwowym zasilanym
>> wodorem? Tu sytuacja dramatycznie się zmienia. Dochodzą potężne straty
>> przy produkcji wodoru poprzez elektrolizę, ok. 25-30 proc. energii
>> pochłania transport i składowanie wodoru, sprawność ogniw paliwowych
>> też jest ograniczona, w zależności od typu ok. 40-60 proc. energii
>> zawartej w wodorze zamieniana jest na prąd. Do tego dochodzą
>> oczywiście takie same straty w napędzie, jak przy ,,zwykłych" autach
>> elektrycznych i... uzyskujemy całkowitą sprawność na poziomie rzędu
>> nieco ponad 20 proc.! Słaby wynik!"
>>
>> https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/wod
or-paliwo-przyszlosci-bez-przyszlosci/nt6jx7h
>>
>>
>> Z tego wynika że akumulatory zostaną z nami na długo w autach osobowych.
>
> https://www.theguardian.com/world/2021/may/27/oman-p
lans-to-build-worlds-largest-green-hydrogen-plant
>
>
> Ci w Omanie to musza byc jednak debilami, ze sie w to pchaja bez
> wczesniejszej lektury blogera z Auto Swiata. Jeszcze wiekszymi debilami
Ja bym na Twoim miejscu zaczął od siebie i nie oceniał tak skrajnie
różnych działań ani ludzi :)
> jest GM, ktory twierdzi, ze przynajmniej do 2023 na baterie, a pozniej
> wodorowe. Ford chce miec wodorowe przed 2030. Renault juz w
> dostawczakach zaczyna oferowac wodorowe, a do 2025 wodorowe w ofercie
> maja miec Mitsubishi i Nissan. Mercedes razem z Volvo pracuje nad
Jakbyś nie czytał po łepkach to byś doczytał że jest mowa o samochodach
OSOBOWYCH, ciężarówki i dostawczaki to zupełnie inna grupa i tam
obowiązują zupełnie inne zasady i tam będą stopniowo wprowadzać wodór.
--
Janusz
-
13. Data: 2021-05-28 11:12:01
Temat: Re: Dlaczego Wodoru nie będzie szybko w autach?
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Fri, 28 May 2021 10:44:53 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:
> Hello _Master_,
>> A trzeba jakoś magazynować ten prąd bo samo OZE nie działa 24 haaaaa ;-)
>
> To już większą sprawność uzyskasz na dźwigach przekładających betonowe
> kloce.
Sprawnosc moze i tak, tylko ile tych klockow chcesz przekladac?
Trzeba by wszystkie gorki przerobic na elektrownie sz-p, bo to jakis
sens ma, ale sprawnosc to one maja gorsza ...
J.
-
14. Data: 2021-05-28 11:13:47
Temat: Re: Dlaczego Wodoru nie będzie szybko w autach?
Od: K <n...@e...com>
On 28/05/2021 10:04, Janusz wrote:
> W dniu 2021-05-28 o 10:09, K pisze:
>> On 28/05/2021 08:27, Janusz wrote:
>>> Dlaczego Wodoru nie będzie szybko w autach?
>>> Bo poza problemami technicznymi sprawność kiepska.
>>>
>>> "Sprawność napędu elektrycznego zasilanego z ogniwa paliwowego
>>> tankowanego wodorem liczona globalnie wypada fatalnie na tle
>>> sprawności napędu elektrycznego zasilanego z baterii. Przyjmijmy
>>> optymistyczne założenie, że mamy do dyspozycji czysty, ekologiczny
>>> prąd, pochodzący np. elektrowni wodnych, wiatrowych czy choćby
>>> jądrowych lub z ogniw fotowoltaicznych, a nie ze spalania węgla.
>>> Jeśli chcemy wykorzystać go do ładowania auta elektrycznego
>>> zasilanego z wbudowanych baterii, to przy optymistycznych założeniach
>>> tracimy jakieś 5 proc. energii na straty sieci przesyłowej, kolejne 5
>>> proc. przy przetwarzaniu prądu zmiennego na stały, kolejnych kilka
>>> proc. na straty przy samym procesie ładowania i kilkanaście proc. na
>>> straty energii w samym aucie i jego silniku, uzyskujemy sprawność
>>> ,,Well to Wheel" (nie licząc wytworzenia prądu), na poziomie ok. 70
>>> proc. ! Świetny wynik, o ile oczywiście mamy ekologiczny prąd.
