-
1. Data: 2021-05-28 09:27:35
Temat: Dlaczego Wodoru nie będzie szybko w autach?
Od: Janusz <j...@o...pl>
Dlaczego Wodoru nie będzie szybko w autach?
Bo poza problemami technicznymi sprawność kiepska.
"Sprawność napędu elektrycznego zasilanego z ogniwa paliwowego
tankowanego wodorem liczona globalnie wypada fatalnie na tle sprawności
napędu elektrycznego zasilanego z baterii. Przyjmijmy optymistyczne
założenie, że mamy do dyspozycji czysty, ekologiczny prąd, pochodzący
np. elektrowni wodnych, wiatrowych czy choćby jądrowych lub z ogniw
fotowoltaicznych, a nie ze spalania węgla. Jeśli chcemy wykorzystać go
do ładowania auta elektrycznego zasilanego z wbudowanych baterii, to
przy optymistycznych założeniach tracimy jakieś 5 proc. energii na
straty sieci przesyłowej, kolejne 5 proc. przy przetwarzaniu prądu
zmiennego na stały, kolejnych kilka proc. na straty przy samym procesie
ładowania i kilkanaście proc. na straty energii w samym aucie i jego
silniku, uzyskujemy sprawność ,,Well to Wheel" (nie licząc wytworzenia
prądu), na poziomie ok. 70 proc. ! Świetny wynik, o ile oczywiście mamy
ekologiczny prąd.
A co jeżeli auto ma wytwarzać sobie prąd w ogniwie paliwowym zasilanym
wodorem? Tu sytuacja dramatycznie się zmienia. Dochodzą potężne straty
przy produkcji wodoru poprzez elektrolizę, ok. 25-30 proc. energii
pochłania transport i składowanie wodoru, sprawność ogniw paliwowych też
jest ograniczona, w zależności od typu ok. 40-60 proc. energii zawartej
w wodorze zamieniana jest na prąd. Do tego dochodzą oczywiście takie
same straty w napędzie, jak przy ,,zwykłych" autach elektrycznych i...
uzyskujemy całkowitą sprawność na poziomie rzędu nieco ponad 20 proc.!
Słaby wynik!"
https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/wod
or-paliwo-przyszlosci-bez-przyszlosci/nt6jx7h
Z tego wynika że akumulatory zostaną z nami na długo w autach osobowych.
--
Janusz
-
2. Data: 2021-05-28 09:33:38
Temat: Re: Dlaczego Wodoru nie będzie szybko w autach?
Od: _Master_ <M...@...pl>
W dniu piątek-28-maja-2021 o 09:27, Janusz pisze:
> Tu sytuacja dramatycznie się zmienia. Dochodzą potężne straty przy
> produkcji wodoru poprzez elektrolizę, ok. 25-30 proc. energii pochłania
> transport i składowanie wodoru, sprawność ogniw paliwowych też jest
> ograniczona, w zależności od typu ok. 40-60 proc. energii zawartej w
> wodorze zamieniana jest na prąd. Do tego dochodzą oczywiście takie same
> straty w napędzie, jak przy ,,zwykłych" autach elektrycznych i...
> uzyskujemy całkowitą sprawność na poziomie rzędu nieco ponad 20 proc.!
> Słaby wynik!"
To dlaczego nie robić tego samego ale bardzo tanią technologią sprężając
powietrze? ;-)
Postawi się w huj paneli które będą sprężać powietrze z bardzo dużymi
stratami ale na masową skalę.
-
3. Data: 2021-05-28 09:35:35
Temat: Re: Dlaczego Wodoru nie będzie szybko w autach?
Od: _Master_ <M...@...pl>
W dniu piątek-28-maja-2021 o 09:27, Janusz pisze:
> Z tego wynika że akumulatory zostaną z nami na długo w autach osobowych.
Ale i tak baterie są gorsze jako magazyn energii niż wodór.
A trzeba jakoś magazynować ten prąd bo samo OZE nie działa 24 haaaaa ;-)
-
4. Data: 2021-05-28 10:09:54
Temat: Re: Dlaczego Wodoru nie będzie szybko w autach?
Od: K <n...@e...com>
On 28/05/2021 08:27, Janusz wrote:
> Dlaczego Wodoru nie będzie szybko w autach?
> Bo poza problemami technicznymi sprawność kiepska.