>>>
>>> A co jeżeli auto ma wytwarzać sobie prąd w ogniwie paliwowym
>>> zasilanym wodorem? Tu sytuacja dramatycznie się zmienia. Dochodzą
>>> potężne straty przy produkcji wodoru poprzez elektrolizę, ok. 25-30
>>> proc. energii pochłania transport i składowanie wodoru, sprawność
>>> ogniw paliwowych też jest ograniczona, w zależności od typu ok. 40-60
>>> proc. energii zawartej w wodorze zamieniana jest na prąd. Do tego
>>> dochodzą oczywiście takie same straty w napędzie, jak przy ,,zwykłych"
>>> autach elektrycznych i... uzyskujemy całkowitą sprawność na poziomie
>>> rzędu nieco ponad 20 proc.! Słaby wynik!"
>>>
>>> https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/wod
or-paliwo-przyszlosci-bez-przyszlosci/nt6jx7h
>>>
>>>
>>> Z tego wynika że akumulatory zostaną z nami na długo w autach osobowych.
>>
>> https://www.theguardian.com/world/2021/may/27/oman-p
lans-to-build-worlds-largest-green-hydrogen-plant
>>
>>
>> Ci w Omanie to musza byc jednak debilami, ze sie w to pchaja bez
>> wczesniejszej lektury blogera z Auto Swiata. Jeszcze wiekszymi debilami
> Ja bym na Twoim miejscu zaczął od siebie i nie oceniał tak skrajnie
> różnych działań ani ludzi :)
>
Ale to ty wyskoczyles z jakims sponsorowanym blogiem.
>> jest GM, ktory twierdzi, ze przynajmniej do 2023 na baterie, a pozniej
>> wodorowe. Ford chce miec wodorowe przed 2030. Renault juz w
>> dostawczakach zaczyna oferowac wodorowe, a do 2025 wodorowe w ofercie
>> maja miec Mitsubishi i Nissan. Mercedes razem z Volvo pracuje nad
> Jakbyś nie czytał po łepkach to byś doczytał że jest mowa o samochodach
> OSOBOWYCH, ciężarówki i dostawczaki to zupełnie inna grupa i tam
> obowiązują zupełnie inne zasady i tam będą stopniowo wprowadzać wodór.
>
>
z tego co wiem to Mirai nie jest dostawczakiem, a i BMW takowych nie
robi. Zaczynaja od duzych bo technologia jeszcze kuleje i wymaga sporo
miejsca.
-
15. Data: 2021-05-28 13:06:30
Temat: Re: Dlaczego Wodoru nie będzie szybko w autach?
Od: Janusz <j...@o...pl>
W dniu 2021-05-28 o 11:13, K pisze:
> On 28/05/2021 10:04, Janusz wrote:
>> W dniu 2021-05-28 o 10:09, K pisze:
>>> On 28/05/2021 08:27, Janusz wrote:
>>>> Dlaczego Wodoru nie będzie szybko w autach?
>>>> Bo poza problemami technicznymi sprawność kiepska.
>>>>
>>>> "Sprawność napędu elektrycznego zasilanego z ogniwa paliwowego
>>>> tankowanego wodorem liczona globalnie wypada fatalnie na tle
>>>> sprawności napędu elektrycznego zasilanego z baterii. Przyjmijmy
>>>> optymistyczne założenie, że mamy do dyspozycji czysty, ekologiczny
>>>> prąd, pochodzący np. elektrowni wodnych, wiatrowych czy choćby
>>>> jądrowych lub z ogniw fotowoltaicznych, a nie ze spalania węgla.
>>>> Jeśli chcemy wykorzystać go do ładowania auta elektrycznego
>>>> zasilanego z wbudowanych baterii, to przy optymistycznych
>>>> założeniach tracimy jakieś 5 proc. energii na straty sieci
>>>> przesyłowej, kolejne 5 proc. przy przetwarzaniu prądu zmiennego na
>>>> stały, kolejnych kilka proc. na straty przy samym procesie ładowania
>>>> i kilkanaście proc. na straty energii w samym aucie i jego silniku,
>>>> uzyskujemy sprawność ,,Well to Wheel" (nie licząc wytworzenia prądu),
>>>> na poziomie ok. 70 proc. ! Świetny wynik, o ile oczywiście mamy
>>>> ekologiczny prąd.
>>>>
>>>> A co jeżeli auto ma wytwarzać sobie prąd w ogniwie paliwowym
>>>> zasilanym wodorem? Tu sytuacja dramatycznie się zmienia. Dochodzą
>>>> potężne straty przy produkcji wodoru poprzez elektrolizę, ok. 25-30
>>>> proc. energii pochłania transport i składowanie wodoru, sprawność
>>>> ogniw paliwowych też jest ograniczona, w zależności od typu ok.
>>>> 40-60 proc. energii zawartej w wodorze zamieniana jest na prąd. Do
>>>> tego dochodzą oczywiście takie same straty w napędzie, jak przy
>>>> ,,zwykłych" autach elektrycznych i... uzyskujemy całkowitą sprawność na
>>>> poziomie rzędu nieco ponad 20 proc.! Słaby wynik!"
>>>>
>>>> https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/wod
or-paliwo-przyszlosci-bez-przyszlosci/nt6jx7h
>>>>
>>>>
>>>> Z tego wynika że akumulatory zostaną z nami na długo w autach
>>>> osobowych.
>>>
>>> https://www.theguardian.com/world/2021/may/27/oman-p
lans-to-build-worlds-largest-green-hydrogen-plant
>>>
>>>
>>> Ci w Omanie to musza byc jednak debilami, ze sie w to pchaja bez
>>> wczesniejszej lektury blogera z Auto Swiata. Jeszcze wiekszymi debilami
>> Ja bym na Twoim miejscu zaczął od siebie i nie oceniał tak skrajnie
>> różnych działań ani ludzi :)
>>
>
> Ale to ty wyskoczyles z jakims sponsorowanym blogiem.
Wdawała mi się informacja ciekawa, a czy on sponsorowany czy nie to mi
wisi i lata,
zacytowałem fragmenty żebyś nie musiał tam 'wchodzić' i licznika nabijać.
>
>>> jest GM, ktory twierdzi, ze przynajmniej do 2023 na baterie, a
>>> pozniej wodorowe. Ford chce miec wodorowe przed 2030. Renault juz w
>>> dostawczakach zaczyna oferowac wodorowe, a do 2025 wodorowe w ofercie
>>> maja miec Mitsubishi i Nissan. Mercedes razem z Volvo pracuje nad
>> Jakbyś nie czytał po łepkach to byś doczytał że jest mowa o
>> samochodach OSOBOWYCH, ciężarówki i dostawczaki to zupełnie inna grupa
>> i tam obowiązują zupełnie inne zasady i tam będą stopniowo wprowadzać
>> wodór.
>>
>>
>
> z tego co wiem to Mirai nie jest dostawczakiem, a i BMW takowych nie
Ale była dyskusja o miraju czemu się nie rozwija, byc może te
uwarunkowania z artykułu o tym przesądzają.
> robi. Zaczynaja od duzych bo technologia jeszcze kuleje i wymaga sporo
> miejsca.
Amerykę żeś odkrył, przecież nawet w artykule o tym napisano.
--
Janusz
-
16. Data: 2021-05-28 15:36:31
Temat: Re: Dlaczego Wodoru nie będzie szybko w autach?
Od: ii <i...@o...invalid>
W dniu 28.05.2021 o 11:04, Janusz pisze:
> W dniu 2021-05-28 o 10:09, K pisze:
...