>
> "Sprawność napędu elektrycznego zasilanego z ogniwa paliwowego
> tankowanego wodorem liczona globalnie wypada fatalnie na tle sprawności
> napędu elektrycznego zasilanego z baterii. Przyjmijmy optymistyczne
> założenie, że mamy do dyspozycji czysty, ekologiczny prąd, pochodzący
> np. elektrowni wodnych, wiatrowych czy choćby jądrowych lub z ogniw
> fotowoltaicznych, a nie ze spalania węgla. Jeśli chcemy wykorzystać go
> do ładowania auta elektrycznego zasilanego z wbudowanych baterii, to
> przy optymistycznych założeniach tracimy jakieś 5 proc. energii na
> straty sieci przesyłowej, kolejne 5 proc. przy przetwarzaniu prądu
> zmiennego na stały, kolejnych kilka proc. na straty przy samym procesie
> ładowania i kilkanaście proc. na straty energii w samym aucie i jego
> silniku, uzyskujemy sprawność ,,Well to Wheel" (nie licząc wytworzenia
> prądu), na poziomie ok. 70 proc. ! Świetny wynik, o ile oczywiście mamy
> ekologiczny prąd.
>
> A co jeżeli auto ma wytwarzać sobie prąd w ogniwie paliwowym zasilanym
> wodorem? Tu sytuacja dramatycznie się zmienia. Dochodzą potężne straty
> przy produkcji wodoru poprzez elektrolizę, ok. 25-30 proc. energii
> pochłania transport i składowanie wodoru, sprawność ogniw paliwowych też
> jest ograniczona, w zależności od typu ok. 40-60 proc. energii zawartej
> w wodorze zamieniana jest na prąd. Do tego dochodzą oczywiście takie
> same straty w napędzie, jak przy ,,zwykłych" autach elektrycznych i...
> uzyskujemy całkowitą sprawność na poziomie rzędu nieco ponad 20 proc.!
> Słaby wynik!"
>
> https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/wod
or-paliwo-przyszlosci-bez-przyszlosci/nt6jx7h
>
>
> Z tego wynika że akumulatory zostaną z nami na długo w autach osobowych.
https://www.theguardian.com/world/2021/may/27/oman-p
lans-to-build-worlds-largest-green-hydrogen-plant
Ci w Omanie to musza byc jednak debilami, ze sie w to pchaja bez
wczesniejszej lektury blogera z Auto Swiata. Jeszcze wiekszymi debilami
jest GM, ktory twierdzi, ze przynajmniej do 2023 na baterie, a pozniej
wodorowe. Ford chce miec wodorowe przed 2030. Renault juz w
dostawczakach zaczyna oferowac wodorowe, a do 2025 wodorowe w ofercie
maja miec Mitsubishi i Nissan. Mercedes razem z Volvo pracuje nad
wodorowymi mimo, ze w 2017 ten sam Mercedes twierdzil, ze wodorowe nie
maja sensu. BMW chce miec w ofercie wodorowe w 2022. Wszystko to
dlatego, ze jesli nie zmieni sie technologia baterii to ok. 2027 zacznie
brakowac surowcow. Producenci dobrze wiedza, ze taka zamiana raczej nie
nastapi, a nie chca zostac w czarnej dupie z bateriami, ktore
najwiekszych fanow maja wsrod ludzi, ktorzy elektryki ogladaja tylko na
zdjeciach.
-
5. Data: 2021-05-28 10:10:45
Temat: Re: Dlaczego Wodoru nie będzie szybko w autach?
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Fri, 28 May 2021 09:27:35 +0200, Janusz wrote:
> Dlaczego Wodoru nie będzie szybko w autach?
> Bo poza problemami technicznymi sprawność kiepska.
>
> A co jeżeli auto ma wytwarzać sobie prąd w ogniwie paliwowym zasilanym
> wodorem? Tu sytuacja dramatycznie się zmienia. Dochodzą potężne straty
> przy produkcji wodoru poprzez elektrolizę, ok. 25-30 proc. energii
> pochłania transport i składowanie wodoru, sprawność ogniw paliwowych też
> jest ograniczona, w zależności od typu ok. 40-60 proc. energii zawartej
> w wodorze zamieniana jest na prąd. Do tego dochodzą oczywiście takie
> same straty w napędzie, jak przy ,,zwykłych" autach elektrycznych i...