>>
>>
>> Ci w Omanie to musza byc jednak debilami, ze sie w to pchaja bez
>> wczesniejszej lektury blogera z Auto Swiata. Jeszcze wiekszymi debilami
> Ja bym na Twoim miejscu zaczął od siebie i nie oceniał tak skrajnie
> różnych działań ani ludzi :)
>
>> jest GM, ktory twierdzi, ze przynajmniej do 2023 na baterie, a pozniej
>> wodorowe. Ford chce miec wodorowe przed 2030. Renault juz w
>> dostawczakach zaczyna oferowac wodorowe, a do 2025 wodorowe w ofercie
>> maja miec Mitsubishi i Nissan. Mercedes razem z Volvo pracuje nad
> Jakbyś nie czytał po łepkach to byś doczytał że jest mowa o samochodach
> OSOBOWYCH, ciężarówki i dostawczaki to zupełnie inna grupa i tam
> obowiązują zupełnie inne zasady i tam będą stopniowo wprowadzać wodór.
>
Przy 20% sprawności?
-
17. Data: 2021-05-28 15:41:09
Temat: Re: Dlaczego Wodoru nie będzie szybko w autach?
Od: ii <i...@o...invalid>
W dniu 28.05.2021 o 13:06, Janusz pisze:
> W dniu 2021-05-28 o 11:13, K pisze:
...
>
>>
>>>> jest GM, ktory twierdzi, ze przynajmniej do 2023 na baterie, a
>>>> pozniej wodorowe. Ford chce miec wodorowe przed 2030. Renault juz w
>>>> dostawczakach zaczyna oferowac wodorowe, a do 2025 wodorowe w
>>>> ofercie maja miec Mitsubishi i Nissan. Mercedes razem z Volvo
>>>> pracuje nad
>>> Jakbyś nie czytał po łepkach to byś doczytał że jest mowa o
>>> samochodach OSOBOWYCH, ciężarówki i dostawczaki to zupełnie inna
>>> grupa i tam obowiązują zupełnie inne zasady i tam będą stopniowo
>>> wprowadzać wodór.
>>>
>>>
>>
>> z tego co wiem to Mirai nie jest dostawczakiem, a i BMW takowych nie
> Ale była dyskusja o miraju czemu się nie rozwija, byc może te
> uwarunkowania z artykułu o tym przesądzają.
W jaki sposób? No jest 20% sprawności. Panele fotowoltaiczne nawet tyle
nie dają.
-
18. Data: 2021-05-28 16:23:02
Temat: Re: Dlaczego Wodoru nie będzie szybko w autach?
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2021-05-28 o 09:33, _Master_ pisze:
> W dniu piątek-28-maja-2021 o 09:27, Janusz pisze:
>> Tu sytuacja dramatycznie się zmienia. Dochodzą potężne straty przy
>> produkcji wodoru poprzez elektrolizę, ok. 25-30 proc. energii
>> pochłania transport i składowanie wodoru, sprawność ogniw paliwowych
>> też jest ograniczona, w zależności od typu ok. 40-60 proc. energii
>> zawartej w wodorze zamieniana jest na prąd. Do tego dochodzą
>> oczywiście takie same straty w napędzie, jak przy ,,zwykłych" autach
>> elektrycznych i... uzyskujemy całkowitą sprawność na poziomie rzędu
>> nieco ponad 20 proc.! Słaby wynik!"
>
> To dlaczego nie robić tego samego ale bardzo tanią technologią sprężając
> powietrze? ;-)
> Postawi się w huj paneli które będą sprężać powietrze z bardzo dużymi
> stratami ale na masową skalę.
Bo powietrze słabo się spręża, a przy jego sprężaniu na ciepło
zamieniane jest 80-90% energii. W sumie co za problem, jesli zrobić to z
darmowych paneli, ale powietrze nie nadaje sie do przechowywania energii
(zasięg takiego auta byłby niewielki). Jeździły swego czasu tramwaje
pneumatyczne, ale na każdej pętli była stacja sprężania.
https://www.transport-publiczny.pl/mobile/tramwaje-m
karskiego-53022.html
T.
-
19. Data: 2021-05-28 16:26:34
Temat: Re: Dlaczego Wodoru nie będzie szybko w autach?
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2021-05-28 o 09:27, Janusz pisze:
> Dlaczego Wodoru nie będzie szybko w autach?
> Bo poza problemami technicznymi sprawność kiepska.
>
> "Sprawność napędu elektrycznego zasilanego z ogniwa paliwowego
> tankowanego wodorem liczona globalnie wypada fatalnie na tle sprawności
> napędu elektrycznego zasilanego z baterii. Przyjmijmy optymistyczne
> założenie, że mamy do dyspozycji czysty, ekologiczny prąd, pochodzący
> np. elektrowni wodnych, wiatrowych czy choćby jądrowych lub z ogniw
> fotowoltaicznych, a nie ze spalania węgla. Jeśli chcemy wykorzystać go
> do ładowania auta elektrycznego zasilanego z wbudowanych baterii, to
> przy optymistycznych założeniach tracimy jakieś 5 proc. energii na
> straty sieci przesyłowej, kolejne 5 proc. przy przetwarzaniu prądu
> zmiennego na stały, kolejnych kilka proc. na straty przy samym procesie
> ładowania i kilkanaście proc. na straty energii w samym aucie i jego
> silniku, uzyskujemy sprawność ,,Well to Wheel" (nie licząc wytworzenia
> prądu), na poziomie ok. 70 proc. ! Świetny wynik, o ile oczywiście mamy
> ekologiczny prąd.
>
> A co jeżeli auto ma wytwarzać sobie prąd w ogniwie paliwowym zasilanym
> wodorem? Tu sytuacja dramatycznie się zmienia. Dochodzą potężne straty
> przy produkcji wodoru poprzez elektrolizę, ok. 25-30 proc. energii
> pochłania transport i składowanie wodoru, sprawność ogniw paliwowych też
> jest ograniczona, w zależności od typu ok. 40-60 proc. energii zawartej
> w wodorze zamieniana jest na prąd. Do tego dochodzą oczywiście takie
> same straty w napędzie, jak przy ,,zwykłych" autach elektrycznych i...
> uzyskujemy całkowitą sprawność na poziomie rzędu nieco ponad 20 proc.!
> Słaby wynik!"
>
> https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/wod
or-paliwo-przyszlosci-bez-przyszlosci/nt6jx7h
>
>
> Z tego wynika że akumulatory zostaną z nami na długo w autach osobowych.
Być może rozwiązaniem będą superkondensatory. Powoli ale wciąż prace nad
nimi trwają i może przyniosą pozytywne rezultaty dla transportu.
T.
-
20. Data: 2021-05-28 16:47:46
Temat: Re: Dlaczego Wodoru nie będzie szybko w autach?
Od: Janusz <j...@o...pl>
W dniu 2021-05-28 o 15:41, ii pisze:
> W dniu 28.05.2021 o 13:06, Janusz pisze:
>> W dniu 2021-05-28 o 11:13, K pisze:
> ...
>>
>>>
>>>>> jest GM, ktory twierdzi, ze przynajmniej do 2023 na baterie, a
>>>>> pozniej wodorowe. Ford chce miec wodorowe przed 2030. Renault juz w
>>>>> dostawczakach zaczyna oferowac wodorowe, a do 2025 wodorowe w
>>>>> ofercie maja miec Mitsubishi i Nissan. Mercedes razem z Volvo
>>>>> pracuje nad
>>>> Jakbyś nie czytał po łepkach to byś doczytał że jest mowa o
>>>> samochodach OSOBOWYCH, ciężarówki i dostawczaki to zupełnie inna
>>>> grupa i tam obowiązują zupełnie inne zasady i tam będą stopniowo
>>>> wprowadzać wodór.
>>>>
>>>>
>>>
>>> z tego co wiem to Mirai nie jest dostawczakiem, a i BMW takowych nie
>> Ale była dyskusja o miraju czemu się nie rozwija, byc może te
>> uwarunkowania z artykułu o tym przesądzają.
>
> W jaki sposób? No jest 20% sprawności. Panele fotowoltaiczne nawet tyle
> nie dają.
No tak 0.36% im brakuje :)
--
Janusz