> uzyskujemy całkowitą sprawność na poziomie rzędu nieco ponad 20 proc.!
> Słaby wynik!"
> https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/wod
or-paliwo-przyszlosci-bez-przyszlosci/nt6jx7h
A jak to wyglada w Mirai - jaka jest rzeczywista sprawnosc?
> Z tego wynika że akumulatory zostaną z nami na długo w autach osobowych.
Poczekamy, zobaczymy ... nawet, jak wodor w ciagu paru lat zniknie, to
zawsze moze wrocic.
Chyba, ze w miedzyczasie dorobimy sie wymiennych akumulatorow, czy
ogniw paliwowych na paliwo ciekle.
J.
-
6. Data: 2021-05-28 10:44:53
Temat: Re: Dlaczego Wodoru nie będzie szybko w autach?
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello _Master_,
Friday, May 28, 2021, 9:35:35 AM, you wrote:
>> Z tego wynika że akumulatory zostaną z nami na długo w autach osobowych.
> Ale i tak baterie są gorsze jako magazyn energii niż wodór.
Gorsze? Akumulatory mają sprawność przechowywania rzędu 80-90%. Sprawność
przechowywania energii w wodorze, po uwzględnieniu wszystkich strat
to może 20%
> A trzeba jakoś magazynować ten prąd bo samo OZE nie działa 24 haaaaa ;-)
To już większą sprawność uzyskasz na dźwigach przekładających betonowe
kloce.
--
Best regards,
RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
7. Data: 2021-05-28 10:47:02
Temat: Re: Dlaczego Wodoru nie będzie szybko w autach?
Od: Janusz <j...@o...pl>
W dniu 2021-05-28 o 10:10, J.F pisze:
> On Fri, 28 May 2021 09:27:35 +0200, Janusz wrote:
>> Dlaczego Wodoru nie będzie szybko w autach?
>> Bo poza problemami technicznymi sprawność kiepska.
>>
>> A co jeżeli auto ma wytwarzać sobie prąd w ogniwie paliwowym zasilanym
>> wodorem? Tu sytuacja dramatycznie się zmienia. Dochodzą potężne straty
>> przy produkcji wodoru poprzez elektrolizę, ok. 25-30 proc. energii
>> pochłania transport i składowanie wodoru, sprawność ogniw paliwowych też
>> jest ograniczona, w zależności od typu ok. 40-60 proc. energii zawartej
>> w wodorze zamieniana jest na prąd. Do tego dochodzą oczywiście takie
>> same straty w napędzie, jak przy ,,zwykłych" autach elektrycznych i...
>> uzyskujemy całkowitą sprawność na poziomie rzędu nieco ponad 20 proc.!
>> Słaby wynik!"
>> https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/wod
or-paliwo-przyszlosci-bez-przyszlosci/nt6jx7h
>
> A jak to wyglada w Mirai - jaka jest rzeczywista sprawnosc?
Nie wiem, trzeba by poszukać ale podobno max to okolice 60%, to więcej
niż ze spalania
dlatego poszli w tym kierunku.
Okazuje się że problemem jest czystość wodoru, wg innego artykułu
jesteśmy potentatem w Europie w jego produkcji ale cały jest zużywany na
miejscu no i do sprzedaży się nie nadaje bo jest zanieczyszczony. Ogniwa
wymagają bardzo czystego co też podnosi odpowiednio jego cenę.
>
>> Z tego wynika że akumulatory zostaną z nami na długo w autach osobowych.
>
> Poczekamy, zobaczymy ... nawet, jak wodor w ciagu paru lat zniknie, to
> zawsze moze wrocic.
Ma szanse być w ciężarówkach bo tam jest go łatwiej zaaplikować
konstrukcyjnie i kosztowo, ale osobówki to raczej zostaną na akumulatorach.
>
> Chyba, ze w miedzyczasie dorobimy sie wymiennych akumulatorow, czy
> ogniw paliwowych na paliwo ciekle.
Albo akumulatory z wymiennym elektrolitem, to wydaje się najbliższe do
zrealizowania
i najbardziej zbliżone obsługą do zwykłego tankowania.
--
Janusz
-
8. Data: 2021-05-28 10:52:58
Temat: Re: Dlaczego Wodoru nie będzie szybko w autach?
Od: heby <h...@p...onet.pl>
On 28/05/2021 09:33, _Master_ wrote:
> To dlaczego nie robić tego samego ale bardzo tanią technologią sprężając
> powietrze? ;-)
Prototypy jeździły i od tamtej pory nie słychać nic nowego.
> Postawi się w huj paneli które będą sprężać powietrze z bardzo dużymi
> stratami ale na masową skalę.
Zaraz ktoś zauważy że koszt produkcji zbiornika na sprężone powietrze
stanowi 70% pozyskanej energii, potem ktoś zapyta ile kosztuje
postawienie fabryki takich zbiorników a na koniec pójdzie zatankować
benzyne, która rośnie na drzewach.
-
9. Data: 2021-05-28 10:57:48
Temat: Re: Dlaczego Wodoru nie będzie szybko w autach?
Od: Janusz <j...@o...pl>
W dniu 2021-05-28 o 09:33, _Master_ pisze:
> W dniu piątek-28-maja-2021 o 09:27, Janusz pisze:
>> Tu sytuacja dramatycznie się zmienia. Dochodzą potężne straty przy
>> produkcji wodoru poprzez elektrolizę, ok. 25-30 proc. energii
>> pochłania transport i składowanie wodoru, sprawność ogniw paliwowych
>> też jest ograniczona, w zależności od typu ok. 40-60 proc. energii
>> zawartej w wodorze zamieniana jest na prąd. Do tego dochodzą
>> oczywiście takie same straty w napędzie, jak przy ,,zwykłych" autach
>> elektrycznych i... uzyskujemy całkowitą sprawność na poziomie rzędu
>> nieco ponad 20 proc.! Słaby wynik!"
>
> To dlaczego nie robić tego samego ale bardzo tanią technologią sprężając
> powietrze? ;-)
> Postawi się w huj paneli które będą sprężać powietrze z bardzo dużymi
> stratami ale na masową skalę.
W Hiszpanii jest nawet firma co robi takie autka, tyle że sprawdzają się
one tylko w tamtejszym klimacie, masz klimę/chłodzenie w aucie w
gratisie, tak jak w spalinówce ogrzewanie.
--
Janusz
-
10. Data: 2021-05-28 10:59:25
Temat: Re: Dlaczego Wodoru nie będzie szybko w autach?
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Fri, 28 May 2021 10:47:02 +0200, Janusz wrote:
> W dniu 2021-05-28 o 10:10, J.F pisze:
>> On Fri, 28 May 2021 09:27:35 +0200, Janusz wrote:
>>> Dlaczego Wodoru nie będzie szybko w autach?
>>> Bo poza problemami technicznymi sprawność kiepska.
>>> https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/wod
or-paliwo-przyszlosci-bez-przyszlosci/nt6jx7h
>>
>> A jak to wyglada w Mirai - jaka jest rzeczywista sprawnosc?
> Nie wiem, trzeba by poszukać ale podobno max to okolice 60%, to więcej
> niż ze spalania
> dlatego poszli w tym kierunku.
Ogolnie jakos tak - powinno byc lepiej niz silnika cieplnego.
> Okazuje się że problemem jest czystość wodoru, wg innego artykułu
> jesteśmy potentatem w Europie w jego produkcji ale cały jest zużywany na
> miejscu
Bo kto potrzebuje wodoru? Nieliczni, to sobie stawiaja wytwornice :-)
> no i do sprzedaży się nie nadaje bo jest zanieczyszczony. Ogniwa
> wymagają bardzo czystego co też podnosi odpowiednio jego cenę.
Tylko ze to jest wodor z gazu ziemnego.
Chcemy perspektywicznie, to z PV lub wiatrakow.
>>> Z tego wynika że akumulatory zostaną z nami na długo w autach osobowych.
>>
>> Poczekamy, zobaczymy ... nawet, jak wodor w ciagu paru lat zniknie, to
>> zawsze moze wrocic.
> Ma szanse być w ciężarówkach bo tam jest go łatwiej zaaplikować
> konstrukcyjnie i kosztowo, ale osobówki to raczej zostaną na akumulatorach.
IMO - zbiorniki sie mieszcza, jak widac. Akumulatory tez nie sa male.
Kwestia w sprawnosci i cenie ogniw paliwowych.
Nawet jesli teraz kiepsko to wyglada, to za 20 lat moga cos wymyslec,
i pomysl wroci.
J.